پنج محوطه باستانی در خوزستان تعیین عرصه و حریم شد/ از جمله محوطه تاریخی مهروبان در هندیجان

به گزارش خورنا سرپرست معاونت اداره کل میراث فرهنگی استان خوزستان گفت : پنح محوطه باستانی خوزستان شامل نهر شاهی و محوطه چغا در گتوند، تپه قلعه تل، محوطه تل رضوان و خرابه‌های یک شهر (محوطه مهروبان) در هندیجان تعیین عرصه و حریم شدند.

احمدرضا حسینی بروجنی با اشاره به تشکیل جلسه شورای حریم در وزارتخانه میراث فرهنگی اظهار داشت : هفت اثر تاریخی از استان خوزستان برای تعیین عرصه و حریم در این نشست معرفی شدند که از این آثار، عرصه و حریم نهر شاهی ، تل رضوان ، تپه قلعه تل ، محوطه مهروبان و تپه چغا گتوند پس از نقد و بررسی مصوب شدند.

وی اضافه کرد :  اثر بافت تاریخی روستای بنه وار لالی نیز واجد ارزش شناخته شد و در فهرست آثار واجد ارزش ثبت گردید، همچنین اثر تاریخی عرصه دستوا شوشتر نیز برای بررسی دقیق تر به پژوهشکده باستان شناسی ارجاع داده شد.

سرپرست معاونت اداره کل میراث فرهنگی استان خوزستان ادامه داد: این آثار طبق گزارش ارایه شده و گمانه زنی به نظر اعضا شورای حریم رسانده شد و مورد موافقت قرار گرفت تا مراحل قانونی آن طی شده و به دیگر ارگان‌ها ابلاغ شود.

در آثار تاریخی، حریم، محدوده‌ای است که متولی اثر تاریخی بر اساس ضوابط قانونی برای حفظ اثر تاریخی تعیین می‌کند. حریم آثار تاریخی، باعث حفظ موجودیت و یکپارچگی اثر می‌شود.حریم برای جلوگیری از فروریختن و آسیب دیدن کل اثر تعیین می‌شود. در این حریم فعالیت‌ها، کاربری‌ها و ساخت‌وسازهای نامناسب روی نقشه مشخص می‌شود.

در رابطه با آثار غیرمنقول که شامل بناها و محوطه‎های تاریخی هستند، این آثار علاوه بر ثبت برای حفاظت، ‌تعیین حریم هم می‎شوند که تحت عنوان نقشه عرصه و حریم تهیه و سپس به ثبت می‎رسند.

خوزستان آثار باستانی متعددی را در خود جای داده است.

سه اثر ثبت جهانی در شوش ، هفت تپه و شوشتر در استان خوزستان قرار دارند.

 

منبع : ایرنا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *