ستون‌های سنگی کاخ آپادانای شوش در مسیر ساماندهی

کار ساماندهی بقایای ستون‌های سنگی کاخ آپادانای شوش آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری خورنا و به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان، مدیر پایگاه میراث جهانی شوش امروز دوشنبه ۱۲ خردادماه ۹۹ در این‌باره اظهار داشت: «ساماندهی و مستندنگاری ستون‌های سنگی کاخ آپادانای شوش در راستای حفاظت بیشتر از این آثار و بقایای تاریخی ارزشمند، طی پروژه‌ای درحال اجرا است.»

بیژن حیدری‌زاده ادامه داد: «اجرای سایه‌بان روی بقایای ستون‌های سنگی این کاخ به منظور جلو گیری از آسیب و فرسایش بر اثر تابش آفتاب تابستان و باران در برنامه ساماندهی بقایای ستونهای سنگی آپادانا گنجانده شده است.»

او تأکید کرد: «عمده‌مصالح سنگی کاخ آپادانا شامل قلمه ستون، پایه‌ستون و سرستون طی این برنامه کاری ساماندهی می‌شوند.»

مدیر پایگاه میراث جهانی شوش با بیان این‌که ساماندهی ستون‌های سنگی آپادانا در شوش در چند فاز به انجام خواهد رسید افزود: «برای فاز نخست این پروژه مدت‌زمانی بین دو تا سه ماه پیش‌بینی شده است.»

گفتنی است، کاخ آپادانای شوش، قصر زمستانی شاهان هخامنشی و کاخ اصلی داریوش یکم بوده‌است. این کاخ به دستور داریوش پادشاه هخامنشی در حدود سال‌های ۵۱۵_۵۲۱ پیش از میلاد در شوش (شهر باستانی) روی آثار و بقایای عیلامی بنا نهاد شد. دیوارهای کاخ از خشت و ستون‌های آن از جنس سنگ است.

دیوارهای داخلی این کاخ با آجر لعاب‌دار پوشیده شده‌بود و دارای نقش‌های سربازان گارد جاویدان، شیر بالدار و گل نیلوفر آبی بوده‌است. بخش‌های مهمی از این کاخ در زمان اردشیر اول (۴۶۱ پیش از میلاد) دچار آتش‌سوزی شد و در زمان اردشیر دوم (۳۵۹ پیش از میلاد) بازسازی شد.

سرانجام این کاخ مانند سایر کاخ‌های هخامنشی در زمان حملهٔ اسکندر به کلی ویران شد.

کاخ آپادانای شوش در حفاری‌های بین سال‌های ۱۳۱۱ تا ۱۳۱۴ از زیر خاک بیرون آورده‌شد و پس از ۷۰ سال در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۸۰ در آثار ملی ایران به شمارهٔ ۳۹۸۱ به ثبت رسید.