غلظت گرد و غبار خوزستان ۴ برابر حالت استاندارد

خورنا: بر اساس شاخص‌های رسمی میزان ۱۵۰ میکروگرم اجرام معلق در هوا سطح استاندارد شناخته شده و پس از این میزان هوا آلوده محاسبه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، گرد و غبار از ساعاتی پیش در خوزستان باعث کاهش دید افقی و ایجاد مشکلات برای مردم استان شده و مدارس نیز در برخی از شهرهای خوزستان تعطیل شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در این باره می‌گوید: در شرایط کنونی غلظت گرد و غبار در شهر اهواز ۶۰۰ میکروگرم بر مترمکعب است و روندی افزایشی برای این سامانه تعیین شده است.

محمدرضا لاهیجان‌زاده تاکید می‌کند: از صبح امروز این پدیده در استان خوزستان رخ داده و از بامداد تا کنون این روند رو به افزایش بوده است ولی پیش‌بینی‌ها بر آن است که روند نزولی این سامانه آغاز خواهد شد.

گرد و غبار کاهش می‌یابد

مدیر بخش پیش‌بینی هواشناسی خوزستان در این باره اظهار می‌دارد: در شرایط کنونی گرد و غبار در خوزستان مستقر شده است و روندی افزایش دارد و از عصر روند این سامانه کاهشی خواهد شد.

بهرام جنتی تاکید می‌کند: نقشه‌های ماهواره‌ای در شرایط کنونی تصویر صحیحی از کشور عراق با به نمایش نمی‌گذارد و به این دلیل نمی‌توان برای بعد از این سامانه اطلاعات دقیقی ارائه کرد.

وی خاطر نشان کرد: شرایط دید افقی در خوزستان نیز روندی کاهشی دارد و در شهرستان شوش به ۶ هزار متر طولی رسیده است ولی این روند با بهبود شرایط و خارج شدن این سامانه تغییر خواهد کرد.

بیماران تنفسی تردد نکنند

یک پزشک خوزستانی در این باره می‌گوید: افرادی که کهولت سن دارند و یا مشکلات ریوی و تنفسی دارند نباید در این شرایط در گرد و غبار تردد کنند و به این دلیل باید در خانه بمانند.

دکتر علی صفایی تاکید می‌کند: شرایط گرد و غبار برای خردسالان، کهنسالان و افرادی که بیماری‌های ریوی و آسم دارند زیان آور است و نباید در این وضعیت در مکان‌های عمومی و روباز تردد کرد.

وی خاطر نشان می‌کند: توصیه می‌شود همه افرادی که در رده جامعه هدف تعیین شده قرار دارند در این روزها تردد در خیابان‌ها و مکان‌های روباز به حداقل کاهش دهند تا دچار مشکلات تنفسی نشوند.

صفایی توصیه می‌کند: بهتر است خردسالان و افراد کهنسال در این روزها محصولات لبنی مانند شیر را بیشتر استفاده کنند تا عوارض این گرد و غبار بر آنها کاهش چشم‌گیری داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری فارس، در شرایط کنونی غلظت گرد و غبار در شهرهای شمالی خوزستان بیشتر بوده و این روند نیز در حال تشدید است.

*****************

گزارش: مجتبی نارنج پور