۶ هزار کیت‌ تشخیص کرونا در خوزستان از چرخه کار دولتی خارج شد!

انشگاه علوم پزشکی اهواز در شرایط قرمز کرونایی استان اقدام به راه‌اندازی ۴ آزمایشگاه تشخیص کرونا کرد. به اذعان مسئولین دانشگاه عملکرد مثبت این آزمایشگاه‌ها به حدی بود که خوزستان به دومین استان برتر در زمینه تست گیری و همچنین امکانات آزمایشگاهی کرونا در کشور تبدیل شد.

قطعی‌ترین روش تشخیص کرونا انجام تست حلقی (PCR) است که نیازمند استفاده از کیت‌های تشخیصی مخصوصیست که بخش عمده این کیت‌ها در اختیار بخش دولتی و دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور قرار گرفته بود و تنها تعداد بسیار محدودی از آزمایشگاه‌های خصوصی با دسترسی به کیت‌های تشخیصی اقدام به انجام تست PCR کردند.

درحالیکه دانشگاه علوم پزشکی اهواز در اوج مبارزه با کرونا قرار داشت ناگهان خبر خروج ۶۰۰۰کیت تشخیصی PCR از آزمایشگاه‌های دانشگاه به گوش رسید. براساس اخبار واصله ۶۰۰۰کیت از سوی دانشگاه از چرخه تست‌گیری خارج شد. این درحالی‌است که در همان زمان هلال احمر ‌و برخی آزمایشگاه های خصوصی در سطح اهواز شروع به انجام تست PCR کردند!!!

دانشگاه علوم پزشکی اهواز کمی بعد از خروج این تعداد کیت و بر مبنای دستور وزارت بهداشت اقدام به کاهش تست‌گیری در سطح استان کرد که البته این موضوع بر مبنای دستورات وزارتی بود اما برخلاف سایر استان‌ها، کاهش میزان تست گیری در خوزستان بسیار بیشتر از سایر استان‌ها بود!درنهایت و با کاهش آمار کرونا در خوزستان، ۳ آزمایشگاه تشخیصی کرونا در اهواز از چرخه کاری خارج شدند.

حال سوال اساسی اینجاست که آیا بین شروع تست گیری مراکز خصوصی و خروج کیت‌های تشخیصی از دانشگاه ارتباطی وجود دارد؟ آیا کاهش بیش از حد‌ انتظار تست‌گیری در سطح استان تنها به دلیل دستور وزارت بهداشت مبنی بر هدفمند کردن تست کرونا بوده است؟
باید منتظر ماند تا دانشگاه علوم پزشکی علت خروج کیت‌های تشیخصی و کاهش بیش از حد تست‌های تشخیصی را اعلام کند….