بیش از ۱۰۰۰ روز کارکرد پیوسته و بدون توقف ارمغان شرکت فجر برای اقتصاد ملی

شرکت فجر انرژی با ۱۴ نوع محصول ، تولید ۳۴ درصد صنایع پتروشیمی کشور را حمایت می کند.

به گزارش خورنا به نقل از روابط عمومی فجر، تداوم، استمرار و پایداری تولید، اولین هدف شرکت فجر انرژی خلیج فارس است.

غلامعلی زال خانی مدیرعامل فجر انرژی خلیج فارس در این باره اظهار داشت: شرکت فجر انرژی خلیج فارس وظیفه تامین انرژِی‌ برق و سرویس های حیاتی صنایع و شرکت های مستقر در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی را بر عهده دارد و یکی از مجموعه‌های مهم و استراتژیک منطقه به شمار می‌رود.
وی افزود: در سال ۹۸ در بخش نیروگاه قریب به ۶ میلیون مگاوات ساعت برق، بیش از ۵ میلیون تن بخار،در بخش تفکیک هوا بیش از ۶۰۰ میلیون متر مکعب ازت، اکسیژن و آرگون( مایع و گاز)، بیش از ۶۳۰ میلیون مترمکعب هوای ابزار دقیق و سرویس در واحد تصفیه آب بیش از ۴۳ میلیون متر مکعب آب اسمز ( RO) ، ۱۴ میلیون متر مکعب آب خالص( DM)، بیش از ۶ میلیون متر مکعب آب سرویس، بهداشتی و آتش نشانی تولید و به شرکت های منطقه ارسال نموده  همچنین دریافت، فیلتراسیون و توزیع  ۱۲۴ میلیون استاندارد متر گاز سوختی (FGL) را انجام داده است.

مدیرعامل فجر انرژی خلیج فارس بیان کرد: شرکت فجر بیش از برنامه مصوب سالانه محصول تولید کرده و در اختیار مشتریان قرار داده است و این در صورتی است که بخش عمده ای از ظرفیت واحدهای تولیدی به علت نهایی نشدن پروژه های پایین دستی، تاکنون قابل جذب نبوده است.

وی گفت: شرکت فجر انرژی موفق شد با تمرکز مدیریتی و با کمک نیروی انسانی توانمند و متعهد خود، سقف تولید مداوم خود را که پیش از این ۸۰۰ روز بوده، ارتقا دهد و با ثبت تراز ۱۰۰۶ روز تولید پیوسته، در سطح دنیا یک رکورد بسیار با اهمیت و قابل تامل ۴ رقمی بیافریند.

 این میزان کارکرد پیوسته برای صنایع پیچیده ای مانند صنایع پتروشیمی بسیار جذاب است. 

صرفه جویی در مصرف آب خام  و برق از دستاوردهای مهم فجر در سال ۹۸

زال خانی عنوان کرد: کمیته مدیریت منابع تامین و مصرف آب شرکت فجر که به منظور مدیریت منابع آب، توسعه فرهنگ صرفه جویی، بهبود فرایندهای تولید و توسعه خلاقیت های سازمانی تشکیل شده ،موفق شد در سال ۹۸ با استفاده از روش بازیافت آب اسمزمعکوس ( R.O.Reject Project ) بیش از ۶۰۰ هزار  متر مکعب آب صرفه جویی کرده است.

وی ادامه داد: همچنین پروژه بهبود طراحی و از مدار خارج نمودن پمپ های واسطه انتقال آب اسمز معکوس واحد تصفیه آب ناحیه یک به دست متخصصین توانمند شرکت فجر انجام شد؛ در پی اجرای این پروژه در مصرف بیش از ۲۵۰۰ مگاوات برق در سال صرفه جویی شده و هزینه های تعمیرات و نگهداری تجهیزات کاهش یافته است.

جلوگیری از خروج ۴۰۰ هزار دلار ارز با تکیه به توان داخلی

مدیرعامل فجر انرژی خلیج فارس با اشاره به توان تولید داخلی گفت: کمیته خوداتکایی شرکت فجر با بازدید از شرکت‌های توانمند در زمینه ساخت تجهیزات و با استفاده از توان متخصصان داخلی یک روتور کامل کمپرسور دور بالای برای واحد تفکیک هوا به منظور تولید نیتروژن و اکسیژن _که ارزش آن بیش از ۵۰ هزار دلار بوده_ را تولید کرده و پس از بررسی‌های لازم آن را در تعمیرات اساسی بکار گرفته است؛ با توجه به موفقیت به دست آمده استفاده از این قطعه در تعمیرات همچنان ادامه دارد.

