در نشست ستاد مدیریت بحران استان مطرح شد:

تاکید مدیرکل مدیریت بحران خوزستان در برخورد قاطعانه با عوامل آتش سوزی ‌های اخیر

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان ضمن اشاره به عمدی بودن بخشی از آتش‌سوزی‌ های اخیر استان گفت: از مراجع قضایی میخواهیم با عوامل اصلی این آتش سوزی‌ها برخود جدی و قاطعانه داشته باشند‌.

به گزارش خبرنگار خورنا از اهواز کیامرث حاجی زاده در جلسه امروز یکشنبه ستاد مدیریت بحران استان با اشاره به مساله استفعای خود گفت: من استعفا داده بودم ولی باتوجه به آتش سوزیهای اخیر و بحرانهای استان به در خواست استاندار خوزستان ماندم و تا زمانی که هستم در خدمت ستاد مدیریت بحران می‌باشم و در این مدت نیز از هیچ تلاشی دریغ نخواهم کرد.

وی ۵۰ درصد از آتش‌سوزی‌های کشور در فواصل سال‌های ۹۶ و ۹۵ را متعلق به استان خوزستان دانست و عنوان کرد: خوشبختانه با توجه به بارندگی خیلی خوب فروردین ۹۸ این حجم آتش سوزی‌ها در استان کاهش یافت به طوری که در سال جاری بنا بر گزارش اداره کل منابع طبیعی در این زمینه روند کاهشی نیز داشتیم.

مدیرکل مدیریت بحران استان خوزستان یادآوری کرد: در مسئله آتش سوزی آنچه که بسیار مهم است میزان عرصه می‌باشد که با توجه به آمار اکنون شاهد کاهش ۱۵ درصدی آتش سوزی در عرصه‌ها هستیم.

حاجی زاده ضمن اشاره به اهمیت جلوگیری از آتش سوزی در مراتع، جنگل ها و عرصه های مختلف گفت: مناطق جنگلی حفاظت شده دارای اهمیت بسیار بالایی می‌باشند و هیچ فرقی نمی‌کند که این مناطق جنگلی در استان کهگیلویه و بویر احمد باشند یا در استان خوزستان. زیرا جنگلها از سرمایه های ملی به شمار می‌روند و اگر آتش سوزی در آنها حادث شود همگی موظف به کمک رسانی هستیم.

وی با بیان اینکه فرهنگ مدیریتی ما هیچ گاه با پیشگیری هم خوانی نداشته است اظهار کرد: نشست ها و مکاتبات مختلفی تاکنون در خصوص آتش سوزی‌های استان با مسئولان کشوری و استانی داشته‌ایم و حتی در نشستی با حضور وزیر نفت نیز اعلام کردیم که خوزستان با توجه به این که قطب صنعت و انرژی کشور است امکان وقوع آتش سوزی‌های صنعتی در آن وجود دارد کما اینکه به علت همجواری با برخی از استان‌ها نیز نقش معین بودن را برای آنها هم ایفا می‌کند بنابراین باید چهار پایگاه اطفای حریق صنعتی و طبیعی در آن احداث شود ولی متاسفانه این اتفاق هیچ گاه به وقوع نپیوست.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان ادامه داد: همچنین از رییس جمهوری، معاون اول، وزیر کشور، وزیر نفت، رییس سازمان برنامه و بودجه درخواستی مبنی بر حل مشکل میان سازمان جنگل‌ها، منابع طبیعی و سازمان هلیکوپتری وزارت دفاع نیز داشتیم که متاسفانه این مشکل که مربوط به مطالبات سازمان هلیکوپتری وزارت دفاع است همچنان حل نشده باقی مانده است.

حاجی زاده ضمن بیان این مطلب که برای اعزام بالگرد به منطقه خاییز تلفن های بسیار زیادی به تهران زده شد اظهار کرد: براساس قانون جدید مدیریت بحران تقاضای بالگرد برعهده سازمان جنگل ها و منابع طبیعی است و وزارت دفاع نیز مسئول اعزام بالگرد است.

وی در ادامه به آتش سوزی جنگل‌های خسرج نیز اشاره کرد و گفت: در این منطقه علیرغم نبود راه دسترسی مناسب و بالا بودن پوشش گیاهی خشک، با بسیج تمامی امکانات داخلی استان و نیز همکاری مسئولان شهرستان توانستیم آتش را مهار کنیم.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با بیان اینکه مهار آتش به آب نیاز دارد اظهار کرد: در برخی نقاط حاشیه زاگرس می‌توانستیم برای خاموش کردن آتش از منبع های آبی که مصوب کردیم در منطقه قرار داده شوند استفاده کنیم اما همچنان این مصوبه عملیاتی نشده است.

حاجی زاده ادامه داد: اگرچه تامین و تجهیز از وظایف مدیریت بحران نیست اما بنا به دستور استاندار در دو نوبت فرمانداری‌های استان را به تجهیزات مقابله با آتش سوزی تجهیز کردیم؛ این تجهیزات از آنجا که جزء اموال استانداری محسوب می شوند باید به خوبی از آنها نگهداری شود.

وی ضمن اشاره به عمدی بودن بخشی از آتش‌سوزی‌ های استان گفت: از مراجع قضایی میخواهیم با عوامل این آتش سوزی‌ها برخورد جدی و قاطعانه داشته باشند‌.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان در پایان اظهار داشت: سازمان جهاد کشاورزی باید بیش از گذشته در بحث آموزش و آگاهی بخشی به کشاورزان در زمینه عدم آتش زدن کاه و کلش مزارع تلاش کند.