حفاری های شهری سوهان روح مردم رامهرمز

در ذهن شهروندان عامل این عوارض خیابانی مجموعه شهرداری است اما با نگاهی علمی تر و منصفانه تر متوجه خواهیم شد که شهرداری متولی آسفالت ، نظارت بر اجرای ترمیم حفاری و  زیبا سازی شهری است اما عامل این حفاری ها نیست ‌

یادداشتی از نادر عسکری تبار

به گزارش خبرگزاری خورنا امروزه یکی از چالش های اساسی در حوزه های خدمات شهری حفاری های دستگاه های خدماتی شامل (گاز، آبفا و مخابرات )است که پس از پایان حفاری بدون ترمیمی یا رعایت اصول ترمیم حفاری  کوچه ها و خیابان ها را به حال خود رها می کنند و این موضوع ضمن نارضایتی برای عبور و مرور مردم ،باعث پلشتی سیما و منظر شهری نیز می شود.

حوزه شهری رامهرمز نیز از این قائده مستثنی نیست و امروزه حفاری های دستگاه های خدماتی در کوچه و خیابان های رامهرمز تبدیل به یک چالش اساسی شده است و حجم عظیمی از نارضایتی را در بین شهروندان بوجود آورده است.

در ذهن شهروندان عامل این عوارض خیابانی مجموعه شهرداری است اما با نگاهی علمی تر و منصفانه تر متوجه خواهیم شد که شهرداری متولی آسفالت ، نظارت بر اجرای ترمیم حفاری و  زیبا سازی شهری است اما عامل این حفاری ها نیست ‌.

حقیقت امر این است که امروزه فرسودگی خطوط لوله های آب و فاضلاب شهری ،شکستگی ها متوالی و انشعابات فراوان اغلب زیر ساخت های حمل و نقلی در سطح شهرستان رامهرمز را تحت الشعاع قرار داده است تا جایی که شهردار رامهرمز در گزارشی از شکستگی روزانه ۱۱ خط لوله آب خبر دادند. قطع به یقین این حجم شکستگی و عملیات حفاری تا سال های آینده دیگر اثری از هویت شهری برای رامهرمز به جای نمی گذارد.

در کنار فرسودگی و شکستگی خطوط لوله های آب و فاضلاب شهری ،عملیات های انشعابات گاز رسانی و شبکه فیبر نوری مخابرات توسط عوامل انسانی و ماشین آلات حفاری عامل دیگری در آسیب به زیر ساخت های عبور و مرور شهروندان شده است.

شهر رامهرمز به واسطه موقعیت ارتباطی و معدنی خود دارای تعداد بسیاری ماشین آلات سنگین راهسازی و بار بری می باشد که در طول شبانه روز با تردد در سطح حوزه شهری باعث فشار به خطوط لوله های آب و فرسودگی آسفالت و سطح معابر می شوند که می طلبد مسولین جهت جلوگیری از هزینه رفت سرمایه های ملی فکری به حال عبور ماشین آلات سنگین در سطح حوزه خدمات شهری کنند و تردد این وسایل را ساماندهی کنند.

در پایان عدم پرداخت به موقع عوارض و هزینه های آسفالت و ترمیم توسط دستگاه های مربوطه ،فقدان مدیریت یکپارچه شهری جهت هماهنگی در عملیات های حفاری و آسفالت خیابان ها سبب می شود که پس از مدتی کوتاهی از آسفالت ،توسط مجموعه خدماتی دیگر حفاری شود و بافت شهری را بیش از پیش دچار معضلات اساسی کنند.می طلبد که با یک هم اندیشی وضعیت کنونی رامهرمز را از این حالت خارج و در زمره شهرهای با هویت شهری توسعه یافته قرار داد.