شاعر و نویسنده خوزستانی:

ادبیات شکل‌دهنده رفتار کودکان و نوجوانان است

هوشنگ بهداروند شاعر، نویسنده و منتقد ادبی خوزستانی معتقد است: ادبیات در سازندگی و شکل‌دهی رفتار کودکان و نوجوانان تأثیر به سزایی دارد و یکی از بهترین و ارزشمندترین ابزار در رشد و تکامل آنان و همچنین دریچه‌ی پیوند میان دنیای تخیلی و واقعی آن‌ها است.

به گزارش خبرگزاری خورنا سومین نشست نقد کتاب، با موضوع بررسی رمان پیش از بستن چمدان، نوشته‌ی مینو کریم زاده، با حضور هوشنگ بهداروند شاعر و نویسنده‌ی خوزستانی، معاون فرهنگی، کارشناسان فرهنگی، هنری، ادبی و جمعی از مربیان واحدهای مختلف کانون خوزستان به‌صورت مجازی در گروه حال خوش خواندن برگزار شد.

در این نشست هوشنگ بهداروندی شاعر، نویسنده و منتقد ادبی خوزستانی گفت: ادبیات در سازندگی و شکل‌دهی رفتار کودکان و نوجوانان تأثیر به سزایی دارد و یکی از بهترین و ارزشمندترین ابزار در رشد و تکامل آنان و همچنین دریچه‌ی پیوند میان دنیای تخیلی و واقعی آن‌ها است.

وی بیان کرد: واکاوی موارد اجتماعی در رمان نوجوانان یکی از مهم‌ترین مسائلی است که نویسندگان ما گاه از آن غافل مانده‌اند.

بهداروند اضافه کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می‌تواند با نیازسنجی‌هایی که در زمینه موضوعات روز انجام می‌دهد، گام‌های مؤثری در این باب بردارد، کما اینکه پروژه‌ی رمان نوجوان امروز در سال‌های پیشین، عملکرد مؤثر و قابل‌تأملی در این نهاد فرهنگی هنری بود و باید ادامه‌دار باشد.

این شاعر و نویسنده خوزستانی که در جمع مربیان فرهنگی و ادبی منتقد مراکز کانون پرورش فکری استان خوزستان سخن می‌گفت در ادامه تأکید کرد: رمان پیش از بستن چمدان، از مجموعه رمان نوجوان امروز، در زمینه پرداختن به مسائل نوجوانان، جامعه و خانواده ایرانی در مسیر تحولات اجتماعی، اقتصادی و صنعتی شدن، موفق عمل کرده است.

وی این رمان را از نظر همزادپنداری و ارتباط مخاطب با محتوا، رمانی درخشان خواند و در ادامه گفت: مینو کریم زاده به دغدغه‌های بسیاری از خانواده‌های ایرانی پرداخته و روابط اجتماعی بسیاری از نوجوانان را به چالش کشیده است، به‌گونه‌ای که هر چه پیش می‌رویم شاهد این هستیم که قهرمانان داستان، پیوند و خویشی خود با مخاطب نوجوان را محکم‌تر می‌کنند.

نویسنده کتاب شکوفه‌های دل‌تنگی، در ادامه کتاب را از نظر جامعه‌شناسی و تقابل نسل‌ها مورد تحلیل قرار داد و بیان کرد: نوجوان دخترِ داستان کریم زاده، از کلیشه گریخته و از ارزش‌های شناخته‌شده‌ی دختران امروز فراتر می‌رود، او محتاط و ترسو نیست و قدرت مخالفت و ابراز وجود دارد.

بهداروند در بخشی دیگری از این نشست مجازی با طرح مفصل اصول نقدنویسی، گفت: نقد ادبی کاری خلاق است و گاه منتقد ادبی به اندازه صاحب اثر باید دارای ذوق و خلاقیت باشد.

وی توضیح داد: منتقد گاهی به عنوان واسطه‌ای، بین نویسنده و خواننده عمل می‌کند و باعث می‌شود تا خواننده، متون طراز اول را به سبب برجستگی و تازگی‌شان که معمولاً با ابهام و اشکال همراه‌اند را تشریح کند.

این نشست با نقد و بررسی کتاب پیش از بستن چمدان توسط مربیان کانون خوزستان ادامه پیدا کرد و طیبه پور بصیری، مربی ادبی مراکز کانون اهواز، زهره فرازمند، مربی هنری کانون باغملک، نعیمه عامری، مربی مسئول کانون ملاثانی، مدینه خورشیدی، مربی مسئول کانون ایذه، سکینه ظهراب زاده، مربی ادبی کانون گتوند و فاطمه رشیدی، مربی ادبی مراکز کانون اهواز کتاب پیش از بستن چمدان اثر مینو کریم زاده را زوایای مختلف مورد بررسی قرار دادند.

شخصیت پروازی در داستان، ناهمگونی دیالوگ‌ها، نیازسنجی موضوع و محتوا، ارتباط با مخاطب، فضاسازی، گره‌گشایی و زبان داستانی از جمله موارد برجسته‌ی این کتاب بود که مربیان کانون خوزستان به‌صورت مفصل به نقد این موارد پرداختند.

گفتنی است: که گروه مجازی حال خوش خواندن متشکل از کارشناسان و مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان از سوی واحد آفرینش‌های ادبی، در تیرماه ۱۳۹۹ آغاز به کار کرده و با برپایی جلسات ماهانه‌ی نقد کتاب، میزبان مربیان علاقه‌مند به این حوزه از ادبیات است.