لاریجانی: مصلحت نیست بیش از این به مردم فشار بیاید

خورنا:‌ علی لاریجانی در ادامه سفر خود به استان اصفهان در جمع عزاداران شهرستان بادرود گفت: مصلحت نمی‌دانم امروز بیش از این به مردم فشار وارد شود.

وی افزود: گاهی مشاهده می‌شود در حوزه‌ی اقتصادی مشکل به وجود می‌آید، دشمنان کشور با مشاهده این مشکلات جشن و سرور می‌گیرند لذا باید همه همتمان معطوف حل مشکلات اقتصادی و افزایش بنیه مردم باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که تمرکز بر مسائل اقتصادی موجب ایستادگی ملت در برابر دشمنان می‌شود خاطر نشان کرد:‌ ما در مجلس راه علاج گرانی و بیکاری را در تولید و حمایت از تولید می‌دانیم و اصلا دوای درد کشور تولید است؛ اگر ولایت مداری به عنوان یک اصل است، توجه به فرمایشات رهبری به ویژه در باب رونق تولید باید مورد توجه قرار گیرد؛ برای ایستادگی در برابر رفتار خصمانه بیگانگان توجه به تولید مورد تاکید مجلس است.

وی افزود: برداشتمان از مشکلات کشور در دو موضوع گرانی و بیکاری است و راه حل آن فراهم کردن بسترهای لازم برای حل این دو مشکل است؛ متخصصان ما در مجلس در پی حل این دو مشکل هستند.

وی با بیان این که گرانی و بیکاری از اصلی‌ترین عارضه‌های کشورند گفت: دو عارضه‌ی گرانی و بیکاری امروز در کشور وجود دارد و راه حل آن کمک به کشاورزان و دامداران و صنعت گران و کارآفرینان است؛ به عبارتی دیگر بستر سازی برای توسعه تولید و کار و حل گرانی و بیکاری است.

وی تصریح کرد: سرمایه‌گذاری در کار منجر به تولید سود می‌شود و عقل حکم می‌کند اگر کسی ثروتی دارد آن را سرمایه‌گذاری کند و از محل سود آن امرار معاش کند، در کشورداری نیز چنین وضعیتی جاری است؛ یک راه حل کشورداری خوردن سرمایه‌های کشور یعنی همان نفت و گاز است و یک راه حل دیگر سرمایه‌گذاری نفت و گاز در آبادانی کشور و اداره کشور از محل این سرمایه‌گذاری‌هاست.

لاریجانی تصریح کرد: جامعه باید برای آبادانی با تحرک باشد، برای پیشرفت نیاز به رونق تولید است و به همین دلیل بود که رهبری امسال را سال رونق تولید نامگذاری کردند و این یعنی احیای سنت اسلامی؛ در اسلام فقر توصیه نمی‌شود بلکه آبادانی و پیشرفت مورد تاکید اسلام است، پیامبر اسلام (ص) نیز به آبادانی و توسعه توجه ویژه‌ای داشتند، حضرت امیر نیز به مالک اشتر توصیه می‌کردند توجه به آبادانی کشور باید بیشتر از توجه به اخذ مالیات باشد، با آبادانی، حرفه تولید می‌شود و مالیات نیز قابل وصول می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: اشتغال افراد مورد تاکید پیامبر اکرم (ص) و از اصلی‌ترین راه و رسم اولیای دین در سنت نبوی و سنت علوی بود توصیه به آبادانی جامعه در کنار توسعه و پیشرفت مورد تاکید اولیای دین بود.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود حب به ولایت و اهل بیت عصمت و طهارت را از پسندیده‌ترین سنن برشمرد و افزود: شاید در سایر فرق چنین چیزی کمتر دیده شود و اصلا حب به مولا در سایر فرق کمتر دیده می‌شود، حتی در سایر فرق اسلامی نظیر شیعیان عزاداری نمی‌شود، واقعیت دین، حب به اهل بیت عصمت و بغض به آن چیزی است که اولیای دین آن را نهی کرده‌اند و اصلا حقیقت دین حب به اهل بیت عصمت و طهارت است.

نماینده‌ی مردم قم خاطر نشان کرد: در بین شیعیان و محبان اهل بیت(ع) ویژگی انحصاری وجود دارد که سایر فرق اسلامی از آن محرومند؛ فرق اسلامی افرادی دارند که آنان را پیشوای خود می‌دانند، ولی پیشوایان شیعیان دارای منحصرترین ویژگی یعنی معصومیتند و معصومیت یعنی خالی از هر نوع خطا؛ در قرآن کریم از پیامبر اکرم (ص) به اسوه حسنه یاد شده و این یاد کردن به دلیل معصوم بودن ایشان است.

وی افزود: پیامبر گرامی (ص) در اخلاق و رفتار خود با مردم به ویژه مسلمانان با زبان آرام و محبت آمیز سخن می‌گفتند و به همین دلیل در آیات الهی این ویژگی حضرت رسول موجب گسترش اسلام ذکر شده است و اگر رسول اکرم فاقد این ویژگی بود مردم از دین اسلام گریزان می‌شدند.

