رییس اداره میراث فرهنگی اهواز خبر داد:

آغاز ظرفیت‌سنجی روستاهای اهواز به‌منظور توسعه گردشگری روستایی

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اهواز با اشاره به آغاز ظرفیت‌سنجی روستاهای این شهرستان در راستای توسعه گردشگری روستایی گفت: «بخش اسماعیلیه اهواز با دارا بودن ظرفیت‌های غنی، بستر مناسبی برای پایلوت قرار گرفتن این منطقه در حوزه گردشگری روستایی فراهم کرده است.

به گزارش خبرگزاری خورنا و به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان تبار قریب روز سه‌شنبه ۱۵ مردادماه ۹۹ با بیان این‌که توسعه گردشگری روستایی، گردشگری کشاورزی و ایجاد اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی از جمله مواردی هستند که فرآیند توسعه پایدار را در روستاها ایجاد می‌کنند افزود: «بهترین راه برای ایجاد توسعه پایدار، اشتغال پایدار و تولید درآمد متوازن و پایدار در روستاها، توجه به گردشگری روستایی است.

او با بیان این که کار ظرفیت‌سنجی روستاهای اهواز در راستای توسعه گردشگری روستایی آغاز شده است بیان کرد: برای این کار از روستاهای بخش اسماعیلیه اهواز ظرفیت‌سنجی آغاز شد زیرا این بخش از جاده‌های دسترسی مناسبی برخوردار است، همچنین وجود رودخانه کارون، نخلستان، شالی‌کاری، کشاورزی فعال و پرورش اسب نیز بستر مناسبی را برای پایلوت قرار دادن این منطقه در حوزه گردشگری روستایی فراهم کرده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان اهواز تأکید کرد: در نخستین گام نشست‌های مختلفی با بخشداران، دهیاران، اعضای شورای روستا و فعالان گردشگری در این حوزه برگزار شد و فواید گردشگری روستایی و اثرات مثبت آن بر منطقه، مراحل کار، سیاست‌های تشویقی و نحوه ارائه تسهیلات اعلام شد.

او توسعه گردشگری را منوط به همراهی دو جانبه جوامع محلی و ‌بخش‌های دولتی با یکدیگر دانست و عنوان کرد: مرحله بعدی در توسعه گردشگری روستایی آگاه‌سازی و ایجاد زمینه برای مشارکت جوامع محلی است که برای این منظور برگزاری دوره‌های آموزشی در روستاها پیش‌بینی شده است؛ همچنین سیاست‌های حمایتی و پشتیبانی از دیگر مراحل مهم در توسعه گردشگری روستایی است که این سیاست‌ها و تسهیلات حمایتی هم‌اکنون موجود هستند و مراحل صدور مجوز آن‌ها نیز انجام می‌شود.

قریب گفت: یکی دیگر از نکات مورد توجه در ایجاد گردشگری روستایی این است که فضای شهری اهواز نیاز به تفرجگاه‌های این‌چنینی دارد، اگر این گونه تفرجگاه‌ها در اطراف اهواز ایجاد شوند مردم از آن‌ها استقبال می‌کنند و با توجه به مسافت کم، مردم می‌توانند آخر هفته خود در آنجا بگذرانند.

او در ادامه اقامتگاه‌های بوم‌گردی را بستری برای توسعه گردشگری دانست و عنوان کرد: ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی امکان بسیار مناسبی برای رشد روستا ایجاد می‌کند، اقامتگاه‌ها صرفاً مکانی برای اسکان گردشگران نیستند بلکه محلی برای تبادل مناسب میان گردشگر و جامعه محلی است، در اقامتگاه‌های بوم‌گردی معرفی فرهنگ، آداب و رسوم، تولید و فروش صنایع دستی، تولید و فروش محصولات محلی صورت می‌گیرد.

رئیس اداره میراث فرهنگی اهواز اضافه کرد: یکی از مزیت‌های ایجاد اقامتگاه‌های بومگردی، عدم نیاز به سرمایه‌گذاری‌های کلان است.

او خاطرنشان کرد: اهواز هنوز اقامتگاه بومگردی ندارد ولی با توجه به ظرفیت‌های روستاهای این شهرستان و همجواری با اهواز به عنوان یک کلانشهر، فرصت مناسبی را برای ایجاد گردشگری روستایی در خود دارد.

قریب با بیان این که پائیز و زمستان در استان خوزستان از فصل‌های مناسب گردشگرپذیر در کشور است توضیح داد: تلاقی کارون، نخلستان، برنج و زندگی بومی ، فضای مناسبی را برای توسعه گردشگری روستاها ایجاد می‌کند.

او تعریف رویدادها در گردشگری روستایی را بسیار مهم دانست و تصریح کرد: تعریف رویداد می‌تواند جذب گردشگر را افزایش دهد. از این‌رو، آداب و رسوم، برداشت محصولات کشاورزی و صنایع دستی هرکدام می‌توانند به صورت یک رویداد تعریف شوند. به عنوان مثال برداشت انگور در روستای علوه در چند سال اخیر به عنوان یک رویداد تعریف شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی اهواز با تأکید بر اهمیت معرفی روستاهای گردشگری به مردم تصریح کرد: استفاده از فعالان گردشگری، رسانه‌ها و فضای مجازی در این موضوع ممکن است مؤثر واقع شود تا مردم بتوانند به خوبی با این ظرفیت‌ها آشنا شوند.

گفتنی است شهرستان اهواز دارای سه بخش مرکزی، غیزانیه و اسماعلیه است.