مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی خوزستان:

کتاب ملی جهش تولید در اهواز رونمایی شد

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان از تدوین و گرد آوری کتاب جهش تولید برای نخستین بار در کشور و رونمایی از این اثر در اهواز خبر داد.

به گزارش خبرگزاری خورنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان، ارسلان غمگین روز چهارشنبه، دوم مهر ماه در آیین رونمایی از کتاب ملی جهش تولید اظهار کرد: بر اساس قانون اساسی کشور، ترسیم و ابلاغ سیاست‌های کلی نظام و جهت‌گیری کشور بر عهده مقام معظم رهبری نظام است که از راه های مختلفی مانند سخنرانی، ابلاغ‌، نامه‌، دستور و در برخی موارد حکم حکومتی به اجرا در می‌آید .
وی درباره فلسفه نامگذاری سال ها، افزود: فلسفه نامگذاری سال‌ها، هم فرهنگ‌سازی و جلب توجه مردم به یک ارزش و هم در نقطه مقابل آن یک مسأله و مشکل است.
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان تصریح کرد: بر این اساس؛ رهبر معظم انقلاب با دریافت اطلاعات و گزارش‌های سراسر کشور، مطالعات و تجربه شخصی، درک و دریافت از معارف اسلامی، قرآنی و مفاهیم انسانی و با عنایت به اشرافی که به مسایل مختلف کشور دارند و بر اساس تحولات و اتفاقات منطقه و جهان، بررسی دیدگاه‌های بدنه کارشناسی نظام و مشورت با نخبگان هر سال را نام‌گذاری می‌کنند تا بر اساس آن عمده سیاست‌ها و جهت‌گیری‌های نظام تنظیم و پیگیری شود.
غمگین ادامه داد: جهش تولید راهی استراتژیک برای تجمیع افکار و ظرفیت‌های کشور برای حل شاخص‌ترین مشکل کشور است. آینده‌نگری است تا آسیب‌ها ریشه‌دار نشده و منابع محدود کشورتعیین اولویت بشوند. امروز انقلاب اسلامی در یک جنگ اقتصادی همه‌جانبه قرار دارد و دشمنان قصد دارند با حربه اقتصادی و تحریم، ستون فقرات نظام اسلامی را بشکنند. در حال حاضر، انتخاب راهبرد “جهش تولید” برای سال ۱۳۹۹ از سوی رهبر معظم انقلاب از میان سایر اولویت‌های موجود کشور در شرایط فعلی بسیار هوشمندانه و حیاتی بوده است.
وی بیان کرد: پیشبرد اهداف اقتصادی کشور نیازمند کار و تولید است و بقای کار، کارگر و کارفرما نیز در گرو تولید است و در حقیقت می‌توان گفت بیشترین تمدن‌های بشری در سایه کار و تلاش و تولید شکل گرفته‌اند. بنابراین باید به نقش و جایگاه کارگران در تحقق اهداف سال که نقش اساسی و زیربنایی دارند، توجه ویژه داشت.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: با توجه به تأکید رهبر معظم انقلاب و در اجرای منویات مقام معظم رهبری و اهمیت موضوع پرداختن به عنوان هوشمندانه سال جاری، تصمیم به نگارش و تدوین کتابی با موضوع جهش تولید و رویکردی بر رسالت‌های وزارت متبوع گرفته شد.
وی گفت: پس از تقسیم کار و جمع‌آوری مطالب با توجه به شیوع بیماری کرونا و تعطیلی دانشگاه‌ها و مراکز علمی، تعداد مقاله بسیار کمی وجود داشت که حتی دقیقاً به موضوع جهش تولید نپرداخته بودند. به هر شکل مطالبی از مقاله‌های موجود (از قبل تا حدودی مرتبط) و مقاله‌های همکاران این اداره کل که در جهش تولید می‌توانست مؤثر باشند، گردآوری شد.
غمگین درباره این کتاب عنوان کرد: در این کتاب با عنایت به اهمیت مسایل اقتصادی در سال های اخیر در ابتدا به اقتصاد مقاومتی، راهبردها و الگوهای اقتصاد مقاومتی پرداخته شد؛ سپس به رونق تولید و عوامل موثر بر رونق تولید، قوانین و عوامل بازدارنده تولید و تاثیر تحریم ها بر تولید مورد بررسی قرار گرفت.
