شرایط جدید صدور گذرنامه برای زنان

خورنا: سیدحسین نقوی حسینی با بیان این مطلب افزود: مطابق ماده ۱۵ این لایحه که به تصویب کمیسیون رسید تمامی اشخاصی که ۱۸ سال تمام داشته باشند، می‌توانند تقاضای گذرنامه کنند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی خاطر نشان کرد: همچنین مشمولین وظیفه عمومی با اجازه اداره وظیفه عمومی می‌توانند گذرنامه دریافت کنند و نیز زنان متاهل در هر سنی با موافقت کتبی شوهر می‌توانند گذرنامه دریافت کنند و نیز زنان مجرد بالای ۱۸ سال برای خروج از کشور باید اذن ولی را داشته باشند ولی منعی برای دریافت گذرنامه ندارند.

وی افزود: همچنین در این جلسه مصوب شد در صورتی که موانع صدور گذرنامه بعد از صدور حادث شود یا کسانی که به موجب ماده ۱۵ این قانون صدور گذرنامه‌شان موکل به اجازه آنان است از اجازه خود عدول کنند از خروج دارنده گذرنامه جلوگیری و گذرنامه وی تا رفع مانع ضبط می‌شود.

نقوی حسینی خاطر نشان کرد: همچنین مطابق ماده ۱۷ برای نوزادانی که از والدین ایرانی مقیم خارج هنگام توقف مادر در ایران متولد می‌شوند بدون نیاز به موافقت پدر گذرنامه صادر می‌شود و همچنین در مواردی که در خارج از ایران شوهر ایرانی در کشور محل تولد نوزاد حاضر نباشد، این حکم مجری است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه مواد ۱۸، ۱۹ و ۲۰ این لایحه نیز به تصویب رسید، اظهار کرد: مطابق مواد مذکور، مدت اعتبار گذرنامه از تایخ صدور ۵ سال است و گذرنامه برای مسافرت به تمامی کشورها اعتبار دارد، مگر به کشورهایی که دولت جمهوری اسلامی ایران در موارد مقتضی مسافرت اتباع ایران را به آن کشورها ممنوع یا محدود می‌کند.

به گزارش ایسنا،نقوی‌حسینی خاطرنشان کرد: در ادامه این جلسه مواد ۲۱ تا آخر لایحه نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت و به تصویب اعضای کمیسیون امنیت ملی رسید که این مواد ناظر بر جعل، کاربرد غیرقانونی و اقدامات خلاف قانون در صدور و بهره‌برداری از گذرنامه و جرایم مجازات جرایم مذکور است.