در جمع خبرنگاران مطرح شد:

توضیحات مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خوزستان در مورد صندوق واسطه گری یکم

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خوزستان: صندوقETF یا واسطه گری یکم با هدف تعمیق بازار سرمایه و مشارکت مردم در این بازار تشکیل شده است.

به گزارش خبرگزاری خورنا محسن کاویانی امروز سه‌شنبه ۳۰ اردیبهشت ۹۹ در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب افزود: جمع آوری نقدینگی های خرد و آشنایی مردم با بازار سرمایه که بین دیگر بازارهای مالی سود خوبی هم داشته از دیگر اهداف تشکیل این صندوق هستند.

وی تصریح کرد: وزارت امور اقتصادی و دارایی به نمایندگی از دولت و در راستای اجرای تبصره دو قانون بودجه ۹۹ قصد دارد که باقیمانده سهام خود را در صندوق واسطه گری یکم متشکل از سه بانک ملت، تجارت و صادرات و دو بیمه البرز و اتکایی امین واگذار کند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خوزستان با اشاره به دسترسی سریعتر مردم به بازار و انتفاع از این صندوق در خصوص مزایای آن گفت: شفاف بودن قیمت ها، پایین بودن ریسک به دلیل حضور سه بانک و دو بیمه همه از جمله مزایایی هستند که صندوق واسطه گری یکم را با ارزش می کنند.

کاویانی بیان داشت: در حال حاضر دولت برای واگذاری ۲۰ درصد تخفیف ارائه داده که ریسک را برای مردم کاهش می دهد.

وی عنوان کرد: هر ایرانی دارای کد ملی حتی در صورت اقامت در کشورهای دیگر بدون محدودیت سنی می توانند تا ۳۱ اردیبهشت ماه با حداقل ۱۰ هزار تومان و حداکثر دو میلیون تومان سرمایه نسبت به پذیره نویسی در این صندوق اقدام کنند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خوزستان افزود: البته در این مرحله از نام نویسی با توجه به تأکید دولت مبنی بر مردمی شدن اقتصاد تنها افراد حقیقی مجاز به ثبت نام هستند.

کاویانی یادآور شد: بازار بورس یک بازار شناور است و دولت می توانست از طریق بورس اقدام کند ولی چون هدف تشکیل صندوق مردمی شدن اقتصاد و دسترسی سریعتر مردم به بازار سرمایه بود، دولت سهام خود را از طریق ETF ارائه داد؛ برای خرید سهام در بورس نیاز به دریافت کد سهام از سامانه سجام است ولی برای خرید سهم از این صندوق داشتن کدملی کفایت می کند.

وی تصریح کرد: مردم علاقمند به خرید سهام از این صندوق می توانند با مراجعه به ۱۳ بانک از جمله ملی، سپه، مسکن، کشاورزی، رفاه، صادرات، پارسیان، پاسارگارد، اقتصاد نوین، ملت، تجارت و صندوق قرض الحسنه مهر ایران و یا غیرحضوری نسبت به خرید خود اقدام کنند؛ خرید با استفاده از اپلیکیشن آپ و سامانه های الکترونیکی بانک ها نیز امکان پذیر است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خوزستان بیان داشت: از ابتدای سال جاری مطرح شدن بحث صندوق یکم و سهام عدالت با هم تلاقی داشت ولی هیچ ارتباطی با هم ندارند؛ سهام عدالت قبلا به حدود ۵۰ میلیون نفر از مردم تعلق گرفته بود که در آینده نزدیک مدیریت این سهام به خود مردم واگذار می شود.

کاویانی خاطرنشان کرد: چون صندوق واسطه گری یکم دارای سهام ارزشمند و سوددهی بالایی است به همه مردم توصیه می کنیم که حتما برای خرید سهام این صندوق اقدام کنند.

وی با تأکید بر اینکه مردم قطعا از خرید خود ضرر نمی کنند، گفت: این صندوق در حقیقت یک حُسن برای مردم دارد و آن هم روی آوردن به کارهای اقتصادی است؛ دولت سهام خود را در صندوق عرضه کرده و با افزایش ارزش آن به تبع سود مردم نیز بیشتر می شود.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خوزستان عنوان کرد: نزدیک به یک هزار میلیارد تومان برای بازار گردانی نزد این صندوق قرار دارد تا مردم با اطمینان بیشتر و کمترین ریسک ممکن نسبت به خرید سهام اقدام کنند.

کاویانی با اشاره به واریز سوددهی صندوق از شرکت های کارگزار به حساب مردم عنوان کرد: خرید سهام از این صندوق دارای ریسک سرمایه گذاری بسیار پایینی است و یک سود تضمینی خوبی را می توان برای مردم متصور شد.

وی سهام این صندوق را متعلق به دولت دانست و گفت: شرکت های بورسی خوزستان هم اگر قصد سرمایه گذاری داشته باشند، سراغ بانک های عامل همین صندوق می روند، پس سهام ارزشمندی در صندوق قرار دارد ولی دولت فروش آن را برای اشخاص حقیقی مجاز دانسته است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خوزستان یادآوری کرد: تا به امروز برای تمدید مهلت پذیره نویسی هیچ تصمیم گیری ابلاغ نشده و براساس آخرین اطلاعات اعلامی، مهلت آن قابل تمدید نیست.

کاویانی ادامه داد: نماد صندوق برای پذیرش از طریق کارگزاری ها نیز دارایی یکم است که افراد دارای کد بورسی می توانند تا مهلت مقرر (۳۱ اردیبهشت) همه روزه از ساعت ۱۴ تا ۱۶ نسبت به خرید سهام اقدام کنند.

وی اضافه کرد: البته متقاضایان برای فروش سهام نیز از دو ماه بعد خرید می توانند با دریافت کد احراز هویت نسبت به اخذ کد بورس و بعد فروش اقدام کنند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خوزستان در پایان با بیان اینکه زمان شروع پذیره نویسی از ۱۴ اردیبهشت و زمان پایان آن نیز ۳۱ اردیبهشت ماه تعیین شده است اظهار کرد: برای خرید دو میلیون تومانی، مبلغ سود اولیه بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان متصور شده است.