مدیرکل بهزیستی خوزستان خبر داد:

فعالیت ۵۸ مرکز سالمندان تحت نظارت بهزیستی در خوزستان  

مدیرکل بهزیستی خوزستان ضمن گرامیداشت هفته تکریم و منزلت سالمندان (7 تا 13 مهرماه) با شعار "کرونا فرصتی برای تغییر نگاه به سالمندان" گفت: تعداد 58 مرکز توانبخشی و مراقبتی شبانه روزی سالمندان، آموزشی توانبخشی روزانه سالمندان و خدمت و‌ مراقبت در منزل تحت نظر بهزیستی به 827 سالمند در خوزستان ارائه خدمت می کنند.  

به گزارش خورنا غلامرضا صدیق راد امروز چهارشنبه ۹ مهرماه با اشاره به اینکه سالمندی را می توانیم با ویژگی های خاصی که فرد در زمانی از زندگی خود پیدا میکند، بشناسیم افزود: اضمحلال تدریجی در ساختمان و ارگانیسم بدن و ایجاد تغییرات در  عملکرد اعضای مختلف آن نظیر کاهش قدرت دید، نقصان شنوایی، خمیدگی، کندی در تحرک، ‏کاهش قدرت عضلانی و سایر بیماری های شایع دوران سالمندی از ویژگی های این دوره است.

وی با تأکید بر لزوم تقویت مشارکت اجتماعی سالمندان، مدیریت اوقات فراغت، ورزش، بهداشت، سلامت، ارتقاء رفاه و وضعیت معیشتی، گسترش فضاهای آموزشی و توانبخشی سالمندی و برخورداری یکسان سالمندان از حقوق شهروندی بیان داشت:سازمان بهزیستی ازجمله متولیان خدمات حمایتی، رفاهی و توانبخشی به جامعه می باشد که بیش از نیم قرن است خدمات خود را به سالمندان عزیز در دو محور خانواده و مراکز شبانه روزی ارائه می کند.

صدیق راد در ادامه با اشاره به اینکه تعداد ۱۶ هزار و ۹۰۵ سالمند تحت پوشش بهزیستی خوزستان دارای پرونده اجتماعی و ۹ هزار و ۴۷ نفر دارای پرونده توانبخشی هستند اظهار کرد:  در حال حاضر تعداد  ۱۹۴ سالمند از خدمات مراکز روزانه توانبخشی، هزار و ۱۸۷ نفر از ظرفیت های برنامه CBR (توانبخشی مبتنی بر جامعه)، ۸ هزار و ۴۳۱ نفر از کمک های مستمر حوزه اجتماعی، هزار و ۲۳۷ نفر از کمک های مستمر حوزه توانبخشی، ۵ هزار و ۸۶۸ نفر از تجهیزات و وسایل کمک توانبخشی و ۵۲ نفر از خدمات مناسب سازی محیط زندگی بهره مند هستند.

وی همچنین افزود: تعداد ۵۸ مرکز توانبخشی و مراقبتی شبانه روزی سالمندان، آموزشی توانبخشی روزانه سالمندان، خدمت در منزل سالمندان و مراقبت در منزل سالمندان به ۸۲۷ سالمند ارائه خدمت می کنند.

مدیرکل بهزیستی خوزستان درباره مشکلات ایجاد شده برای سالمندان با شیوع ویروس کرونا اظهار کرد: با شیوع ویروس کرونا و ممنوعیت ملاقات عمومی در مراکز توانبخشی و مراقبتی شبانه روزی سالمندان، شرایط دیدار غیرحضوری باخانواده ها به صورت مجازی فراهم شده است.

غلامرضا صدیق راد همچنین گفت: از دیگر خدمات ارائه شده به سالمندان در ایام شیوع ویروس کرونا آموزش مجازی و غیر حضوری  به ایشان و همچنن پیگیری امور سالمندان تحت نظارت به صورت تلفنی از طریق مراکز مراقبت در منزل بوده است.

وی افزود: بر اساس تفاهم نامه منعقد شده بین سازمان بهزیستی کشور و دفتر مدیریت پیشگیری از بیماری های واگیر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در سال ۹۸، تأمین و تهیه واکسن آنفولانزا به منظور پیشگیری و کنترل بیماری کویید ۱۹ در مراکز توانبخشی و مراقبتی شبانه روزی سالمندان در دست اقدام است.

صدیق راد در پایان ضمن آرزوی سلامتی برای جمعیت سالمند کشور تصریح کرد:توجه به سلامت جسم و روان این عزیزان همواره از دغدغه های مهم سازمان بهزیستی بوده است و امیدواریم نسبت به آموزش فرهنگ سالمندی و آگاهسازی به آحاد جامعه درباره نیازهای این قشر توجهات گسترده تری صورت گیرد.