جوابیه شرکت آبفا اهواز در خصوص آلودگی آب آشامیدنی این شهرستان

شرکت آب و فاضلاب اهواز در پی انتشار مطلبی مبنی بر وجود عوامل بیماری زا در آب آشامیدنی این شهرستان جوابیه‌ای را صادر کرد.

به گزارش خورنا در این جوابیه آمده است سال گذشته در پاسخ به انتشار مطلبی مشابه، گزارشی با استناد به اظهارات  مسئولین بهداشت استان مبنی بر تکذیب خبر ناسالم بودن آب اهواز و ابتلای برخی شهروندان به هپاتیت آ منتشر گردید که در این برهه و باتوجه به نشر مطلبی با همان مضمون، برخی نکات ضروری در راستای شفاف سازی در خصوص وضعیت کیفی آب شرب اهواز ارائه می گردد تا اذهان شریف عموم نسبت به این مهم، روشن گردد.

قبل از یادآوری، لازم به ذکر است که آب شرب اهواز از سه منبع آبرسانی طرح غدیر (حدود ۷۰ درصد)، آب حیات(گلالک شوشتر) (۲۰درصد) و درصورت عدم دسترسی لازم به دو منبع یاد شده حدود ۱۰ درصد از رودخانه کارون، تامین می گردد.

آزمایشگاه مرکزی کنترل کیفیت آب اهواز  که از استانداردهای جهانی ایزو ۱۷۰۲۵ (تضمین کیفیت در بخش آزمایشگاه آب) نیز برخوردار است، آب را به صورت روزانه از بیش از ۳۰ نقطه شهری و به صورت تصادفی برداشت و مورد پایش قرار می دهد.

سال گذشته وضعیت کیفی آب شرب تصفیه شده در اهواز در حدود ۹۹ درصد و عالی ثبت شده است.

کلانشهر اهواز با بیش از ۵۰ هزار انشعاب غیرمجاز آب به ویژه در ساعات اوج مصرف در شبانه روز، شبکه توزیع آب را مورد تنش و فشار مضاعف قرار می دهد که در برخی نقاط با نفوذ گل و لای بر اثر فشار وارده از سوی پمپ های مکش(نصب مستقیم بر شبکه) شاهد بروز کدورت و بوی نامطبوع می گردد.

در ادامه به گزارشات قبلی و منتشر شده در رسانه های سراسری می پردازیم:

ایرنا – رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: وضعیت ابتلا به بیماری هپاتیت A در استان عادی است، شهروندان نگران نباشند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: در حال حاضر هیچ گونه افزایشی در خصوص افزایش ابتلا به بیماری هپاتیت A در شهرستان اهواز وجود نداشته و مراکز بهداشت غرب و شرق اهواز نظارت کافی و مستمر بر آب و میزان کلر باقیمانده آن دارند و از این نظر جای هیچ گونه نگرانی نیست.

رئیس مرکز بهداشت استان خوزستان در پایان گفت: هر گونه اطلاع‌رسانی درخصوص افزایش بیماری‌های واگیر صرفا از طریق دانشگاه علوم پزشکی صورت می‌گیرد و از مردم عزیز استان درخواست می‌شود که تنها به اخبار و اطلاعیه‌هایی که از سوی مرکز بهداشت استان منتشر می‌شود توجه نموده و به اخباری که از منابع یا افراد دیگر منتشر می‌شود، توجه نکنند.”

رئیس مرکز بهداشت اهواز پیرو اظهارات نماینده محترم شورای شهر اهواز بیان نمود کارشناسان بهداشتی مرکز بهداشت بصورت مستمر نظارت کمی و کیفی بر امر توزیع آب در شبکه آبرسانی شهرستان اهواز را داشته و روزانه نسبت به کلرسنجی و نمونه برداری میکروبی آب در تمامی نقاط مناطق شهری و روستایی اقدام می نماید.

بیش از ۳۳۰ نمونه میکروبی از شبکه آب عمومی در محدوده تحت پوشش مرکز بهداشت غرب اهواز اخذ گردیده که بالغ بر۹۸ درصد نمونه ها حاکی از مطلوبیت آب از لحاظ میکروبی داشته است و همینطور در این محدوده زمانی بیش از ۲۵۰۰ مورد کلر سنجی صورت گرفته که بالای ۹۵ درصد موارد شبکه آبرسانی داری کلر باقیمانده مناسب بوده است.

به گفته ی مسوولین بهداشت و آبفا، شهروندان محترم نیز باید در این زمینه همیاری و همکاری لازم را با سازمانهای مربوطه از جمله شرکت آبفا (متولی تصفیه و توزیع آب) داشته باشند و از سیستم ابرسانی غیر مجاز و خارج از محدوده تحت نظارت استفاده ننموده و مشکلات مشاهده شده در شبکه آب و فاضلاب را سریعا با سامانه شکایاتهای بهداشتی ۱۹۰ در میان گذاشته و همچنین به شرکت آبفای اهواز گزارش نمایند.

ضمناً شهروندان محترم تا حد امکان با نصب مخازن ذخیره آب از تغییرات بوجود آمده در افت فشار آب شبکه ابرسانی خودداری نمایند.

علاوه بر مطلب فوق باید عنوان داشت؛ بیماری هپاتیت آ تنها منشا آبی نداشته و از راه های دیگر نیز قابل سرایت می باشد.

بنابر گزارش خورنا محمد علوی رئیس مرکز بهداشت خوزستان شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی عنوان کرده بود که آب آشامیدنی در برخی مناطق خوزستان به علت فرسودگی لوله‌های شبکه توزیع ترکیبی از آب و فاضلاب است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *