تکلیف شهردار خرمشهر کِی مشخص میشود؟

 

عباس مدحجی

ص پس از رای گیری نهایی در شورای شهر خرمشهر طی هفته های پیش برای انتخاب شهردار ، سرانجام محمود دلف لویمی با چهار رای (موسی مطوری جزیره ، امیر سامری ، میلاد پورحمزاوی و علی بندری ) برای شهرداری انتخاب شد.

۲⃣ حال با گذشت مدتی از این انتخاب، زمزمه هایی از احتمال رد این گزینه مطرح شده است. با توجه یه رای سه عضو دیگر شورا به یاساییان (سرپرست فعلی شهرداری) و دوگانگی واضح شورا در گزینش شهردار ، خبرنگار ما درباره آخرین وضعیت انتخای شهردار از رئیس شورای شهر سوالاتی پرسید.

۳⃣ موسی مطوری جزیره در این باره گفت: صلاحیت کسب استعلام و بررسی‌های لازم حدود یک ماه به طول می‌انجامد در حالی که قانون‌گذار به صراحت فرصت ۱۰ روزه را برای وزارت کشور در نظر گرفته است.
از این رو وزارت کشور مکلف است ظرف ۱۰ روز نظر خود را درخصوص شهردار منتخب و معرفی شده شورای شهر اعلام کند. در صورت عدم اعلام نظر وزارت کشور، از مفاد قانون اینگونه برداشت می‌شود که شهردار منتخب پس از این ظرف زمانی شهردار رسمی شهر شناخته می‌شود اما شروع به کار وی بدون حکم رسمی وزیر کشور هم باعث ایجاد مشکلاتی برای شهردار، شورا و شهر می‌شود. درخصوص شورای شهر تهران و شهردار منتخبش هم طی همین مسیر ضروری بوده است.

۴⃣ مطوری افزود: ماده ٧١ قانون شوراها صراحتا به این نکته اشاره دارد که ؛ در صورتی که وزیر کشور یا استاندار، شهردار معرفی شده را واجد شرایط تعیین شده نداند، مراتب را با ذکر دلیل و مستندات به شورای شهر منعکس می‌نماید، در صـورت اصرار شورای شهر برنظر قبلی خود و عدم صدور حکم شهردار، موضـوع توسـط شـورای شهر به هیأت حل اختلاف ذی ربط ارجاع خواهد شد. هیأت مذکور ظرف پانزده روز مکلف به تصـمیم گیـری بـوده و تصـمیم آن هیـأت برای طرفین (وزارت کشور و شورای اسلامی شهر) لازم الاجرا می‌باشد. چنانچه در مـدت مقرر، هیأت حل اختلاف نظر خود را اعلام ننماید، نظر شـورای شـهر متبـع خواهـد بـود و شهردار میتواند اختیارات قانونی خود را اعمال و اجرا نماید.

۵⃣ رئیس شورای شهر در پاسخ این سوال که اگر به هر دلیلی انتخاب دلف لویمی نهایی نشود ، سناریوی بعدی شورای شهر چه خواهد بود؟ گفت: دیروز مدارک تایید شده را از سازمان منطقه آزاد اروند به استانداری ارسال کردیم و انشاالله اگر سنگ اندازی نشود تا هفته آینده حکم شهردار می آید. اما اگر اینگونه پیش نرفت اعلام فراخوان مجدد میکنیم.

شورای شهر خرمشهر مدتها با داوود دارابی شهردار سابق درگیر حواشی بود و همین حواشی تاثیر بسزایی بر میزان محبوبین ،مقبولیت و اعتبار اعضای بومی شورای شهر گذاشت. انتظار بود شورای شهر حداقل برای بازپسگیری حداقلی اعتبار اعضایش انتخاب محکم و حداکثری برای سکان داری عمران شهری داشته باشد که نسبت چهار به سه ی آرا بخوبی خبر از تشتت آرا و اختلافات داخلی میدهد. با نزدیک شدن عمر شورا به ماه های پایانی و اصرار بر این روند ، بعید است که اعضای شورای پنجم بتوانند اعتبار و مقبولیت روزهای پیشین خود را بازپس گیرند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *