سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز عنوان کرد:

سرعت پاسخ دهی به تست‌های کرونا در خوزستان افزایش یافته است/ قرنطینه کامل یعنی تعطیلی ادارات و بازارچه‌های محلی با هم

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: نمونه گیری‌ها باید با توجه به ظرفیت مراکز آزمایشگاهی موجود در استان صورت بگیرد و عدم توجه به این مسئله در گذشته باعث تاخیر در پاسخ به این تستها شده بود ولی اکنون که با تاکیدی که بر کنترل میزان ورودی ها به مراکز آزمایشگاهی داشتیم امر پاسخ دهی به تست‌ها نیز سریعتر و منظم تر شده است.

به گزارش خبرنگار خورنا از اهواز دکتر فرهاد ابول نژادیان امروز پنجشنبه ۲۹ خرداد در نشست هم اندیشی با اصحاب رسانه گفت: هدف اولیه دادن آمار مبتلایان و مرگ و میرهای کرونایی ایجاد ترس و تغییر رفتار در بین مردم بود ولی از آنجایی که علیرغم بالارفتن آمارها این نتیجه به دست نیامد لذا شورای عالی اطلاعرسانی وزارت بهداشت هرگونه آمار دهی در این زمینه را در حال حاضر ممنوع کرده و بالطبع ما نیز مکلف به تبعیت از سیاست‌گذاری‌های این شورا هستیم.

وی عنوان کرد: آمار فوتی‌های قطعی در حوزه دانشگاه جندی شاپور اهواز امروز پنج نفر است و سایر آمارهایی که در این زمینه در فضای مجازی منتشر می‌شود مورد تایید دانشگاه نیست.

سرپرست دانشگاه جندی شاپور اهواز یادآوری کرد: ما به عنوان مدعی‌ العموم سلامت استان وظیفه داریم قبل از واحدهای نظارتی یا اصحاب رسانه به ارزیابی مدیران تابعه بپردازیم و‌ آنها را در صورت مشاهده هرگونه کم کاری‌ مورد عتاب و خطاب قرار دهیم. ولی طی یک هفته گذشته به دلیل برخوردهایی که با برخی از این مدیران کم کار داشتیم به طور ناجوانمردانه‌ای مورد هجمه‌های بالای رسانه‌ای قرار گرفتیم.

ابول نژادیان تصریح کرد: یک رئیس مرکز بهداشت وظیفه دارد که کار نمونه گیری از موارد مشکوک به کرونا را از ساعت هفت و ‌نیم صبح شروع کند نه اینکه از ساعت هشت و نیم صبح و یا حتی یک ربع به ۹ تازه بخواهد به این کار مبادرت ‌کند و باعث ایجاد صف‌های طولانی در جلو مراکز نمونه‌گیری و معطلی مراجعه ‌کنندگان شود.

وی ادامه داد: قرار نیست اگر به یک مدیر دانشگاه در این زمینه تذکری داده شد و یا مورد عزل قرار گرفت در فضای مجازی و رسانه‌ها شروع به شلوغ کاری و جنجال آفرینی کند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: شاید این صندلی ریاست دانشگاه برای فردی مثل من که یک پزشک فوق تخصص است و می‌توانم از طریق طبابت در مطب خصوصی خود به گذران زندگی بپردازد ارزش مادی چندانی نداشته باشد ولی مسلما برای یک کارمند در حد کارشناس که چندین سال به ریاست یک مرکز بهداشتی تکیه زده به دلیل اینکه مزایای فراوانی تاکنون برایش داشته است اگر این صندلی از او گرفته شود قطعا اقدام به عکس‌العمل و شلوغ کاری در فضای مجازی می‌کند.

ابول نژادیان ادامه داد: بنابراین در یک هفته گذشته سعی کردند ما را با دور کردن از وظیفه اصلی یعنی پیشگیری و درمان به بحث و جدل‌های بیخود در فضای مجازی سرگرم بکنند؛ البته بسیاری از این هجمه‌ها هم هیچ ارزش جوابدهی ندارد و هر ۱۰ دقیقه‌ای که من بخواهم وقت گرانبهای خود را صرف جواب دهی به آنها بکنم بی‌شک جان یک بیمار از دست می‌رود.