لاریجانی تصریح کرد: پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید: مومن، آیینه است؛ با توجه به این سخن حضرت رسول (ص)، بسیاری از وقت‌ها ما در میان خودمان جدال می‌بینیم، شاید دهها مطلب از پیامبر (ص) در باب نهی از جدال وجود داشته باشد، اگر در یک خانواده بین پدر و مادر و فرزندان جدال باشد خانواده آرامش نخواهد داشت و در چنین شرایط سختی نمی‌توانند تصمیم‌گیری درستی کنند؛ چنین وضعیتی نیز در جامعه قابل مشاهده است، ملت ما محب اهل بیت(ع) است و حتی سایر فرق نیز محب اهل بیت (ع) هستند، این ویژگی یک ظرفیت بزرگ است، اگر بخواهیم سنت رسول‌الله (ص) را درک کنیم یکی از آنها همین است.

وی افزود: در جامعه‌ای که عصبیت و جدال باشد آن جامعه آرامش نخواهد یافت، چنین جامعه‌ای روی پیشرفت را نخواهد دید، توصیه اولیای دین، دوست داشتن برادران مومن است، نه این که از چیزی که اطلاع نداریم ، اسرار دیگران را فاش کنیم، همان طور که خدا ستارالعیوب است ما نیز باید همان صفت را داشته باشیم تا دلهایمان از یکدیگر دور نشود و مودت در جامعه گسترش یابد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با ابراز تاسف از این که خیلی وقت‌ها مشاهده می‌شود که در جامعه افراد به یکدیگر پرخاش می‌کنند افزود: جدال احسن در اسلام وجود دارد ولی پرخاش، هرگز، دشمنان ما امروز به اندازه‌ی کافی پرخاشگری می‌کنند، در داخل باید عکس آن اتفاق بیافتد، یعنی با دشمنان سرسخت و با خودمان با صمیمیت رفتار کنیم این مساله موجب وحدت و همگرایی جامعه می‌شود که همواره از سوی اولیای دین مورد تاکید قرار گرفته است.

لاریجانی در بخش دیگری ازسخنانش مشورت را از دیگر ویژگی‌های مومنان برشمرد وافزود: شیفتگی افراد به رای خود موجب استبداد می‌شود، اما در مشورت کردن، سهیم کردن عقول دیگران در کار مورد توجه است، در کشور داری نیز باید چنین رفتار کرد و اصلا مشورت با افراد خبره موجب به سامان شدن کارها می‌شود و اساسا پختگی و سامان یافتن کارها مقدم بر تصمیم گیری و اجراست.

رئیس مجلس شورای اسلامی عادت به مشورت در سطوح مختلف مدیریتی را یکی از مهمترین مسایل در بلوغ سیاسی جامعه دانست و افزود: همانطور که رسول اکرم (ص) در مسائل مختلف با اصحاب شان مشورت می‌کردند و سپس عمل می‌نمودند مسئولان نیز باید چنین کنند، نباید فراموش کرد که پیامبر مکرم اسلام (ص) عقل کل بودند و این چنین رفتار می‌کردند، بنابراین این حرکت ایشان به دلیل فهم ما از شرایط تصمیم‌گیری درست و احترام گذاشتن به دیگران است.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که بسیاری از ازدواج‌های کشور به طلاق می‌انجامد گفت: چندی پیش آماری دیدم که بسیاری از ازدواج‌های کشور به طلاق می‌آنجامد البته بنا ندارم این آمار را اعلام کنم ولی از مغبوض‌ترین امور همین طلاق است.

وی افزود: یکی از دلایل گسترش طلاق رعایت نشدن حرمت خانم توسط همسرش است، البته بد حرف زدن در خانواده ازسوی همسر ، شیوع مواد مخدر که مساله خانمان برانداز است و بی‌دقتی در ابتدای ازدواج بر افزایش نرخ طلاق موثر است.

نماینده مردم قم با اشاره به احادیثی از رسول مکرم اسلام (ص) گفت: پیامبر اسلام (ص) زن را ریحانه می‌دانند ولی در زندگی ما با زنان با تندی رفتار می‌شود توجه به این مسائل است که سبک زندگی ما را تغییر خواهد داد، آخرین توصیه‌های رسول اکرم (ص) در پایان عمر شریفشان توصیه به دو چیز بود، اول نماز و بعد توجه به زنان و کنیزان.

لاریجانی در پایان سخنانش گفت: چند سال قبل مقام معظم رهبری در سفر به یکی از استانها دراین باره به تفسیر صحبت کردند و نکات مهمی را بیان داشتند.

به گزارش ایسنا، لاریجانی پس از سخنرانی در جمع عزاداران شهرستان بادرود این شهرستان را به قصد شرکت در مراسم نمازجمعه‌ شهرستان آران و بیدگل ترک کرد.