مدیرعامل شهر خودرو خلیج فارس اهواز اظهار کرد:

دشواری سرمایه گذاری کلان در خوزستان/ پروژه شهر خودرو خلیج فارس اهواز برای راه‌اندازی نیازمند مساعدت مسئولین است

مدیرعامل شهر خودرو خلیج فارس اهواز سرمایه گذاری کلان در خوزستان را امری بسیار دشوار دانست و ‌تصریح کرد: پروسه طولانی صدور مجوز از ۱۴ ارگان، شرایط بد آب و هوایی و عدم حمایت از سرمایه گذار از جمله موانع اصلی سرمایه گذاری در این استان است.

به گزارش خبرنگار خورنا از اهواز حسن صبحه امروز شنبه ۲۴ مرداد ۹۹ در جمع خبرنگاران گفت: پروژه شهر خودرو خلیج‌فارس اهواز با هدف تولید قطعات خودرویی از سال ۹۴ و بعد از دریافت آخرین مجوز از شورای توسعه و برنامه ریزی استان کار احداث زیر ساخت‌ها خود را آغاز کرد.

وی ادامه داد: کارهای زیرساختی این پروژه ظرف مدت دو‌ سال با هزینه‌ای بالغ بر ۳۵ میلیارد تومان و پرداخت سه میلیارد و ۳۶۰ میلیون تومان به عنوان هزینه‌های تغییر کاربری انجام شد و از سال ۹۵ به پیشنهاد استاندار خوزستان زیر نظر وزارت صمت فعالیت خود را ادامه داد.

مدیرعامل شهر خودرو خلیج فارس اهواز با اشاره به وجود دو نوع سرمایه گذاری زود بازده و دیر بازده در کشور گفت: برطبق تجربیاتی که وجود دارد سرمایه گذاری زود بازده به هیچ عنوان نمی‌تواند باعث ایجاد اشتغال در کشور شود زیرا بهره‌بردار در این نوع سرمایه گذاری‌ها می‌خواهد در کوتاهترین زمان ممکن به اصل سرمایه خود دست پیدا کند و لذا براین اساس به جای اطلاق نام سرمایه گذاری در این روش باید آن را سرمایه برداری نامید.

صبحه با بیان اینکه سرمایه گذاری در پروژه شهر خودرو خلیج‌فارس اهواز از نوع ﺩﯾﺮﺑﺎﺯﺩﻩ ﺑﻮﺩه و سرمایه گذار ﻃﯽ یک پروسه ﻫﺸﺖ ﺍﻟﯽ ۹ ﺳﺎله ﺑﻪ اصل ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﺧﻮﺩ ﻣﯽﺭﺳﺪ عنوان کرد: این پروژه دارای سه فاز صنعتی، خدماتی و نمایشگاهی است و هر کدام از فازهای مذکور پس از ساخته شدن توسط سرمایه گذار به شکل کلیدی، تحویل بهره‌بردار می‌شود.

وی سرمایه گذاری کلان در خوزستان را امری بسیار دشوار دانست و ‌تصریح کرد: پروسه طولانی صدور مجوز از ۱۴ ارگان، شرایط بد آب و هوایی و عدم حمایت از سرمایه گذار از جمله موانع اصلی سرمایه گذاری در این استان است.

مدیرعامل شهر خودرو خلیج فارس اهواز بیان کرد: در فاز صنعتی این پروژه ۶۳ سوله وجود دارد که با کلیه امکانات در اختیار صنعتگران قرار داده می‌شوند و صنعتگران نیز در قبال این امکانات تعهد محضری به ما می‌دهند که ﻧﯿﺮﻭﯼ‌های مورد نیاز ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻓﻘﻂ ﺍﺯ ﺧﻮﺯﺳﺘﺎﻥ ﺟﺬﺏ کنند.

صبحه با بیان اینکه هزینه ساخت و آماده سازی هر سوله با کلیه امکانات آب، برق و گاز و جاده دسترسی بالای ۶۰۰ میلیون تومان است در مورد چگونگی بازپرداخت این هزینه‌ها اظهار کرد: صنعتگران شش ماه پس از استقرار در این سوله‌ها اولین اقساط را بدون پیش پرداخت و بهره بانکی طی مدت زمانی نزدیک به هفت سال به ما پرداخت می‌کنند و این روش باز پرداخت تا الان در کشور بی نظیر است.