وی در ادامه ضمن درخواست از رسانه‌های استان برای حمایت هرچه بیشتر از مدافعان سلامت گفت: مدافعان سلامت بی عیب و نقص نیستند و ما نیز منکر کمبودها نیستیم ولی چه کنیم که ورودی نمونه‌ها به مراکز آزمایشگاهی استان بسیار زیاد است و ما به دلیل تحریم‌های ظالمانه نمی‌توانیم حتی یک دستگاه اتوماتیک استخراج تست را نیز به کشور وارد کنیم.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه ما ملزم به ارائه خدمت به مردم هستیم اظهار کرد: همان مدیرانی که اکنون به دلیل برکناری در برابر ما موضع گرفته‌اند در زمان تصدی مسئولیت به واسطه رفاقتی که با برخی روسای ادارات داشتند اقدام به نمونه گیری‌های بدون دلیل می‌کردند و از این طریق بیت‌المال مملکت را حیف و میل می کردند.

ابول نژادیان گفت: این آقایان با هجمه‌های رسانه‌ای که بعد از برکناری خود به وجود آوردند با کمال وقاحت جای شاکی و متهم را عوض کردند چرا؟ چون محل خدمت قبلی من در شهرستان شوشتر بود و وقتی که به اهواز آمدم هیچ آشنایی با فضای رسانه‌ای این شهرستان نداشتم و لذا چون نه به کسی کارت هدیه داده بودم و نه کسی را در اداره بهداشت استخدام کرده بودم کمپین‌های رسانه‌ای بسیاری توسط حامیان این مدیران برکنار شده بر ضد من ایجاد شد.

وی بیان کرد: دانشگاه بدون دلیل کسی را اخراج نمی‌کند و تخلفات آنها برای حراست دانشگاه و وزارتخانه کاملا محرز شده است و اگر ما به خاطر حفظ آبروی بعضی از افراد دست به افشاگری نمی‌زنیم آنها نباید این سکوت ما را دال بر بی‌گناهی خود قلمداد کنند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: نمونه گیری‌ها باید با توجه به ظرفیت مراکز آزمایشگاهی موجود در استان صورت بگیرد و عدم توجه به این مسئله در گذشته باعث تاخیر در پاسخ به این تستها شده بود ولی اکنون که با تاکیدی که بر کنترل میزان ورودی ها به مراکز آزمایشگاهی داشتیم امر پاسخ دهی به تست‌ها نیز سریعتر و منظم تر شده است.

ابول نژادیان ضمن تکذیب مفقود شدن یازده‌هزار تست کرونا در استان توضیح داد: برخی تست ها به دلایل مختلف از جمله عدم رعایت استانداردهای لازم در هنگام تست‌گیری و یا مخدوش شدن اطلاعات آنها در حین انتقال از شهرستان‌ها و غیره ممکن است قابل ارزیابی نباشند و این پرتی‌ها در زمانی که تعداد بالای تست گرفته می‌شود امری اجتناب‌ناپذیر است.

وی یادآور شد: تصمیم برای ایجاد محدودیت های بیشتر برعهده دولت است و ما تنها پیشنهاد دهنده هستیم و در شرایط فعلی دولت با توجه به معیشت مردم تصمیم‌گیری در این زمینه می‌کند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: اگر قرار است که شهرهای قرمز استان قرنطینه شوند باید این قرنطینه‌سازی دو برابر دوره کمون بیماری کرونا یعنی ۲۸ روز باشد و یا اگر نمی‌توانیم باید به اندازه یک دوره کمون بیماری یعنی حداقل ۱۴ روزه باشد.

ابول نژادیان اضافه کرد: البته این قرنطینه
باید به طور کامل باشد نه اینکه فقط ادارات را تعطیل کنیم و بازارچه‌های محلی چون عبدالحمید و ‌کیان را همچنان باز بگذاریم‌.

وی در پایان بیان کرد: افراد کرونایی که یک ماه از بهبودی آنها گذشته است اگر پلاسمای خون خود را اهدا کنند می‌توانند تا ۵۰ درصد میزان مرگ و میر‌های ناشی از ویروس کرونا را کاهش دهند.