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان گفت: در ادامه این کتاب به جهش تولید که در مرحله ای بالاتر قرار دارد و نیازمند تامین بستر مناسب و زیرساخت ها برای تحقق آن است، رسیدیم. سپس به نقش دولت بر تحقق جهش تولید و در نهایت به نقش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اثر گذاری رسالت های ذاتی آن در حوزه های تعاون، اشتغال و روابط کار پردازش شد.
وی عنوان کرد: چهار چوب کلی کتاب در چندین جلسه با حضور معاونان و مشاوران به مشورت گذاشته شد و در نهایت پس از تأئید و بازنگری علمی توسط استادانی همچون، سید مرتضی افقه، عبدالمجید آهنگری و غلامعلی قاسمی به زیر چاپ رفت و منتشر شد.
غمگین بیان کرد: این کتاب که در ۹ بخش و به سبک توضیحی تدوین شده و در آن تلاش شده علاوه بر توضیح مفاهیم، اطلاعات مربوط را به دامنه وسیعی از خوانندگان با توانایی‌های مختلف انتقال بدهد.
وی ادامه داد: کتاب حاضر با گردآوری مطالب به روز و با اهمیت در شرایط کنونی کشور، قابل استفاده برای مسوولان دولتی، غیردولتی و کارشناسان زیر مجموعه‌شان، کارآفرینان، کارفرمایان و دانشجویان است.
وی گفت: پس از مقدمه‌ بخش نخست با عنوان دیدگاه حاکمیت درباره توسعه اقتصادی، ابتدا نظرات قرآن کریم و سپس بیانات بزرگان دین درباره جهش تولید آمده و در ادامه دیدگاه نظام مقدس جمهوری اسلامی در این باره ذکر شده است.
غمگین افزود: بخش دوم کتاب اختصاص به مبانی و مفاهیم تولید دارد و به انواع اقتصاد، مقاومت اقتصادی، رونق تولید، جهش تولید و تفاوت‌های شان می‌پردازد.
وی ادامه داد: بخش سوم با عنوان اقتصاد مقاومتی، راهبرد جهش تولید به عنوان مهم‌ترین عامل و ستون فقرات تولید، به بحث درباره نقش و راهبرد اقتصاد مقاومتی و نقشی که در جهش تولید دارد، اختصاص یافته است.
غمگین بیان کرد: بخش چهارم با عنوان تجارب سایر کشورها در جهش تولید، به رونق تولید و جهش آن در کشورهای چین، کره جنوبی و ژاپن و تجربیات کشورهای آمریکای جنوبی می‌پردازد. در انتها نیز استراتژی‌های مختلف صنعتی شدن بیان می‌شود.
مدیر کل تعاون، کار ورفاه اجتماعی خاطر نشان کرد: بخش پنجم موضوع مهم چالش‌ها، فرصت‌ها و راهکارهای جهش تولید را مورد بحث قرار داده است. در این بخش موضوعاتی از قبیل تأثیر شیوع کرونا بر بخش‌های مختلف، ظرفیت‌شناسی جهش تولید در بخش‌های اقتصادی، راهبردهای حمایت از تولید و پیشنهادهای در تحقق جهش تولید مطرح می‌شود.
وی ادامه داد: بخش ششم با عنوان نقش دولت در تحقق جهش تولید، در چهار زیر بخش رسالت‌های دولت در تحقق جهش تولید، روابط کار، اشتغال و تعاون به نقش آنها در جهش تولید می‌پردازد.
غمگین افزود: در بخش هفتم به نقش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در تحقق جهش تولید در سه قسمت به مباحث روابط کار و جهش تولید، اشتغال و جهش تولید و تعاون و جهش تولید پرداخته می‌شود.
وی گفت: بخش هشتم و پایانی کتاب به جمع‌بندی موضوعات مطرح شده در کتاب اختصاص دارد.
گفتنی است: این کتاب را ارسلان غمگین و سایر همکاران اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی بدون عقد قرارداد با دانشگاه یا بخش خصوصی و به صورت مستقیم از دانش و زحمت آن ها تهیه و حقوق معنوی آن نیز به اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان اهدا شده است.