مدیرعامل شهر خودرو خلیج فارس اهواز ضمن اشاره به فاز خدماتی مجموعه گفت: بیش از ۵۰ درصد این فاز وظیفه خدمات رسانی به فاز صنعتی را دارد زیرا یک صنعتگر وقتی بخواهد مشغول کار بشود نیاز به محلی برای عرضه تولیدات خود نیز دارد که بدین منظور ما محلی را برای احداث یک نمایشگاه دائمی در این فاز با مساحتی بالغ بر دو هزار و ۸۰۴ متر تدارک دیده‌ایم.

صبحه بیان داشت: ﺧﻮﺯﺳﺘﺎﻥ به دلیل ضعفی که در دانش صنعتی دارد قادر به ساخت هیچگونه قطعات خودرویی نیست لذا براین اساس ما در فاز صنعتی یک مجتمع شش طبقه با متراژی برابر با ۷۰۰ متر در هر طبقه به عنوان آموزشگاه فنی و حرفه‌ای می‌سازیم که در آن آموزشهای لازم را به صورت رایگان به متقاضیان داده و طی دوره‌های پایه‌ یک، دو، سه، چهار به صنعتگران تزریق می‌کنیم تا نیروهای آنها به شکل دانسته و حرفه‌ای وارد صنعت قطعه سازی شوند.

وی با بیان اینکه دانش این پروژه صنعتی از چندین کشور گرفته شده است اظهار کرد: با استانداری و دادگستری صحبت کردیم که بر این پروژه یک ارگان نظارتی را نیز قرار بدهند تا صداقت کاری ما را دیده و چنانچه در این کار خطایی صورت بگیرد برخورد کنند.

مدیرعامل شهر خودرو خلیج فارس اهواز در مورد میزان اشتغالزایی این پروژه گفت: با توجه به وجود ۶۳ سوله در فاز صنعتی و جذب ۳۰ نفر در هر سوله در مجموع نزدیک به دو هزار نفر در این فاز و ۸۰۰ نفر نیز در فاز خدماتی اشتغال مستقیم ایجاد خواهد شد که این تعداد به غیر از افراد شاغل در نمایشگاه دائمی و نیز آموزشگاه فنی و حرفه‌ای و مجتمع‌های خدماتی و رفاهی موجود در این ناحیه صنعتی است.

صبحه در ادامه میزان اشتغالزایی برای فاز نمایشگاهی این پروژه را هزار نفر تخمین زد و افزود: نمایشگاهها به صورت کلید تحویل ساخته می‌شوند و در قالب رهن پنج ساله به جوانانی داده می‌شود که قدرت خرید نمایشگاه را در سطح شهر ندارند.

وی با بیان اینکه تمام این پروژه از اجرا تا بهره‌برداری با هزینه شخصی بوده و به هیچ عنوان از تسهیلات بانکی در آن استفاده نشده است اظهار کرد: در کل میزان اشتغالزایی این پروژه در حدود چهار هزار نفر به صورت مستقیم و ۱۶ تا ۱۸ هزار نفر به صورت غیر مستقیم است.

مدیرعامل شهر خودرو خلیج فارس اهواز مساحت پروژه متبوع خود را ۳۰۰ هزار مترمربع عنوان کرد و گفت: این پروژه از لحاظ زیر ساختی بالای ۶۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و بدون دریافت هیچگونه تسهیلات بانکی تا الان بیش از ۳۶ میلیارد تومان هزینه شده است.

صبحه در پایان ضمن اشاره به وجود برخی مشکلات در مسیر راه‌اندازی پروژه شهر خودرو خلیج فارس اهواز گفت: به عنوان یک سرمایه‌گذار خوزستانی از تمامی مدیران و مسئولان استانی بالاخص ریاست دادگستری، امام جمعه اهواز، سپاه پاسداران و استاندار خوزستان تقاضا داریم که پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری و رئیس قوه قضاییه مبنی بر جهش تولید و ایجاد اشتغال و با توجه به فقر شدیدی که به علت بیکاری جوانان در کشور و استان وجود دارد برای راه‌اندازی مجدد این پروژه مساعدتهای لازم را مبذول کنند.