راه آهن بندر امام به شمال آفریقا متصل میشود

خورنا: مدیرعامل راه‌آهن با اشاره به لزوم اتصال ریلی بندر امام خمینی(ره) به بصره عراق، بندر لاذقیه سوریه و شمال آفریقا در کریدور شرق-غرب، از تکمیل خط ‌آهن شوشتر-هفت‌تپه در کریدور شمال‌-جنوبِ غرب تا پایان سال خبر داد.

عبد‌العلی صاحب‌محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا» با اشاره به اینکه توسعه خطوط ریلی یکی از سیاست‌های اصلی دولت و وزارت راه‌ و شهرسازی است، ادامه داد: در یک دوران طلایی از احداث زیربناهای حمل و نقل کشور قرار داریم، خصوصاً در زمینه توسعه شبکه ریلی فعالیت‌های بهینه‌ای انجام شده است.

مدیر عامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه هم‌اکنون ۱۱ هزار کیلومتر خط آهن در کشور وجود دارد، اضافه کرد: تنها در سال جاری بیش از ۱۲ هزار کیلومتر خط آهن در دست مطالعه و اجرا داریم.

صاحب‌محمدی ادامه داد: طول خطوط ریلی کشور حداکثر ظرف پنج سال آینده به دو برابر افزایش خواهد یافت که این امر موجب توسعه اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و رونق کشور خواهد شد.

* تکمیل خط‌آهن شوشتر ـ هفت‌تپه تا پایان سال

معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه بهسازی و بازسازی ایستگاه‌ها و خطوط ریلی‌ از اولویت کاری راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران است، تصریح کرد: حمل و نقل ریلی به عنوان ایمن‌ترین، پاک‌ترین و کم‌مصرف‌ترین سیستم حمل و نقلی، طبق تأکیدات مقام معظم رهبری و الزامات سند چشم‌‌انداز کشور باید توسعه یابد.

مدیر عامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به لزوم افزایش ظرفیت و بهره‌وری خطوط ریلی، به تردد بالای حمل و نقل کالا و مسافر در را‌ه‌آهن جنوب اشاره کرد و افزود: بازسازی و بهسازی خط‌آهن شوشتر – هفت‌تپه به عنوان یکی از قطعات اصلی کریدور شمال‌-جنوب غرب توسط شرکت را‌ه‌آهن در حال انجام است.

صاحب‌محمدی با اشاره به پیشرفت ۹۰ درصدی این پروژه ریلی، اضافه کرد: سعی می‌کنیم این خط‌آهن در مسیر ریلی جنوب را ظرف دو ماه آینده به بهره‌برداری برسانیم.

مدیر عامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه این مسیر ریلی ۶۰ کیلومتر است، اظهار داشت: خط‌آهن مذکور یکی از قطعات کریدور‌ شمال – جنوب غرب است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه خط‌آهن شوشتر – هفت‌تپه با اعتباری بیش از ۲۹ میلیارد تومان ساخته می‌شود، اضافه کرد: تاکنون برای اجرای این پروژه ۲۸۵ میلیارد ریال هزینه شده است.

صاحب‌محمدی با اشاره به مشخصات فنی این پروژه، توضیح داد: طول کل این خط‌آهن حدود ۶۰ کیلومتر است که ۴۰ کیلومتر آن از سمت هفت تپه در این مسیر نیازمند بهسازی بود؛ باید خط جمع آوری می‌شد و تراورس آن تغییر می‌کرد؛ به دلیل آنکه برخی از این قسمت‌ها دارای ریل و تراورس خیلی قدیمی بودند قابلیت استفاده برای شرایط امروز را نداشتند.

مدیر عامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: همچنین در عین حال نیز باید اصلاحی هندسی در مسیر اتفاق می‌افتاد و به نوعی ایمنی و سرعت لازم برای حرکت قطار تأمین می‌شد.

* اتصال ریلی بندر امام خمینی (ره) به شمال آفریقا

معاون وزیر راه و شهرسازی در مورد اتصال بندر امام خمینی (ره) به شلمچه، بصره، بندر لاذقیه سوریه و شمال آفریقا، توضیح داد: یکی از طرح‌های راه‌آهن برای توسعه شبکه ریلی، طرح اتصال شبکه ریلی ایران از طریق شلمچه به کشور عراق است، البته خط‌آهن تا شلمچه احداث شده اما فاصله بین شلمچه تا بصره کماکان ریل ساخته نشده که با تکمیل این قطعه، خط آهن از بندر امام خمینی (ره) به شلمچه و بصره رفته و از آنجا به بندر لاذقیه سوریه و شمال آفریقا متصل می‌شود.

وی اظهار داشت: با تکمیل این خط ریلی در کنار توسعه دیگر شبکه‌های ترانزیتی ریلی و جاده‌ای، کالا از کشورهای آسیایی به سمت کشورهای اروپایی و آفریقایی انتقال یافته و هزینه و زمان نسبت به مسیر‌های موجود کاهش می‌یابد.