تفاهم‌نامه حل و فصل بخشی از موقوفه رامشیر

خورنا- فرزاد شعبانی

تفاهم‌نامه حل و فصل و تبدیل به احسن بخشی از موقوفه رامشیر متعلق به نظام السلطنه (پلاک ۴۹) که در محدوده شهری این شهرستان واقع شده، بین استانداری خوزستان، منابع طبیعی، اداره کل اوقاف و امور خیریه خوزستان و نماینده مردم رامهرمز و رامشیر در مجلس شورای اسلامی تنظیم و آماده امضا است.

به گزارش خبرگزاری خورنا مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان در نشست خبری در اهواز با اعلام این خبر بیان کرد: این تفاهم‌نامه در سفر اخیر محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی به خوزستان و بنا به درخواست شهروندان رامشیری ساکن در زمین‌های وقفی تنظیم و آماده امضا شده است.

حجت الاسلام مرتضی خاکباز افزود: چارچوب این قرارداد، واگذاری قطعی زمین‌های وقفی به مردم رامشیر و صدور سند برای ساکنان و در عوض واگذاری بخشی از زمین‌های منابع طبیعی به صورت معوض به اداره کل اوقاف و امور خیریه خواهد بود.

به گفته وی با امضا و قطعی شدن این تفاهم‌نامه که تاکنون از سوی نماینده مردم رامهرمز و رامشیر مورد موافقت نهایی قرار نگرفته (امضا نشده) مسیر واگذاری زمین‌های وقفی به ساکنان شهر رامشیر هموار و اداره کل اوقاف و امور خیریه خوزستان نیز در عوض زمین‌هایی که از حیث قیمتی منطبق بازمین‌های وقفی باشد به نام اوقاف (موقوفه نظام السطنه) سند می‌زند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان زمان اجرای این تفاهم نامه را ۲ سال بیان کرد و افزود: چنانچه این تفاهم نامه به سرانجام نرسد و در مسیر اجرایی قرار نگیرد، اوقاف خوزستان از طریق قضایی پیگیر احقاق حقوق موقوفه متصرفه که ۶۰۰ هکتار است خواهد شد.

سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ ساکنان شهر رامشیر از اوقاف خوزستان درخواست کردند که زمین‌های در تملک آنان تبدیل به احسن شود که در این فرایند یک هزار رقبه (واحد تجاری یا مسکونی) در رامشیر در قبال پرداخت هر رقبه ۲ میلیون ریال به احست تبدیل شود ولی به دلیل پرداخت نکردن حتی این مبلغ، روند تبدیل به احسن زمین‌های وقفی، پس از ۶ ماه لغو شد.

موقوفه نظام السلطنه حدود ۲۲۷ هزار هکتار در محدود شهرستان‌های ماهشهر و رامشیر واقع شده و طبق نیت واقف، عایدات آن باید صرف کمک به دانش‌آموزان یتیم و بی بضاعت، بیماران و ایتام شود.

بخشی از این موقوفه در شهرستان رامشیر به مساحت ۱۲۵هزار هکتار در ۱۰۰ کیلومتری جنوب شرق اهواز واقع شده است.
موقوفه نظام السلطنه پس از موقوفه ربع رشیدی بزرگترین موقوفه جهان اسلام است.