رئیس مرکز بهداشت خوزستان: هر علامت تنفسی در فصل پاییز نشانه بیماری کرونا است

رئیس مرکز بهداشت استان خوزستان با اشاره به بروز حساسیت‌های تنفسی در فصل پاییز، گفت: در این شرایط، هرگونه علائم تنفسی نشانگر کرونا است، مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.

به گزارش خورنا دکتر سید محمد علوی امروز سه‌شنبه یکم مهرماه ۹۹ گفت: کسانی که بیماری آنفولانزا مبتلا می‌شوند هیچگاه در برابر آن مصون نخواهند شد و لذا همیشه خطر ابتلای مجدد به این عفونت در آنها وجود دارد.

وی ادامه داد: درمورد ویروس کرونا نیز شاید واکسنی که اکنون این همه آن را تبلیغ می‌کنند، واکسن بسیار موثری نباشد و تنها مقدار کمی تاثیرگذار باشد.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان یادآوری کرد: زمانی که با نوعی بیماری مواجه هستیم که واکسن و یا داروی موثری ندارد، تنها باید دستورالعمل‌های بهداشتی را برای پیشگیری از ابتلا رعایت کنیم.

علوی با بیان اینکه نباید خودمان را بی‌جهت گول بزنیم اظهار کرد: به دلیل بروز حساسیت‌ها در فصل پاییز، برخی از مردم بیماری‌شان را به چیز دیگری نسبت می‌دهند در حالی که اکنون زمان پاندمی کرونا است و هرگونه علائم تنفسی را باید به کرونا نسبت داده شود، نه حساسیت.

وی عنوان کرد: مردم باید علائم بیماری را جدی بگیرند و به محض اینکه کوچک‌ترین علامت بیماری را مشاهده کردند، خودشان را مبتلا به کرونا فرض کنند و سر کار حاضر نشوند و به مراکز جامع سلامت مراجعه کنند تا اقدامات مورد نیاز برای آن‌ها انجام شود.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد: همچنین باید حداقل فاصله دو متر از یکدیگر را رعایت کنیم و بدون ضرورت به بازار، بازارچه‌ها، پاساژها و اماکن شلوغ و پرتردد نرویم.

علوی بیان کرد: هیچ جامعه‌ای نمی‌تواند به تعداد جمعیت، تخت بیمارستانی داشته باشد بنابراین باید با پیشگیری از ابتلا، مراجعه‌کنندگان به بیمارستان‌ها کاهش یابد. با فعالیت بهداشتی بود که بیمارستان‌ها خلوت شدند؛ اگر کارهای بهداشت و پیشگیری انجام نشود، بیمارستان‌ها شلوغ می‌شوند و در این شرایط، دیگر تاب‌آوری وجود ندارد.

وی افزود: البته باید تخت‌های عادی و ICU‌ بیمارستان‌ها نیز افزایش یابد که خوشبختانه این کار در خوزستان انجام شده است.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان در پایان یادآور شد: در موج قبلی کرونا هیچ بیماری پشت در بیمارستان نماند اما مردم باید بدانند که کادر بهداشت و درمان که از این بیماران مراقبت می‌کنند، توان محدودی دارند و از آهن نیستند و احتمال ابتلای آن‌ها نیز وجود دارد.