وی با تاکید بر استفاده از دانش بومی افزود: همچنین مسئولان و کارشناسان واحدهای مختلف شرکت با انجام یک کار تیمی منسجم و پیگیری های فراوان، تکیه به پشتوانه های داخلی و اعتماد به صنعتگران ایرانی در مدت زمان شش ماه موفق به تعمیر و بازسازی یکی از کلیدهای برق فشار قوی ۱۳۲ کیلوولت از نوع سوییچ های گازی(SF6) شده اند.

زال خانی با اشاره به محدودیت های تامین قطعات اظهار کرد: این کلید یکی از تجهیزات حساس و با تکنولوژی ساخت بالا در پست برق فجر بوده و ساخت داخل آن، صرفه جویی ۳۵۰ هزار دلاری را به دنبال داشته است.

وی ادامه داد: این شرکت در ادامه حمایت از توان داخلی کشور و در راستای سیاستگذاری های خود، ۵ تفاهمنامه با شرکت‌های دانش بنیان داخلی به منظور تولید شیرهای صنعتی٬  تجهیزات ابزار دقیقی، ساخت فیلترهای صنعتی، ساخت قطعات توربین و کمپرسور  و همچنین کارت های الکترونیکی در نمایشگاه حمایت از تولید کنندگان داخلی امضا کرده است.

 

 HSE شرکت فجر انرژی از برترین‌های هلدینگ خلیج فارس

مدیرعامل فجر بیان کرد:  HSE شرکت فجر انرژی در ارزیابی های سالانه بهداشت،ایمنی و محیط زیست میان شرکت های تولیدی تابع هلدینگ، بالاترین امتیازهای این حوزه را کسب کرده و رتبه برتر شرکتهای تولیدی در زمینه HSE  را برای چندمین بار به خود اختصاص داد.

وی افزود: همچنین شرکت ما در سال ۹۸، ممیزی گواهی انطباق محصولات نیتروژن و آرگون را برای سومین سال کسب کرد؛ در این ممیزی فرآیندها و دستورالعمل های تولید محصول آرگون و نیتروژن مورد ارزیابی قرار گرفته و به مشتری این اطمینان را می‌دهد که محصول مورد نظر با کیفیت و بر اساس الزامات استاندارد و خواسته آنها  تحویل داده خواهد شد.

 

مسئولیت اجتماعی از پنجره تولید

زال خانی در پایان خاطرنشان کرد: ماموریت اصلی شرکت فجر انرژی خلیج فارس تامین مطمئن انرژی حیاتی و با قابلیت اطمینان بالای ۹۹/۹ درصد برای صنایع موجود در منطقه ویژه می باشد و روش بهره برداری از تجهیزات، مطابق استانداردها انجام می گیرد.

در سال ۱۳۹۸ بدلیل نیاز استان خوزستان به برق در فصول گرم سال و به منظور پیشگیری از خاموشی گسترده برق در این مناطق فوق العاده گرم و با رطوبت بسیار بالا، شرکت فجر تصمیم گرفت که در راستای ایجاد تامین رضایت دیگر صنایع و همچنین مردم استان و خشنودی کارکنان خود و خانواده هایشان، نسبت به بررسی نحوه بهره برداری ویژه به منظور ایجاد امکان توانایی تامین حدود ۵۰۰ مگاوات برق در ساعت از مصرف منطقه، جلسات فنی بسیاری را برگزار کرده و مشخص شد که با کنترل تعدادی ریسک خاص، می توان به صورت موقت و با حفظ قابلیت اطمینان برق تحویلی به صنایع، در فصول گرم سال توان لحظه ای ۵۰۰ مگاوات به استان و شبکه سراسری برق تحویل دهد. برای این منظور با برگزاری جلسات متعدد با نمایندگان وزارت نیرو، شرایط تحویل برق نیز به گونه ای تعریف گردید که منافع سهام داران شرکت نیز تامین شود.