پایان کشت گندم خوزستان/ مزارعی پربار در راه است

خورنا: گندم یکی از استراتژیک‌ترین محصولاتی است که در خوزستان کشت می‌شود و به دلیل خرید تضمینی از سوی دولت کشت این محصول از سوی مردم با استقبال زیادی مواجه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، خوزستان با داشتن مزارع وسیع و تولید انبوه محصولات کشاورزی نقش بسیار زیادی در خودکفایی گندم در کشور ایفا می‌کند. کشت وسیع گندم در خوزستان باعث شده است تا خوزستان به نوعی قطب تولید گندم باشد.

تولید بیش از ۱.۵ میلیون تن محصول گندم در خوزستان هر ساله این استان را به مقام نخست تولید این محصول می‌رساند و در سال‌جاری نیز همین اتفاق خواهد افتاد.

* افزایش تولید به دلیل افزایش سطح زیر کشت

شاید با شنیدن اخباری مبنی بر مشکلات کشاورزان گندم‌کار در سال‌جاری گمان می‌کنیم که سطح زیر کشت محصول گندم کاهش می‌یابد، ولی در سال‌ جاری با افزایش چشم‌گیر سطح زیر کشت محصول گندم مواجه بوده‌ایم به نحوی که معاون زراعت اداره کل جهاد کشاورزی خوزستان در این باره می‌گوید: در سال‌ گذشته ۵۵۰ هزار هکتار در خوزستان زیر کشت این محصول رفته بود، ولی در سال‌جاری این میزان به ۷۵۰ هزار هکتار رسیده است.

محمد قاسمی‌نژاد می‌افزاید: در سال‌جاری بیش از ۴۸۰ هزار هکتار به بخش آبی و ۲۷۰ هزار هکتار به بخش دیم اختصاص یافته و امیدواریم که بارش‌های باران برای این محصول خوب باشد تا برداشت گندم در خوزستان رشد داشته باشد.

وی خاطرنشان می‌کند: در شهرهای خرمشهر، دشت‌آزادگان، شوش، دزفول و اندیمشک استقبال بیشتری از کشت گندم انجام شده و این امر باعث شده تا تمرکز بیشتری بر کشت گندم در این شهر ایجاد شود.

قاسمی‌نژاد تاکید می‌کند: در سال ‌گذشته میزان برداشت گندم در مزارع استان رشد چشمگیری داشته است به نحوی که از ۳.۲ به ۳.۵ تن در هکتار رسیده بود.

* مشکلات تامین بذر حل شده است

معاون زراعت اداره کل جهادکشاورزی خوزستان اظهار می‌دارد: در سال‌جاری بیش از ۶۰ هزار تن بذر گندم اصلاح‌شده بین کشاورزان توزیع شده و از این نظر مشکل خاصی وجود نداشته است.

قاسمی‌نژاد عنوان می‌کند: در سال‌جاری تلاش کرده‌ایم تا با تامین بذر و نهادهای کشاورزی مشکلات کشاورزان را به حداقل برسانیم و در این باره از همه توان خود استفاده کرده‌ایم.

وی خاطرنشان می‌کند: توجه به مشکلات گندم‌کاران در سال‌ جاری می‌تواند باعث استقبال کشاورزان در سال زراعی برای کشت محصولاتی مانند گندم شود و به این دلیل در حال رفع مشکلات در این حوزه هستیم.

تولید گندم در هر کشوری به دلیل وابستگی قوت غالب مردم به این محصول از اهمیت زیادی برخوردار است و به این دلیل توجه به این محصول باید در صدر تصمیمات مسئولان قرار گیرد.

* مشکلات کشاورزان برطرف شود

بررسی مشکلات کشاورزان به صورت دائمی باید در دستور کار مسئولان بخش کشاورزی باشد و این درخواست نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی است که اظهار می‌دارد: توجه به بخش کشاورزی می‌تواند تا حد زیادی مشکلات اشتغال را برطرف کند و عدم توجه به این بخش باعث می‌شود تا کشاورزان بسیاری از اراضی خود را کشت نکنند.

عباس‌پاپی‌زاده می‌افزاید: تامین نهاده‌های کشاورزی برای گندم‌کاران اصلی‌ترین اقدامی است که باید برای حمایت از کشت گندم انجام شود و در این باره باید از همه توان خود استفاده کنیم.

وی تاکید می‌کند: گندم‌کاران در سال‌جاری با نگرانی کشت گندم را آغاز کرده‌اند، زیرا از مشکلاتی که در سال‌ گذشته برای کشت گندم و فروش تضمینی و قیمت‌گذاری در این بخش به وجود آمد خسارت جدی دیده‌اند.

این مسئول می‌گوید: باید به نحوی در این بخش تلاش شود که کشاورزان تنها دغدغه را رسیدگی به محصول و تولید گندمی با کیفیت بدانند و نگرانی از فروش محصول خود نداشته باشند.

* قیمت خرید تضمینی کارشناسی شود

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: باید قیمت خرید تضمینی گندم به صورت کاملا کارشناسی شده باشد و در این باره باید بررسی‌های دقیقی انجام شود.

سید شریف حسینی در این باره می‌افزاید: باید کوشید تا مشکلاتی که در سال‌جاری برای گندم‌کاران به وجود آمد بار دیگر تکرار نشود، زیرا با قیمت تعیین شده در نوبت نخست بخشی از هزینه‌های مردم کشاورزان نیز تامین نشده بود و سودی عاید کشاورزان نشد.

وی می‌گوید: بسیاری از کشاورزان در سال‌جاری مقروض هستند و با امید زیادی برای کشت گندم اقدام کرده‌اند و باید کوشید تا با تعیین نرخ تضمینی به صورت کارشناسی شده امید این کشاورزان به ناامیدی تبدیل نشود.

گندم از محصولاتی است که همه مردم به آن نیاز دارند و در صورتی که نباشد و کمبودی در این محصول ایجاد شود مستقیماً نان مردم تامین نمی‌شود و به این دلیل بهتر است تا تذکرات نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی برای اهمیت این محصول مدنظر باشد و در راستای کاهش مشکلات کشاورزان و گندم‌کاران اقدامی عملی انجام شود.

================

گزارش: مجتبی نارنج‌پور