نبرد ناسیونالیسم و گلوبالیسم در آوردگاه انتخابات آمریکا

احمدرضا رستمی

کمتر از چند ساعت دیگر انتخابات آمریکا به پایان می‌رسد انتخاباتی که به علت شیوع ویروس کرونا امسال رنگ و بویی متفاوت تر از گذشته دارد.

در این انتخابات دو حزب سنتی دموکرات و جمهوری خواه باردیگر در برابر یکدیگر صف آرایی کرده تا چهل و ششمین پرزیدنت ایالات متحد آمریکا را به کاخ سفید معرفی کنند.

اما انتخابات ۲۰۲۰ ایالات متحده بیش از آنکه رقابت سیاسی بین دو حزب آمریکایی باشد اکنون به نبردی سرنوشت ساز بین دو جریان گلوبالیسیم و ناسیونالیسم تبدیل شده است.

نبردی که پیروزی در آن تاحد زیادی می‌تواند معادلات جهانی را به نفع گفتمان غالب تغییر دهد.

در یک سوی این انتخابات جو بایدن نماینده حزب دموکرات یا چپی‌های آمریکاست که طیف گلوبالیسم جهانی حمایت تمام قدی از او‌ می‌کند.

گلوبالیسم یا جهان وطنی گفتمانی است که بر استقرار یک حکومت جهانی بدون در نظر گرفتن مرز‌های جغرافیایی، فرهنگ‌ها و سنت‌های ملل تاکید می‌کند.

این اندیشه سیاسی از سال ۱۹۸۰ میلادی توسط سیاست ورزان جهانی پیگیری و در رسانه‌های بزرگ دنیا به نحو گسترده‌ای ﭘﺮﻭﻣﻮﺕ و ترویج شد.

در سوی دیگر این انتخابات نیز دونالد ترامپ جمهوری خواه و حامیان معتقد به ناسیونالیست آمریکایی قرار دارند.

این کاندیدای ریاست جمهوری آمریکا یک کازینو دار دهان گشاد علاقه مند به بازی گلف است که بیشتر رسانه‌های بزرگ دنیا را فیک نیوز و مزدوران گلوبالیسم جهانی می‌داند.

او معتقد است که اندیشه گلوبالیسم فرهنگ‌ها را می‌بلعد و جایگاه ابرقدرتی آمریکا را نیز در حد یک کشور معمولی تنزل خواهد داد.

اما در این گیر و دار، نقش انتخابات آمریکا بر سرنوشت آینده ایرانیان چیست؟ آیا نتیجه این انتخابات می‌‌تواند حل کننده بسیاری از مشکلات کنونی کشور ما باشد؟

مسلما که خیر! زیرا درد امروز جامعه ما مدیریت اجرایی فشلی است که حتی عُرضه کنترل قیمت سیب و پیاز و گوجه فرنگی معمولی را نیز ندارد.

بنابراین آن کس که امروزه مشکلات اقتصادی مردم را به انتخابات آمریکا گره می‌زند بی‌گمان هدفی جز پاشیدن خاک به چشم حقیقت بین جامعه و جارو کردن ناکارآمدی‌های خود به زیر فرش نخواهد داشت…والسلام

احمدرضا رستمی از اهواز آبان ۹۹