در گفتگو با خورنا:

یک پزشک اهوازی: ماسک زدن خطر ابتلا به کرونا را افزایش می‌‌دهد

دکتر مریم باقریان بهبهانی در گفتگو با خورنا مدعی شد که استفاده از ماسک باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری کرونا می‌شود لذا در این گفتگو از او پرسیدیم که دلایل علمی خود را در این زمینه بیان کند.

دکتر مریم باقریان بهبهانی عصر امروز شنبه ۲۶ مهرماه در گفتگو با خبرگزاری خورنا گفت: هر ماسکی برای یک کار به خصوص ساخته شده است و ماسک‌های تک لایه موجود در بازار معمولا برای ویزیت پزشکان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی مدت زمان استفاده از ماسک‌های تک لایه را تنها دو ساعت دانست و بیان کرد: اگر ماسک تک لایه قبل از پایان این مدت در اثر عواملی چون صحبت کردن، عرق کردن و یا هر عامل دیگر مرطوب شود به علت اینکه می‌تواند آلودگی‌های محیطی را به خود جذب کند باید بلافاصله دور انداخته شود.

این پزشک اهوازی یادآوری کرد: ماسک‌ها تک لایه، یک‌بار مصرف بوده و به هیچ عنوان نباید پس از شستشو باردیگر استفاده شوند.

نوع واقعی ماسک N95 در بازار یافت نمی‌شود

باقریان در ادامه ضمن اشاره به ماسک‌های سه لایه مخصوص جراحی گفت: این ماسک‌ها نیز یکبار مصرف بوده و بعد از هر عمل جراحی باید دور انداخته شوند.

وی در مورد ماسک‌های پارچه‌ای موجود در بازار بیان کرد: این نوع ماسک‌ها که از جنس لباس‌های اتاق عمل تهیه می‌شوند باید پس از هر بار استفاده در لاندری بیمارستان با مواد شوینده خاص شستشو شده و سپس استریل شوند. زیرا چنین ماسک‌هایی با شستشوی معمولی به هیچ عنوان پاک و قابلیت استفاده مجدد را پیدا نمی‌کنند.

باقریان ماسک‌های فیلتر دار را دارای بالاترین سطح محافظتی برای جلوگیری از ورود ویروس کرونا به بدن دانست و عنوان کرد: بهترین نمونه این نوع ماسک‌ها N95 است که نوع واقعی آن نیز در بازار یافت نمی‌شود.

چرا اجازه استفاده از ماسک N95 داده نمی‌شود؟

وی تصریح کرد: فیلتر ماسک‌ N95 به گونه‌ای طراحی شده است که در هنگام عمل دم تنها اکسیژن از منافذ آن به درون ریه‌های فرد وارد شده و در موقع بازدم نیز هوای دی اکسید کربن دار به طور کامل خارج می‌شود و لذا از تجمع هوای بازدمی در درون ماسک و تنفس مجدد آن جلوگیری می‌کند.

باقریان افزود: البته از آنجایی که ویروس کرونا بسیار ریز‌تر از ذرات گردوخاک است لذا ماسک N95 نیز نمی‌تواند به طور کامل از ورود آن به بدن انسان جلوگیری کند و تنها به نسبت دیگر ماسک‌های فیلتردار کارآیی بیشتری در این رابطه دارد.

وی با بیان اینکه ماسک N95 غیر قابل شستسو و یکبار مصرف است از مسئولین می‌پرسد: چرا چنین ماسکی که نسبت به دیگر ماسک‌ها می‌تواند با درصد بالایی شخص را در برابر ویروس کرونا محافظت کند به صورت تلویحی اجازه استفاده از آن به همه داده نمی‌شود؟

ماسک‌های شیمیایی زمان جنگ بهترین وسیله تدافعی در برابر کرونا

باقریان می‌گوید: اگر می‌خواهید به طور کامل از ورود ویروس کرونا موجود در محیط به بدن جلوگیری کنید تنها راه آن استفاده از ماسک‌های شیمیایی زمان جنگ است.

وی یادآوری کرد: ذرات کرونا به طور معمول در ابتدای بینی و دستگاه گوارش هر انسانی وجود دارند و موهای بینی و نایژک‌ها ریه مانند سدهایی طبیعی از ورود آنها به درون سیستم تنفسی و تولید بیماری جلوگیری می‌کنند.

باقریان در مورد چگونگی عملکرد این سدهای دفاعی گفت: وقتی که یک ذره‌ خارجی مثل گرد و خاک بخواهد به سیستم تنفسی وارد بشود بدن انسان به صورت خودکار با عطسه و سرفه چنین ذراتی را به وسیله نایژک‌های ریه به خارج پرتاب می‌‌کند.

ترس باعث شکستن سدهای دفاعی بدن در برابر کرونا می‌شود

وی ترس را اصلی‌ترین عامل شکستن سدهای دفاعی بدن در برابر ویروس کرونا دانست و تصریح کرد: قرقره کردن و شستن بینی با آب و نمک در شب و مرطوب نگه داشتن بینی در طول روز با استفاده از قطره‌‌های روغنی می‌تواند نقش بسیار موثری در جلوگیری از ورود ویروس‌ کرونا به درون دستگاه تنفسی داشته باشد.

باقریان می‌گوید: ماسک اگر چه می‌تواند در جلوگیری از پرتاب بزاق در هنگام عطسه، سرفه و حرف زدن نقش به سزایی را داشته باشد ولی برای در امان ماندن کامل از ویروس کرونا بهترین راهکار همان رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پرهیز از شرکت در تجمعات است.

وی در پایان ضمن بیان این مطلب که ماسک زدن باعث افزایش خطر ابتلا به کرونا می‌شود توضیح داد: هنگامی که فردی ماسک می‌زند بخش زیادی از بازدم آن در پشت ماسک باقی مانده و با تنفس مجدد وارد ریه می‌شود که این مسئله باعث بالا رفتن میزان غلظت دی اکسید کربن خون و ایجاد حالت اسیدوز در بدن می‌شود که در این موقع با ضعیف شدن تدریجی بدن و شکستن سدهای دفاعی آن، زمینه ابتلا به تمامی بیماری‌ها و از جمله کرونا در فرد افزایش می‌یابد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • سیمین انسولین موجود در داروخانه‌ها، دیگر جوابگوی نیاز بیماران را نمی دهد. داروخانه‌ها می‌گویند انسولین سهمیه‌بندی شده است: «دو تا سه جعبه انسولین می‌گیریم و به قیمت قبل یعنی همان ۱۷۶ هزار تومان می‌فروشیم.» آنها می‌گویند انسولین نیست. اگر باشد چرا نباید آن را به بیماران بدهند. محمدرضا شانه ساز، معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو امروز با اشاره به اینکه انسولین قلمی( نوعی از انسولین که به شکل قلم بوده و در ایران تولید نمی شود و از خارج وارد می شود) یکی از ارزبرترین داروهای وارداتی کشور است، تحریم ها باعث محدودیت ها برای انتقال پول برای تأمین این داروست. وی در این باره گفت: « تحریم، واردات برخی از داروها و تجهیزات پزشکی را با مشکلات عدیده مواجه کرده است و در مقاطعی واردات انسولین با وقفه صورت می‌گیرد، بیماران نگران نیاز داروی خود هستند و تلاش می کنند صدای دلهره هایشان را به گوش مسئولان برسانند. یکی از آنها می گوید من بدون انسولین حداکثر سه روز زنده می مانم. انسولین نیست و این به معنی حکم مرگ من است. نون یه عده که چنبره زدند بر سر کشور و مردم، در ادامه یافتن تحریم هاست