مدیرعامل آبفا خوزستان خبر داد:

وجود ۵۰ هزار مشترک فاقد کنتور آب در اهواز/سکونت‌گاههای غیر رسمی فشار آب لوله کشی را در خوزستان کاهش می‌دهند

ﻣﺪﯾﺮﻋﺎﻣﻞ آبفا ﺧﻮﺯﺳﺘﺎﻥ گفت: ۴۰۰ هزار مشترک آب در اهواز وجود دارد که از این تعداد ۵۰ هزار مشترک فاقد کنتور آب هستند.

به گزارش خبرنگار خورنا از اهواز ﺻﺎﺩﻕ ﺣﻘﯿﻘﯽ ﭘﻮﺭ عصر امروز شنبه ۲۹ شهریور ۹۹ در نشست هم اندیشی با اصحاب رسانه خوزستان گفت: شرکت آب و فاضلاب خوزستان یک شرکت اجرایی و خدماتی است و در راستای وظایف محوله به هیچ عنوان نگاه قومی و سیاسی ندارد.
وی خوزستان را دارای ضعیف ترین شبکه زیر ساختی فاضلاب در سطح کشور دانست و تصریح کرد: استان خوزستان به دلیل تمدن خیلی قدیمی که دارد از قدیم الایام بسیاری از شهرهای آن دارای سیستم دفع فاضلاب بود ولی بعدها که بحث سیستم‌های دفع فاضلاب مدرن و پیشرفته به وجود آمد این استان درگیر جنگ تحمیلی و خرابی ‌های پس از آن شد و لذا هنگامی که دولت پس از جنگ با دلار ارزان قیمت شروع به ساخت و ساز شبکه‌های مدرن فاضلاب در استانهای دیگر می‌کرد در استان خوزستان مجبور بود که بازسازی منازل تخریب شده از جنگ را در اولویت اول قرار دهد.
ﻣﺪﯾﺮﻋﺎﻣﻞ ﺷﺮﮐﺖ ﺁﺏ ﻭ ﻓﺎﺿﻼﺏ ﺧﻮﺯﺳﺘﺎﻥ عنوان کرد: در هلال جنوبی استان و در شهرهای سوسنگرد، دشت‌آزادگان، اهواز، آبادان، خرمشهر، شادگان، ماهشهر و بندر امام مشکلات اساسی در زمینه فاضلاب وجود دارد. زیرا در این مناطق به دلیل باتلاقی بودن زمین، لوله فاضلاب را باید در عمق شش متری کار گذاشت.
حقیقی ادامه داد: همچنین در بسیاری از مناطق استان در عمق ۲ تا ۲/۵ متری به دلیل اینکه به لنز ماسه‌ای برخورد می‌کنیم زمین ریزشی می‌شود و لذا مجبور به کوبیدن سپر می‌شویم که این کار باعث تخریب بسیاری از خانه‌های نوساز و فاقد استحکام موجود در این مناطق می‌شود.
وی ضمن اشاره به وجود انشعابات غیر مجاز فراوان در مرکز شهر اهواز و کارون گفت: وجود این انشعابات غیر مجاز دست ما را در انجام هر اقدام اصلاحی در مورد فاضلاب مناطق مذکور بسته است زیرا بیل‌های میکانیکی در هنگام شروع به کار این انشعابات غیر مجاز را قطع می‌کنند.
ﻣﺪﯾﺮﻋﺎﻣﻞ ﺷﺮﮐﺖ ﺁﺏ ﻭ ﻓﺎﺿﻼﺏ ﺧﻮﺯﺳﺘﺎﻥ با بیان اینکه ۷۴ شهر و چهار هزار روستای استان در طرح‌های جامع آبرسانی از سدهای استان خوزستان تامین آب شوند تصریح کرد: این طرحها که در سال ۸۵ و ۸۶ به تصویب رسیده‌اند در حال حاضر به صورت یک پکیج در سازمان آب و برق خوزستان اجرایی می‌شوند.
حقیقی عنوان کرد: نزدیک به ۷۰۰ هزار مترمکعب در شبانه روز آب در اهواز توسط شرکت آب و فاضلاب خوزستان تولید می‌شود و این در حالی است که میزان فروش آب در این شهرستان کمتر از ۲۶۰ هزار متر مکعب است که علت این مسئله بیشتر به دلیل وجود انشعابات غیر مجاز در اهواز می‌باشد.
وی بیان کرد: ۴۰۰ هزار مشترک آب در اهواز وجود دارد که از این تعداد ۵۰ هزار مشترک فاقد کنتور آب هستند.
مدیرعامل آبفا خوزستان ضمن اشاره به نقش منفی سکونتگاههای غیر رسمی بر فشار آب مشترکین شهری گفت: تعداد ساکنین سکونتگاههای غیر رسمی در کل خوزستان یک میلیون نفر و در اهواز ۴۰۰ هزار نفر است که تمامی آنها از آب لوله‌کشی استفاده می‌کنند.

حقیقی با رد تلاقی آب و فاضلاب در اهواز، علت گل‌آلودی و بوی گند آب در برخی نقاط این شهرستان را به دلیل احاطه شدن لوله‌های شبکه آبرسانی توسط آب‌های زیرزمینی دانست و افزود: این احاطه شدن باعث می‌شود که در هنگام استفاده مشترکین از پمپ آب، مقداری از این آبهای زیرزمینی گل‌آلود که بوی ماندگی نیز دارند به درون شبکه آب شهری اهواز سیفون ‌شود.
وی با بیان اینکه روزانه در اهواز ۳۰۰ هزار مترمکعب فاضلاب تولید می‌شود اظهار کرد: از ۱۸۵ هزار مترمکعب فاضلابی که روزانه در شرق اهواز تولید می‌شود ۷۳ هزار مترمکعب آن به درون کارون می‌ریزد و از ۱۰۷ هزار مترمکعب فاضلاب تولیدی غرب اهواز نیز ۷۵ هزار مترمکعب آن وارد رودخانه کارون می‌شود.
مدیرعامل آبفا خوزستان در پایان میزان ظرفیت دفع فاضلاب اهواز را روزانه ۳۰۰ هزار متر مکعب دانست و گفت: از آنجایی که این ظرفیت محدود در هنگام بارندگی‌‌های شدید منجر به ایجاد آب های سطحی در سطح اهواز می‌شود لذا تفاهم نامه خوبی را با شهرداری اهواز برای حل این مشکل بسته‌ایم.