امام جمعه بندر ماهشهر: پیروی از سیره نبوی بشریت را از تمام کج‌روی‌ها مصون می‌دارد

خورنا: امام جمعه شهرستان بندر ماهشهر گفت: پیروی و تبعیت از سیره نبوی بشریت را از تمام ناملایمات و کج‌روی‌ها در امان و مصون نگه می‌دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس از ماهشهر، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین غبیشاوی ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه این هفته شهرستان بندر ماهشهر با تسلیت سالروز رحلت پیامبر مکرم اسلام (ص) با بیان اینکه وجود نازنین پیامبر از بعد علمی و عملی سرآمد همه انبیا بوده است، اظهار داشت: تبعیت از سیره و روش نبوی همه مسلمانان و عامه بشریت را از تمام ناملایمات و بلیه‌های جهان در امان نگه خواهد داشت.

وی یادآور شد: عمده مشکلات جهان اسلام و مسلمانان ناشی از دوری از راه و روش انسان ساز آن پیامبر بزرگ رحمت است و بر اثر همین غفلت‌هاست که عده‌ای در غرب به خود اجازه می‌دهند به ساحت مقدس آن برگزیده الهی توهین کنند.

امام جمعه شهرستان بندر ماهشهر از پیامبر اکرم (ص) به عنوان یک شخصیت بی‌بدیل بشریت یاد کرد و گفت: گرامیداشت این مناسبت‌ها تجدید عهد و پیمان با ارزش‌های الهی و دینی است و باعث تقویت ایمان همه ما می‌شود.

غبیشاوی افزود: اگر بشر سعادت دنیا و عقبی را جستجو می‌کند راهی جز تبعیت از سیره و روش پیامبر اسلام ندارد.

وی در ادامه سالروز شهادت امام حسن مجتبی (ع) را نیز تسلیت گفت و به بیان برخی خصوصیات و ویژگی‌های این امام همام پرداخت و اظهار داشت: حسن‌ بن على(ع) همه توان خود را در راه انجام امور نیک و خداپسندانه، به کار می‌‏گرفت و اموال فراوانى در راه خدا می‌بخشید.

خطیب جمعه شهرستان بندر ماهشهر با اشاره به اینکه مورخان و دانشمندان در شرح زندگانى پرافتخار آن حضرت، بخشش بى‌سابقه و انفاق بسیار بزرگ و بى‌نظیر ثبت کرده‌‏اند که در تاریخچه زندگانى هیچ کدام از بزرگان به چشم نمی‌خورد، گفت: امام حسن مجتبی (ع) به شهادت تاریخ، فردى شجاع و با شهامت بود و هرگز ترس و بیم در وجود او راه نداشت.

غبیشاوی اذعان داشت: این بزرگوار در راه پیشرفت اسلام از هیچ‌گونه جانبازى دریغ نمى‏ورزید و همواره آماده مجاهدت در راه خدا بود.

وی بیان کرد: امام حسن مجتبى(ع) هرگز در بیان حق و دفاع از حریم اسلام نرمش نشان نمی‌داد و به طور علنی از اعمال ضد اسلامى معاویه انتقاد می‌کرد و سوابق زشت و ننگین معاویه و دودمان بنى‌امیه را بى‌پروا فاش می‌ساخت.

امام جمعه شهرستان بندر ماهشهر با بیان اینکه شهادت آن بزرگوار هنگامی روی داد که جنبش منظمى بر ضد حکومت اموى شکل می‌گرفت، تصریح کرد: مبلغین و عوامل مؤثر آن، همان پیروان اندک و صمیمى امام حسن (ع) بودند که حضرت با تدبیر هوشمندانه خویش جان آنان را از گزند قشون معاویه حفظ کرده بود.

غبیشاوی خاطرنشان کرد: امام حسن(ع) در تمام مدت امامت خود که ۱۰ سال طول کشید، در نهایت شدت و اختناق زندگى کرد و هیچ‌گونه امنیتى نداشت، حتى در خانه خود نیز در آرامش نبود.

وی در ادامه فرا رسیدن سالروز شهادت امام علی بن موسی‌الرضا (ع) را نیز تسلیت گفت و اظهار داشت: نقطه اوج برازندگی در فضایل و شکوفایی در علم را در وجود امام هشتم حضرت علی بن موسی الرضا (ع) مشاهده می‌کنیم، به طوری که عظمت آن حضرت افزون بر دنیای اسلام و ملت مسلمان، برای دانشمندان غیر مسلمان هم آشکار و مسلم شد.

خطیب جمعه شهرستان بندر ماهشهر افزود: مأمون، امام علی بن موسی‌الرضا (ع) را ولیعهد پس از خود قرار داد و این موضوع بعد از آن بود که در میان فرزندان عباس و علی ملاحظه کرد که شخصی برتر و پرهیزگارتر و دانشمندتر از ایشان وجود ندارد و او را به عنوان رضا و مورد قبول از خاندان پیامبر نامید.

غبیشاوی ادامه داد: شایستگی و برتری امام هشتم شیعیان (ع) به قدری مبرهن و آشکار بود که مأمون می‌توانست توسط ایشان کلیه رقبای خود را ساکت کرده و آن حضرت را به عنوان فردی مورد قبول و غیرقابل انکار از خاندان پیامبر (ص) معرفی کند.

وی با اشاره به دیگر ابعاد شخصیت امام هشتم شیعیان تصریح کرد: امام رضا (ع) علاوه بر این که برای پرسش‌های مختلف عالمان ادیان و مکاتب پاسخی درخور داشتند، بر مبنای اعتقادی شخص مخاطب سخن می‌گفتند و استدلال می‌کردند و این مظهر دیگری از توانمندی علمی امام بود.

امام جمعه شهرستان بندر ماهشهر اظهار داشت: این موضوع از مسائل بسیار بدیهى براى همگان است، تیرگى روابط بین امین و مأمون به امام این فرصت را داد تا به وظایف رسالت‏ خود عمل کند و به کوشش و فعالیت‏ خود بیفزایند.

غبیشاوی خاطرنشان کرد: شیعیان این امام همام نیز این فرصت را پیدا کردند که مرتب با او در تماس بوده و از راهنمایی‌هایش بهره ببرند، بنابراین امام رضا(ع) از مزایاى منحصر به فردى بهره می‌برد و توانست راهى را بپیماید که به تحکیم موقعیت و گسترش نفوذش در قسمت‌هاى مختلف حکومت اسلامى منجر شود.

وی اذعان داشت: سرانجام مأمون عباسی وجود نازنین و شخصیت بزرگوار و معنوی این امام همام را تحمل نکرد و ایشان را با زهر کین مسموم و وی را به شهادت رساند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *