مصباحی مقدم: در صورت ۵ برابر شدن یارانه باید کارگر افغانی وارد کنیم

خورنا: رئیس کمیسیون ویژه مجلس در طرح تحول اقتصادی، گفت: به علت پرداخت یارانه مرحله اول که مبلغ آن هم خیلی نیست بخشی از کارگران روستاها و کشاورزان حداقل نیمی از ماه را سرکار نمی روند. اگر بنا شد که یارانه ۵ برابر پرداخت شود ما برای کشاورزی خودمان نیازمند به واردات کارگر افغانی خواهیم بود.

به گزارش مهر، غلامرضا مصباحی مقدم در حاشیه برگزاری جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران پارلمانی در خصوص اصرار دولت برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها، با توجه به مصوبه مجلس برای توقف اجرای مرحله دوم هدفمندی تا پایان سال و اینکه آیا ممکن است رئیس جمهور موفق به متقاعد کردن مجلس شود، اظهار داشت: تصور می کنم کاری که آقای رئیس جمهور می کند بسیار خوب است که می خواهد با نمایندگان صحبت کند و می خواهد از راه اقناع به نتیجه برسد.

وی گفت: اگر اقناع و تفاهم نباشد، ورود به اجرا بسیار خطرناک است. کسی حمایت نمی کند و اگر حمایت نشود این مسئله به این اهمیت قابلیت اجرا پیدا نمی کند. اما اینکه نتیجه چه خواهد شد اجازه دهید جلسه مجلس با رئیس جمهور برگزار شود تا نتیجه را ببینیم چون کارشناسانی درون و بیرون مجلس هستند که نسبت به دیدگاه های آقای رئیس جمهور نقطه نظرات مخالف دارند و مخالفت آنها منطق دارد.

رئیس کمیسیون ویژه مجلس در طرح تحول اقتصادی خاطر نشان کرد: طبعا در همان جلسه هم اظهار نظرهای مختلفی خواهد شد. امیدواریم که این جلسه به خوبی و با تفاهم به نتیجه برسد یا ما آقای رئیس جمهور را قانع کنیم یا ایشان کسانی که موافق نیستند به آن شکلی که می خواهد قانع کند.

مصباحی مقدم درباره وعده پرداخت ۵ برابری یارانه نقدی از سوی رئیس جمهور به مردم که مورد سئوال یکی از خبرنگاران بود، گفت: رقم هایی که مطرح شده خیلی هوس انگیز است و حتما خیلی ها را خوشحال می کند ولی تصور من این است که هزینه هایی را بوجود می آورد که آن هزینه ها این خوشحالی ها را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد.

وی در پاسخ به این سئوال که شما پرداخت ۵ برابری یارانه ها را خودکشی اقتصادی خوانده اید چرا چنین تعبیری به کار برده اید، گفت: چون می گویند سکه دو رو دارد اما فقط یک روی سکه بیان می شود روی دیگر سکه گفته نمی شود. بالا رفتن هزینه تولید که به نظرم بسیار مهم است و نتیجه اش بالا رفتن هزینه های عمومی مردم است روی دیگر سکه است. قابل پیش بینی نیست که چقدر این هزینه ها فشار جدید بر مردم وارد کند. طبعا بالا رفتن نرخ تورم و از طرفی بالا رفتن تقاضا را منجر می شود. وقتی نقدینگی مردم بالا می رود تقاضا هم بالا می رود بدون اینکه طرف عرضه مورد حمایت قرار گرفته باشد و از تولید و رشد آن حمایت شده باشد.

مصباحی مقدم، گفت: طرف دیگر مسئله، تغییر رفتار مصرفی مردم است. الان خبرهایی که داریم این است که در اثر پرداخت یارانه مرحله اول که مبلغ آن هم خیلی نیست موجب شده است بخشی از کارگران روستاها و کشاورزان دیگر سرکار نمی روند حداقل نیمی از ماه را سرکار نمی روند. اگر بنا شد که یارانه ۵ برابر پرداخت شود ما برای کشاورزی خودمان نیازمند به واردات کارگر افغانی خواهیم بود.

نماینده تهران درباره مجوزهای اخیر استخدام که از سوی دولت اخیرا به تصویب رسیده، در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر، گفت: در این باره اظهار نظر نمی کنم این کار خلاف قانون است. رئیس مجلس هم آن را اعلام کرده اما من هم اکنون در این باره اظهار نظر نمی کنم.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *