اطلاعیه معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی بهبهان بمناسبت عید سعید قربان

خبرگزاری خورنا | معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهرستان بهبهان در اطلاعیه ای بمناسبت عید سعید قربان توصیه های بهداشتی جهت پیشگیری از بروز و شیوع بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان را اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری خورنا، معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی ضمن تبریک پیشاپیش عید عبادت و بندگی خدمت شهروندان، دستورالعمل های بهداشتی زیر را جهت پیشگیری از بروز و شیوع بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان اعلام کرد.

۱. جهت تهیه دام، ضمن عدم تجمع و با رعایت دقیق و الزامات بهداشت فردی از قبیل استفاده از ماسک و دستکش، حتماً به مراکز مجاز عرضه بهداشتی دام مراجعه و اکیداً از خرید دام زنده از کنار معابر عمومی و خیابان‌ها و افراد غیرمجاز خودداری شود.

۲. ذبح دام باید در کشتارگاه‌ها و تحت نظر کارشناسان دامپزشکی انجام شده و ذبح و سلاخی دام در معابر عمومی اکیداً ممنوع است.

۳. از خرید دام زنده و گوشت‌هایی که خارج از نظارت شبکه سازمان دامپزشکی ذبح و عرضه می‌شوند، جداً خودداری شود.

۴. افرادی که به ذبح دام مشغول هستند، باید از وسایل محافظت کننده مانند دستکش، چکمه، عینک و لباس مناسب استفاده و ابزارشان را بعد از هر نوبت ذبح، ضدعفونی کنند.

۵. خونابه‌ها باید به طریق بهداشتی دفع شود.

۶. به منظور جلوگیری از ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو، گوشت نذری را حتما ۲۴ ساعت در دمای ۴ درجه سانتی‌ گراد در یخچال قرار داده و سپس قطعه قطعه کرده و مصرف کنید.

۷. جگر و سایر امحا و احشای دام، پس از ۴۸ ساعت نگهداری در یخچال و در دمای چهار درجه سانتی‌ گراد، قابل مصرف است‌.

۸. به هیچ وجه دامی را که دارای علائم بیماری و ناخوشی است ذبح و مصرف نکنید.

۹. از خرید گوشت از قصابان دوره گرد و غیر مجاز جدا خودداری شود.

شهروندان عزیز می توانند هر گونه تخلف بهداشتی مشاهده شده در خصوص ذبح دام را از طریق تماس با شماره ۱۹۰ وزارت بهداشت یا سازمان دامپزشکی گزارش نمایند.