مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان خبر داد:

پرداخت ۵۴ میلیارد تومان تسهیلات کرونا در خوزستان/ استخدام نیروی غیر بومی در ماهشهر قدغن است

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان میزان تسهیلات کرونا اختصاص یافته به استان را بالغ بر ۲۸۸ میلیارد تومان دانست و تصریح کرد: ۱۷ هزار و ۲۶۵ نفر تاکنون در استان خوزستان برای دریافت تسهیلات کرونا ثبت‌نام کرده‌اند که طی یک ماه و نیم گذشته با تمهیداتی که صورت گرفت میزان پرداختی‌ها از زیر هفت میلیارد به ۵۴ میلیارد تومان رسیده است.

به گزارش خبرنگار خورنا از اهواز ارسلان غمگین در نشست خبری امروز شنبه ۱۵ شهریور ۹۹ با تبریک به مناسبت فرا رسیدن هفته تعاون اظهار کرد: ما از مهر ۹۸ که به صورت رسمی تصدی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان را برعهده گرفتیم شاهد مشکلات فراوانی در این حوزه کاری بودیم.

وی در ادامه ضمن اشاره به ثبت بالغ بر یک هزار مورد اعتراضات کارگری در فاصله بین مهر ۹۷ تا ۹۸ در استان خوزستان گفت: این مشکلات کارگری که علت اصلی آن تحریمهای اقتصادی ظالمانه بر ضد کشور است بخش زیادی از آنها چه در پیش از مهر ۹۸ و چه بعد از آن با تلاشهای مسئولین استانی و ‌کشوری مرتفع شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان موضوع تجمعات کارگری کارخانه نیشکر هفت تپه را مربوط به پیش از مهر ۹۸ دانست و تصریح کرد: حضور مستقیم در بین کارگران هفت تپه و استقرار یک واحد برجسته از کارشناسان روابط کار در محل کارخانه از جمله اقداماتی بود که در نیمه دوم سال ۹۸ توسط اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان برای حل مشکلات کارگران این واحدی تولیدی انجام شد.

دفترچه بیمه کارگران نیشکر هفت‌تپه تا پایان سال تمدید شد

غمگین افزود: البته رئیس اداره کار شهرستان، وزارتخانه متبوع، استاندار خوزستان، شورای تامین، سپاه، وزارت اطلاعات، فرمانداری شوش و پلیس نیز تعاملات و همکاری‌های سازنده‌ای را برای رفع هرچه سریعتر مشکلات کارگران هفت‌تپه در این دوره داشتند.

وی ادامه داد: ولی در سال جدید به علت مشکلات قضایی که برای مالک شرکت در حوزه ارزی به وجود آمد پرداخت حقوق کارگران با مشکل مواجه شد که این مسئله منجر به یکسری تجمعات ۶۰ تا ۷۰ روزه گردید.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان با بیان اینکه حقوق دیگری نیز به زودی برای کارگران نیشکر هفت تپه پرداخت خواهد شد اظهار کرد: این واحد تولیدی اگر چه در حدود ۶۰۰ میلیارد تومان بدهی قبلی به سازمان تامین اجتماعی دارد ولی برطبق آخرین جلسه‌ وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با معاون اول رئیس جمهور قرار است که دفترچه بیمه کارگران نیشکر هفت‌تپه تا پایان سال تمدید شود.

غمگین بیان کرد: از آنجایی که نیشکر باید عملیات کاشت، داشت و برداشت آن برطبق یک زمان بندی خاصی صورت بگیرد لذا از کارگران این واحد تولیدی در هفت تپه می‌خواهیم ضمن حضور در محیط کار و ادامه چرخه تولید اعتراضات خود را نیز به صورت مکتوب به مراجع قانونی ارائه دهند.

وی از وجود پنج هزار تعاونی فعال در سطح استان خبر داد و گفت: طی چند ماه اخیر با رصد و احصایی که توسط معاونت تعاون استان صورت گرفته کلیه ‌تعاونی‌های مشکل دار استان خوزستان مشخص شده است.

پرداخت ۳۸۵ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری در خوزستان

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان با بیان اینکه ۹۹ درصد حوزه صید و صیادی استان در زیر پوشش تعاونی‌ها قرار دارند اظهار کرد: تعاونی‌های کشاورزی به عنوان بهترین تعاونی‌های استان بالغ بر ۵۰ درصد حوزه کشاورزی خوزستان را پوشش می‌دهند.

