وضعیت نخیلات خرمشهر بحرانی است

خورنا : مصطفی مطورزاده اظهار داشت: ۲۰ هزار هکتار از مساحت شهرهای بسیار مهم و اقتصادی قبل از جنگ یعنی آبادان و خرمشهر در جنگ به طور کلی تخریب شد اما هیچ‌گاه به طور کامل بازسازی نشد و هنوز این شهرها از تبعات جنگ آسیب‌های جدی می‌بینند.
به گزارش خورنا و به نقل از فارس، وی خاطرنشان کرد: مردم خرمشهر باوجود گذشت چند دهه از پایان جنگ تحمیلی هنوز با مشکلات اقتصادی و اجتماعی فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنند.
نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل کشاورزی در منطقه، افزود: نخیلات و زمین‌های زراعی خرمشهر در گذشته وضعیت بسیار مطلوبی داشت و بسیار ساکنان این منطقه به زراعت و کشاورزی می‌پرداختند.
وی ادامه داد: متاسفانه باوجود تذکرات و پیگیری‌های متعدد بنده هنوز انتقال آب از سرشاخه‌های کارون به فلات مرکزی متوقف نشده است.
مطورزاده تصریح کرد: انتقال آب از سرشاخه‌های کارون آسیب‌های فراوانی را به اقتصاد استان و به ویژه شهرستان خرمشهر وارد کرده و این موضوع همچنان مورد غفلت مسئولان امر قرار گرفته است.
این مسئول در ادامه با اشاره به شور شدن آب کارون و خشکسالی اخیر در منطقه، گفت: وضعیت زراعت و کشاورزی در استان با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده است.
نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: انتقال آب از سرشاخه‌های کارون وضعیت تالاب شادگان را نیز با خطر جدی مواجه کرده و اگر به این موضوع رسیدگی نشود لطمه‌های جبران‌ناپذیری به محیط زیست وارد می‌شود.
وی با اشاره به مراجعات متعدد کشاورزان منطقه به‌منظور پیگیری کمبود آب کشاورزی و از بین رفتن نخیلات، ابراز داشت: با انتقال آب از سرشاخه‌های کارون وضعیت نابودی نخیلات خرمشهر بحرانی‌تر می‌شود.
مطورزاده با اشاره به نیمه‌تمام مانده مصوبه سفر رهبری به استان مبنی بر ایجاد شبکه آبیاری و زهکشی خاطرنشان کرد: غفلت در زمینه مشکلات فراروی موجود، صنعت کشاورزی منطقه را تهدید می‌کند.
این مسئول اذعان داشت: با رفع مشکلات کم‌آبی در سطح شهرستان می‌توانیم شاهد رشد و رونق اقتصادی منطقه در بخش کشاورزی باشیم.
نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی از مسئولان وزرات نیرو خواست در راستای جلوگیری از نابودی نخیلات و بخش‌های کشاورزی شهرستان، راه‌کاری جدی در زمینه جلوگیری از انتقال آب سرشاخه‌های کارون به فلات مرکزی ارائه دهند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *