مجتبی حاجتی:

کرونا و آب و فاضلاب و آبهای سطحی ترکیبی که سلامت جسمی و روانی مردم محروم استان خوزستان را درنیمه دوم سال تهدید میکند

سال هاست که مشکل شبکه فاضلاب شهری و شبکه آبهای سطحی در مرکز استان خوزستان و سایر شهرها به معضلی بزرگ برای مدیران و مردم استان تبدیل شده است.

سال هاست که مشکل شبکه فاضلاب شهری و شبکه آبهای سطحی در مرکز استان خوزستان و سایر شهرها به معضلی بزرگ برای مدیران و مردم استان تبدیل شده است.
و در نشست های تخصصی توسعه محور مجمع جوانان نواندیش با حضور مسئولین چندین بار مورد بحث و چالش قرار گرفت.

معضلی که بالاخص در فصلهای بارانی با تداخل حجم بالای آبهای سطحی با شبکه ناقص و فرسوده فاضلاب در سطح شهرها و کانالهای فاضلاب روباز به اوج می رسد و با بارش بین ۱۰ تا ۱۵ میلیمتر باگرفتگی و سرریز فاضلاب در مناطق مختلف اهواز مواجه میشود و مشکلات بهداشتی و سلامت جامعه در خطری مضاعف قرار می گیرد.معضلی که با توجه به تفاوت بافت شهرها و توپوگرافی آن نسخه مختص خود را میطلبد. به طور مثال جنس زمین در مناطق جنوبی استان خوزستان باتلاقی و ماسه ای است و سطح آبهای زیر زمینی و شورزار بودن زمین هزینه های حفاظتی خط لوله و استحکام سازی بستر و سپر کوبی را در بر دارد و در شمال خوزستان پستی بلندی و شیب زمین هزینه ها و طرح های متفاوت نیاز دارد.

شهرستان اهواز به عنوان مرکز استان خوزستان باتوجه به وجود رودخانه کارون از یک سو، بالابودن سطح آبهای زیرزمینی و نوع پراکندگی جمعیتی نیاز به یک طرح جامع و متناسب با این شهر دارد؛ از سویی نیمی از شبکه موجود فاضلاب شهر عمر بیش از نیم قرن دارد و باعنایت به جنس لوله های آزبست و بتن و عدم وجود پوشش داخلی متناسب با حجم عوامل خورندگی لوله امکان لایه روبی مناسب را ندارد در اهواز با توجه به ضرورت تفکیک شبکه فاضلاب از آبهای سطحی به دو شبکه مجزا باساختار متفاوت نیاز است که در دو بعد “هدایت ودفع آبهای سطحی” و “شبکه جمع اوری فاضلاب شهری به سمت تصفیه خانه های مدرن و مجهز” عمل کند در حالی که بهرمندی از شبکه فاضلاب در استان نسبت به کشور هم بسیار پایین است و ساختار قدیمی فاضلاب از نظر جنس و کیفیت و فرسودگی لوله از یک سو و حجم و قطر شبکه از سوی دیگر متناسب با تراکم جمعیت جدید در مناطق نمیباشد و امکانات و ظرفیت نامتناسب تصفیه خانه های موجود از معضلات فاضلاب استان است.

همچنین احداث تصفیه خانه های مجهز و متناسب نوع فاضلاب هر صنعت بزرگ به صورت مجزا توسط متولیان آن صنعت با توجه به حجم ورود فاضلاب به ساختارهای آبی استان شامل رودخانه ها و سفره های زیرزمینی آبی و تالابها از اهمیت بسیاری برخوردار است. بخصوص اینکه سطح دبی آب رودخانه کارون بشدت کاهش یافته و ورود فاضلاب به آن معضلات بهداشتی و سلامتی زیادی در پی دارد.

اقدامی که سالها علیرغم طرح آن برنامه ریزی مشخص و مدون و اراده لازم برای اجرای آن دیده نمی شود.
بنابراین لازم و ضروریست که دولت پس از بازنگری و اصلاح طرح جامع احداث شبکه فاضلاب شهری با توجه به گذشت طولانی تصویب آن و تغییرات عمده تاکنون، نتیجه وام بانک جهانی اختصاص اعتبار از صندوق توسعه ملی و میزان پیشرفت اجرای طرح جامع را به جامعه به صورت شفاف گزارش نماید و ضمن آن نسبت به مشخص نمودن یک ستاد ویژه در این خصوص و تعیین بودجه متناسب با برآورد هزینه لازم پروژه در انجام این مورد اراده خود را نشان دهد.