غمگین ضمن اشاره به عدم استقبال مناسب از تسهیلات کرونا در استان خوزستان گفت: سرعت پایین بانکها در پرداخت این تسهیلات و نیز عدم اطلاعرسانی کافی از سوی دستگاههای اجرایی از جمله علل اصلی عدم استقبال خوزستانی‌ها در استفاده از تسهیلات کرونا است.

وی میزان تسهیلات کرونا اختصاص یافته به خوزستان را بالغ بر ۲۸۸ میلیارد تومان دانست و تصریح کرد: ۱۷ هزار و ۲۶۵ نفر تاکنون در استان خوزستان برای دریافت تسهیلات کرونا ثبت‌نام کرده‌اند که طی یک ماه و نیم گذشته با تمهیداتی که صورت گرفت میزان پرداختی‌ها از زیر هفت میلیارد به ۵۴ میلیارد تومان رسیده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان در مورد آخرین وضعیت پرداخت تسهیلات روستایی و عشایری در استان گفت: از کل ۴۲۳ میلیارد تومانی که در این زمینه برای استان خوزستان تخصیص داده شده است مبلغی در حدود ۳۸۵ میلیارد تومان برای سه هزار و ۷۲۶ فقره طرح پرداخت شده است.

انجام ۳۴ هزار بازرسی کار در شش ماهه دوم سال گذشته در خوزستان

غمگین با بیان اینکه خوزستان در زمینه پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی رتبه اول کشوری را به دست آورده است اظهار کرد: مبلغ این تسهیلات هشت میلیارد تومان بود که با پرداخت صدرصدی که صورت گرفت برای یک هزار و ۲۱۴ نفر در استان شغل ایجاد شد.

وی گفت: یکی از موضوعات مهمی که توسط اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان به جد پیگیری می‌شود جلوگیری از جذب نیروهای غیر بومی است که در حال حاضر با تمهیداتی که در نظر گرفته شده مدیرعامل شرکتهای هر شهر استان تنها موظف به جذب نیروهای بومی آن منطقه هستند و‌ از خبرنگاران می‌خواهیم اگر در این زمینه با موردی مواجه شدند به ما اطلاع دهند.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی خوزستان با بیان اینکه برطبق مصوبه شورای تامین استخدام نیروی غیر بومی در ماهشهر قدغن شده است اظهار کرد: با توجه به فرمایشات رهبری و حساسیت ایشان در مورد ماهشهر اکیپ ویژه‌ای با حضور یکی از معاونین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر استخدامی‌ پتروشیمی‌های ماهشهر نظارت دارد.

غمگین عنوان کرد: طی چهار ماه گذشته ۹۰ استخدامی در شرکت‌های پتروشیمی ماهشهر صورت گرفته که تمامی آنها دارای کد ملی این شهرستان و شهرک‌های همجوار آن هستند.

وی ضمن اشاره به انجام ۳۴ هزار بازرسی کار در شش ماهه دوم سال گذشته در خوزستان گفت: اداره بازرسی کار خوزستان از ابتدای کرونا تاکنون بالغ بر هفت هزار رسیدگی را داشته است که در این زمینه در کشوری رتبه اول را دارد.

اجرای پایلوت طرح مرکز توانمند سازی آبزیان کشور در خوزستان

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان عنوان کرد: در هفته دولت امسال بالغ بر ۱۰ خانه فرهنگ کار در استان راه اندازی شد و تا انتهای آبان نیز شاهد افتتاح ۲۰ خانه دیگر خواهیم بود.

غمگین در ادامه از تاسیس نخستین شورای عالی تعاون کشور در ۱۵ مرداد امسال در خوزستان خبر داد و تصریح کرد: ریاست این شورا برعهده استاندار خوزستان بوده و با توجه به استقبال وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی از آن قرار است که این طرح به پایلوت کشوری نیز تبدیل شود.

وی با بیان اینکه بین ۵۰ تا ۶۰ تعاونی استان در زمان شیوع ویروس کرونا خط تولید خود را در مسیر تهیه البسه محافظتی کرونا قرار داده‌اند اظهار کرد:
۱۴ تعاونی استان در هفته تعاون به عنوان تعاونی‌های برتر خوزستان انتخاب شدند که از بین آنها سه تعاونی برای انتخاب شدن در رده ملی معرفی به وزارتخانه تعاون، کار و رقاه اجتماعی معرفی می‌شوند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان در پایان از اجرای طرح مرکز توانمند سازی آبزیان کشور در حوزه پرورش میگو به صورت پایلوت در استان خبر داد و تصریح کرد: تفاهم نامه انجام این طرح به زودی بین رئیس سازمان شیلات کشور، معاون اشتغال وزیر کار و استاندار خوزستان بسته خواهد شد.