استاندار خوزستان خبر داد:

نقش پر رنگ عوامل انسانی در آتش سوزی جنگل های خوزستان؛ دادستانی به این مسئله ورود می‌کند

استاندار خوزستان گفت: برطبق گزارشات رسیده در آتش سوزی‌های اخیر جنگلهای خوزستان نقش عوامل انسانی بسیار پر رنگ بوده است و بر این اساس در جلسه امروز ستاد مدیریت بحران مصوب شد که دادستانی در این زمینه ورود کرده و با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کند که با عوامل آتش سوزی به شدت برخورد خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار خورنا از اهواز غلامرضا شریعتی امروز یکشنبه ۱۱ خرداد ۹۹ در حاشیه جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به پیش بینی‌های هواشناسی مبنی بر اینکه دمای هوای خوزستان امسال نسبت به متوسط دراز مدت گرمتر خواهد بود لذا ما باید در زمینه جلوگیری از آتش سوزی‌های احتمالی جنگلهای استان مراقبت‌های بیشتری را داشته باشیم.

وی عنوان کرد: برطبق گزارشات رسیده در آتش سوزی‌های اخیر جنگلهای خوزستان نقش عوامل انسانی بسیار پر رنگ بوده است و بر این اساس در جلسه امروز ستاد مدیریت بحران مصوب شد که دادستانی در این زمینه ورود کرده و با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کند که با عوامل آتش سوزی‌ها به شدت برخورد می‌‌کند.

استاندار خوزستان در ادامه نقش عوامل طبیعی را در این آتش سوزی‌ها مردود دانست و‌ تصریح کرد: آتش زدن باقیمانده کاه و کلش موجود در زمینهای کشاورزی و نیز اختلافات شخصی از جمله دلایل اصلی وقوع آتش سوزی در جنگلهای خوزستان بوده است.

شریعتی خبر داد: در حال حاضر آتش سوزی در جنگل های خسرج، لالی، اندیکا و گتوند مهار شده است و در جنگلهای خاییز در سمت خوزستان و بهبهان نیز این آتش‌سوزها روز گذشته مهار گردید.

وی افزود: البته برای کمک به مهار آتش در آن قسمت از جنگلهای خاییز که در استان کهکیلویه و بویر احمد قرار دارد نیز سه فروند هلیکوپتر هوانیروز و سایر امکاناتی که در توان داشتیم ارسال کردیم.

استاندار خوزستان یادآور شد: روز گذشته در اثر وزش باد و طوفان باردیگر شاهد حریق در جنگلهای خاییز بهبهان بودیم که خوشبختانه با بسیج امکاناتی که صورت گرفت بخش عمده‌ای از این آتش سوزی تا صبح امروز مهار شد و تنها مقدار کمی باقیمانده که آن هم به زودی خاموش خواهد شد.

شریعتی گفت: در جلسه امروز مصوب شد که تمامی فرمانداران استان هر دو هفته یکبار کمیته مدیریت بحران را در شهرستانهای متبوع خود تشکیل بدهند تا در صورت وقوع بحرانهای احتمالی از قبل آمادگی داشته باشند و بتوانند با بسیج امکاناتی که در اختیار دارند خیلی سریع برای کمک به دیگر شهرستانها وارد عمل شوند.

وی ادامه داد: همچنین در این جلسه مدیران کل دستگاههای اجرایی نیز موظف شدند که در سازمانهای خود جلسات مدیریت بحران را تشکیل بدهند و آمادگی لازم را ایجاد و امکانات مورد نیاز را آماده و لیست بندی کنند که اگر در هر جایی از استان لازم شد فورا بتواند اقدامات لازم را انجام بدهند.

شریعتی بیان کرد: همکاری بین مدیران اجرایی و فرمانداران در زمینه آتش سوزی ‌های اخیر و نیز خودداری آنها از اتهام زنی و انداختن کار به دوش دیگری نیز از جمله مصوبات جلسه امروز ستاد مدیریت بحران استان بود.

استاندار خوزستان در پایان ضمن اشاره به کاهش ساعات اداری از شنبه آینده در استان گفت: با توجه به گرمای تابستان و افزایش ۲۰۰ مگاواتی پیک مصرف برق در استان بنا به پیشنهاد برق منطقه‌ای قرار شد که ساعات کار ادارات از روز شنبه ۱۷ خرداد تا ۱۵ شهریور از ساعت ۷ صبح الی ۱۳ باشد و در روزهایی هم که دمای هوا به بالای ۴۹ درجه می‌رسد نیز مثل سالهای قبل تصمیمات لازم اتخاذ شود.