مدیر غذا و دارو دانشکده علوم پزشکی شوشتر:

واکسن آنفلوانزا در برابر ویروس کرونا مصونیت ایجاد نمی کند / تا به امروز هیچ گونه واکسنی جهت مصرف عموم بین داروخانه های کشور توزیع نشده است

مینا اندیشمند مدیر غذا و دارو دانشکده علوم پزشکی شوشتر با بیان اینکه واکسن آنفلوانزا در مرحله اول تنها در میان گروه های پرخطر همچون مادران باردار ، بیماران خاص و صعب العلاج و کادر بهداشت و درمان شاغل در بیمارستان های سانتر کرونا توزیع می شود، از شهروندان خواست از مراجعه حضوری به داروخانه ها خودداری کنند

مدیر غذا و دارو دانشکده علوم پزشکی شوشتر گفت: ویروس آنفلوانزا ، که هرسال با آغاز فصل پاییز شیوع پیدا می کند مرتبا تغییر پیدا کرده و بنابراین مصونیت دائم در برابر آن امکان پذیر نیست . اما هرساله با استفاده از جمع آوری سویه های شایع این ویروس برعلیه آن واکسن ساخته شده و عرضه می گردد.

وی افزود: باید به این نکته توجه داشت که حتی در صورت تزریق واکسن ، ایمنی ایجاد شده در برابر ویروس یک ایمنی ۱۰۰ درصد نخواهد بود و براساس تحقیقات انجام شده، واکسن آنفلوانزای سال ۲۰۱۹-۲۰۲۰ در حدود ۴۵ درصد در برابر ویروس مصونیت ایجاد کرده بود.

وی تصریح کرد: حائز اهمیت است که بدانیم ویروس آنفلوانزا و کووید – ۱۹ ، دو نوع ویروس کاملا متفاوت هستند و نباید این تصور اشتباه ایجاد شود که در صورت استفاده از واکسن آنفلوانزا در برابر کرونا مصون می شویم!

وی بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوانزا را از اواسط شهریور تا پایان مهر دانست و گفت: البته تا زمانی که ویروس شایع است یعنی ماه های دی و بهمن نیز استفاده از آن می تواند مفید واقع شود.

مدیر غذا و دارو دانشکده علوم پزشکی شوشتر موارد منع تزریق واکسن آنفلوانزا را شامل افرادی دانست که سابقه ی حساسیت نسبت به مصرف تخم مرغ دارند یا در کمتر از ۶ هفته گذشته دچار سندروم گلین باره شده اند و همچنین افرادی که در گذشته به واکسن آنفلوانزا حساسیت نشان داده اند

اندیشمند اظهار داشت: مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) ، تزریق این واکسن را در صورت کافی بودن ، برای کلیه ی افراد بالای ۶ ماه توصیه می کند. اما امسال باتوجه به تقاضای بالا و نبود واکسن به تعداد کلیه ی متقاضیان، اولویت وزارت بهداشت با افراد پرریسک و در معرض خطر می باشد.

این افراد شامل مادران باردار، کادر بهداشت و درمان و بیماران خاص و صعب العلاج بوده که واکسن مورد نیاز این افراد به معاونت های بهداشتی تحویل داده شده و بنابراولویت های تعیین شده در مراکز بهداشت به صورت رایگان تزریق خواهد شد.

اندیشمند عنوان کرد: توزیع واکسن در داروخانه ها برای سالمندان بالای ۶۵ سال و سایر متقاضیان آزاد منوط به تامین واکسن در کشور می باشد . تا به امروز هیچ گونه واکسنی جهت مصرف عموم بین داروخانه های سراسر کشور توزیع نشده است.

لذا از شهروندان تقاضا می شود جهت دریافت واکسن به داروخانه ها مراجعه نفرمایند.

منبع

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *