مجری طرح‌ بازتوانی نيروگاه‌ رامین عنوان کرد:

تکذیب واگذاری نیروگاه رامین اهواز به بخش خصوصی

مجری طرح‌ بازتوانی نيروگاه‌ رامین با اشاره به طرح اخباری مبنی بر واگذاری این مجموعه به بخش خصوصی گفت:‌ پروژه مدرنیزه‌سازی نیروگاه به زودی با استفاده از وام روسیه آغاز می‌شود و با توجه به اینکه بازپرداخت آن حداقل 5 سال به طول می‌انجامد، مالکیت این مجموعه بایستی در اختیار دولت به عنوان متضمن وام باشد.

به گزارش خورنا و به نقل پایگاه خبری شرکت برق حرارتی علیرضا نصرالهی امروز چهارشنبه ۲۹ مرداد با اعلام این خبر افزود:‌ نیروگاه رامین اهواز بزرگترین نیروگاه‌ حرارتی کشور است که در اختیار دولت و وزارت نیرو بوده و نقش‌ به سزایی در تامین برق استان خوزستان دارد.

وی با اشاره به اینکه ۴۰ درصد انرژی تولیدی در استان خوزستان توسط نیروگاه رامین انجام می‌شود، ادامه داد:‌ از اوایل سال ۹۵ برنامه مدرنیزه‌سازی این نیروگاه بزرگ در دستور کار طرح‌های بازتوانی شرکت برق حرارتی قرار گرفته است و مقرر شده پروژه با استفاده از وام دولتی روسیه توسط کنسرسیومی از پیمانکاران داخلی و خارجی که دارای تجربه کافی در زمینه تعمیرات نیروگاهی هستند انجام شود.

مجری طرح‌ نیروگاه‌های سیکل‌ترکیبی شرکت تولید نیروی برق حرارتی با اشاره به طرح اخباری مبنی بر واگذاری نیروگاه رامین اهواز به بخش خصوصی، گفت: طرح چنین مسئله‌ای اساسا اشتباه است و‌ چنین اقدامی به هیچ عنوان نمی‌تواند در دستور کار قرار بگیرد؛ زمانی که دولت جمهوری اسلامی ایران وام خارجی به منظور مدرنیزه‌سازی یک نیروگاه دریافت می‌کند بایستی به عنوان متضمن وام مالک آن نیروگاه باشد. با این وجود چگونه ممکن است چنین نیروگاهی که وام پروژه آن از سوی دولت تضمین شده به بخش خصوصی واگذار شود.

نصرالهی با تاکید بر اینکه پروژه مدرنیزه‌ سازی نیروگاه رامین با استفاده از وام دولتی روسیه در سال ۲۰۲۱ آغاز خواهد شد، گفت:‌ بر این اساس نه تنها واگذاری این نیروگاه به بخش خصوصی صحت ندارد بلکه سرمایه‌گذاری کلانی از سوی دولت برای این پروژه انجام خواهد شد و همکاران این نیروگاه نگران طرح چنین مسائلی نباشند.

وی ادامه داد:‌ در راستای اجرای این طرح ۶ واحد نیروگاه به صورت کامل با تجهیزات مدرن نیروگاهی تعویض شده و راندمان مجموعه به روزهای ابتدایی خود نزدیک خواهد شد.

مجری طرح‌ بازتوانی نیروگاه‌ رامین با اشاره به اینکه تمامی تجهیزات نیروگاه با سیستم‌های مدرن جابجا خواهد شد، تاکید کرد:‌ با اجرای این پروژه در هر واحد نیروگاه رامین بین ۲۳ تا ۳۰ مگاوات افزایش توان تولید خواهیم داشت و به شکل چشم‌گیری میزان مصرف آب نیروگاه و برداشت از رودخانه کارون کاهش پیدا خواهد کرد.

نصرالهی اظهار امیدواری کرد که شهریورماه امسال پس از تشکیل کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه شاهد ابلاغ رسمی اعطای وام و شروع قراردادی این پروژه باشیم.

وی با تاکید بر اینکه این پروژه نخستین طرح مدرنیزه‌سازی نیروگاه‌های کشور است، ادامه داد:‌ پیش از این مقرر شده بود از محل وام دولت ژاپن چنین پروژه‌ای در نیروگاه‌های شهیدرجایی و مفتح انجام شود که بنا به دلایلی تخصیص وام موردنظر متوقف شود؛ ولی در پروژه نیروگاه رامین این نگرانی وجود ندارد و در این ارتباط همکاری بسیار خوبی توسط مجموعه دولت و سازمان‌های ذیربط همچون وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه وجود دارد.

مجری طرح‌ نیروگاه‌های سیکل‌ترکیبی شرکت تولید نیروی برق حرارتی با تاکید بر اینکه شرکت برق حرارتی نیز سرمایه‌گذاری کلانی در این نیروگاه خواهد کرد، ادامه داد:‌ براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته نیروگاه سیکل ترکیبی کلاس اف ویس با سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیون یورویی دولت در ضلع غربی نیروگاه بخاری رامین اهواز احداث خواهد شد.

نصرالهی در پایان خاطرنشان کرد:‌ برق تولیدی از توربین‌های گازی این نیروگاه ۹۰۶ مگاواتی نیز در سال ۱۴۰۱ وارد مدار خواهد شد تا فرصت مناسبی برای از مدار خارج کردن تک تک واحدهای قدیمی این نیروگاه ایجاد شود. 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *