برنج در آبادان و خرمشهر نایاب شد

خورنا: همزمان با توزیع کیسه‌های برنج به نرخ دولتی از سوی اداره بازرگانی، برنج در آبادان و خرمشهر نایاب شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از آبادان، در چند روز اخیر به هر یک از مغازه‌ها، خواربار فروشی‌ها، سوپرمارکت‌های محلی و واحدهای صنفی شهرستان آبادان برای خرید برنج مراجعه کنید، با دست خالی و بدون خرید این ماده غذایی اصلی ایرانی‌ها به خانه برمی‌‌گردید.

شهروندان آبادانی از روز گذشته دیگر با صف‌های طویل خرید برنج دولتی روبرو نبوده و همچنان برای گرفتن برنج به نرخ دولتی یا نرخ بازار آزاد همه مغازه‌ها و واحدهای صنفی شهر را زیر پا می‌گذارند.

برنج جزیی از غذاهای اصلی و مهم ایرانیان است که به عنوان زینت سفره‌ها از آن استفاده نمی‌کنند بلکه به عنوان یک وعده غذای کامل در کنار خوراکی‌های دیگر توسط خانواده‌های ایرانی تناول می‌شود.

*مغازه داران آبادانی برنج را احتکار می‌کنند

یکی از شهروندان آبادانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبادان اظهار کرد: هفته گذشته برای خرید برنج به مغازه‌ای مراجعه کرده و یک کیسه برنج ۱۰ کیلویی را به قیمت ۴۵ هزار تومان خریدم.

کبری محمدی افزود: روز گذشته به دنبال تمام شدن برنج در منزل برای خرید به بازار رفته و متاسفانه دریغ از یک کیسه برنج چه به نرخ دولتی و چه به قیمت‌های بازار آزاد!!! که کیسه‌ای ۴۵ هزار تومان خریداری می‌کردم.

وی در همین خصوص ادامه داد: این واضح و مشخص است که مغازه داران برنج را در شهر احتکار کرده و هیچ فرد یا گروهی مسئولیت کنترل بازار و نظارت بر این افراد سودجو را بر عهده ندارد.

این شهروند آبادانی با ابراز تاسف از وضعیت موجود در بازار گفت: با این وجود ممکن است قیمت هر کیسه برنج ده کیلویی از ۴۵ هزار تومان در بازار آزاد بالاتر رفته و مردم با یک هجمه اقتصادی روبرو شوند.

*از صف‌های طولانی خرید برنج خسته شده‌ام

دیگر شهروند آبادانی در همین خصوص اظهار کرد: من مددجو کمیته امداد هستم و بیش از ۶۵ سال سن دارم؛ قدرت خرید برنج کیسه‌ای ۴۵  هزار تومان از طریق بازار آزاد را از قدرت خرید اقتصادی من خارج است.

زهرا افزود: از نظر جسمانی نیز قدرت ایستادن در صف‌های طولانی خرید برنج به نرخ دولتی را نداشته و با این حساب باید این ماده خوراکی اصلی را از سبد غذایی خود حذف کنم.

وی ادامه داد: ای کاش مسئولان به درددل افرادی بی بضاعت و از کار افتاده‌ای چون من توجه کرده و با توزیع برنج از طریق ارگان‌های دولتی کمیته امداد و بهزیستی به نرخ دولتی اقدام می‌کردند.

*برنج را جیره بندی کرده‌ام

سمیرا یکی از زنان خانه دار ساکن آبادان نیز با اشاره به جیره بندی برنج در خانه خود برای فرزندانش گفت: حوصله صف‌های طولانی خرید برنج از طریق عاملان توزیع دولتی را ندارم.

وی افزود: پخت برنج برای فرزندانم را جیره بندی کرده و در هفته دو بار برنج درست می کنم؛ تا علاوه بر صرفه جویی از ایستادن در صف‌های چند ساعته نیز معاف باشم.

سمیرا ادامه داد: فقط نمی دانم اگر نان نیز به صورت برنج جیره بندی شود و یا احتکار؛ چگونه شکم فرزندانم را سیر کنم.

*به صراحت احتکار هر گونه برنج در آبادان را رد می‌کنم

نائب رئیس مجمع امور صنفی شهرستان آبادان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبادان اظهار کرد: به صراحت احتکار هر گونه برنج در شهرستان آبادان را رد می‌کنم.

احمد زندی افزود: برنج به راحتی از سوی عاملان فروش اداره بازرگانی شهرستان در بین شهروندان توزیع شده و افراد برای خرید به واحدهای صنفی عامل این ارگان مراجعه کنند.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در خصوص علت‌های کم شدن برنج در بازار آبادان گفت: به سبب توزیع برنج با قیمت ۲۸ تومان از سوی دولت در بازار، تجار از واردات این ماده خوراکی با قیمت‌های بالاتر خودداری می‌کنند.

زندی افزود: بازرسان مجمع امور صنفی به صورت شبانه روزی در بازار منطقه حاضر شده و در صورت هرگونه تخلف از سوی مغازه داران با آنان برخورد می‌کنند.

وی در پایان گفت: شهروندان هر کیسه برنج به نرخ دولتی را با مبلغ ۲۸ هزار تومان دریافت کرده و در صورت هرگونه تخلف با شماره ۱۲۴ تماس حاصل کنند.