با اشتغال ۱۲۰ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم؛

عملیات اجرایی ساخت تعاونی تولید خوراک آبزیان در خوزستان آغاز شد

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان از آغاز عملیات اجرایی ساخت طرح بزرگ تولید خوراک آبزیان در شهر الوان با حضور جمعی از مسوولان استان و به مناسبت بزرگداشت روز جهانی تعاون (۱۴ تیر) خبر داد.

به گزارش خبرگزاری خورنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان، ارسلان غمگین در آیین کلنگ زنی این طرح اظهار کرد: شرکت تعاونی کشت و صنعت دانیال در سال ۷۳ زمینی به مساحت ۱۲۰ هکتار اراضی ملی از سازمان منابع طبیعی دریافت کرد که در سال ۷۶ به بهره برداری رسید.

وی افزود: این تعاونی در ابتدا با ۳۰ هکتار مفید حوضچه پرورش ماهی راه اندازی کرد اما هم اکنون ۸۴ هکتار حوضچه پرورش ماهی مفید دارد.

غمگین گفت بعد از راه اندازی فاز پرورش ماهی گرمابی، فاز یونجه‌ کاری به میزان ۱۵ هکتار و همچنین‌ تولید بچه ماهی آغاز شد.

وی افزود: شرکت تعاونی کشت و صنعت دانیال با مشارکت بانک‌ کشاورزی و پرداخت تسهیلات در آن زمان شروع به کار کرد. اشتغال این تعاونی اکنون ۲۵ نفر به صورت مستقیم و ۷۵ نفر غیر مستقیم است که در صورت به بهره برداری رسیدن طرح تولید خوراک آبزیان، این اشتغال زایی علاوه بر حفظ استغال موجود، ۳۰ نفر مستقیم و ۹۰ نفر غیر مستقیم‌ جذب جدید خواهد داشت.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان تصریح کرد: هدف ما در مجموعه های تولیدی، بهبود زنجیره و گامی در‌ راه خودکفایی، رفع مشکل نقدینگی تولیدکنندگان، حذف سهم‌ واسطه گری و دلالی و افزایش صادرات است.

وی ادامه داد: طرح تولید خوراک آبزیان با ظرفیت تولیدی سه تن در ساعت یک هکتار مساحت دارد. تامین مالی طرح نیز از محل تسهیلات قانون حمایت از تولید و ایجاد اشتغال در مناطق روستایی و عشایری به مبلغ ۹۰ میلیارد ریال است که به بانک کشاورزی برای پرداخت معرفی کرده ایم.

غمگین با اشاره به سهم آورده کارآفرین به مبلغ ۵۰ میلیارد ریال، اضافه کرد: این طرح در مجموع با هزینه ۱۴۰میلیارد ریال به‌ انجام خواهد رسید.

وی عنوان کرد: این طرح به صورت افزایشی برای ۳۰ تا ۶۰ نفر به صورت مستقیم و از ۹۰ تا ۱۵۰ نفر به صورت غیر مستقیم‌‌ اشتغال ایجاد می کند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان افزود: با ایجاد این زنجیره تولید شاهد خودکفایی خوزستان در تولید خوراک آبزیان خواهیم بود که در حال حاضر صد در صد از خارج استان تامین می شود.

وی زمان بندی اجرای طرح را ۱۲ ماه اعلام کرد و گفت: پس از اجرای طرح یک سال تنفس دوره برای آن درنظر گرفته می شود.

غمگین خاطر نشان کرد: با توجه به توان و ظرفیت های خوزستان درصدد هستیم استان را در اجرای چنین طرح هایی حمایت و در بخش های مختلف زمینه خودکفایی را فراهم کنیم که در این باره از تمام تلاش و ظرفیت مان استفاده خواهیم کرد.

وی گفت: به منظور استقرار چرخه بهره وری و نوآوری در تعاونی، طرح جایگزینی تولید ماهی در آب متراکم در محل‌ حوضچه های فعلی در دست مطالعه است که صرفه جویی بسیار زیادی در مصرف آب و افزایش بسیار زیاد تولید گوشت سفید خواهد داشت.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان توضیح داد: ظهر روز سه شنبه ۱۷ تیر ماه طرح بزرگ تولید خوراک آبزیان در شهر الوان با سرمایه گذاری ۱۴۰ میلیارد ریال و دریافت ۹۰ میلیارد ریال تسهیلات از محل اشتغال روستایی و ۵۰ میلیارد ریال سهم سرمایه گذار با اشتغال‌زایی ۳۰ نفر به صورت مستقیم و ۹۰ نفر غیر مستقیم، با حضور ربیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان، معاون سیاسی انتظامی فرماندار شوش، معاونان اداره کل تعاون کار رفاه اجتماعی استان و مسوولان محلی، کلنگ زنی شد.