کرونا مُسری نیست!

رحیم هزاریان کارشناس ارشد رسانه

خورنا – گسترش پرشتاب ویروس کرونا در دنیا، بر همه عرصه ها تأثیر گذاشته است و این موجود ناشناخته نشان داده که به نظرات و پیش بینی های هیچکدام از متخصصین و نظریه پردازان گوش نمیدهد و با سرعت هرچه تمام تر به هر نقطه ای از این کره خاکی سر میزند، مبتلا میکند و…!

اما آیا واقعا هیچ راهی برای جلوگیری از سرایت این بیماری نیست؟ و آیا این ویروس آمده تا طبق پیش بینی مسئولین! همه مردم را مبتلا کند؟ قطعا چنین نیست…

اما…

خداوند در قرآن کریم میفرماید:
إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم
خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان، آنچه را در خودشان است را تغییر دهند.

آری، بیماری کرونا یک بیماری به شدت مُسری، وحشی و بی رحم است ولی…. برای غَلَبه بر این ویروس منحوس، طبق آیه فوق و البته توصیه متخصصان، باید رفتارمان را تغییر دهیم.

اپیمیولوژیست ها بر این عقیده اند که رفتار مردم در خط اول و اقدامات مراکز درمانی در خط آخر مبارزه با این بیماری قرار دارد و ما باید بیماری را در کف جامعه کنترل کنیم، زیرا کرونا آتش زیر خاکستر است که با رفتارهای اشتباه مردم شعله ور میشود.

انتقال پذیری و سرایت ویروس کرونا، کاملا به رفتار ما بستگی دارد زیرا ویروس‌ها موجودات بسیار ضعیفی هستند که در بیرون از بدن انسان نمی توانند زندگی کنند، پس تنها راه رهایی از کرونا:
۱)رعایت فاصله فیزیکی حداقل ۲ متر با اطرافیان
۲) شستن مستمر دست ها
۳) رعایت آداب تنفسی است

آمار و شواهد نشان می دهد که استان خوزستان حتی با افزایش کنونی شناسایی بیماران، تاکنون وضعیت به مراتب بهتری به لحاظ شیوع بیماری کووید۱۹ نسبت به سایر استان‌های شمالی و مرکزی کشور دارد و خوشبختانه شیوع این بیماری در استان خوزستان به‌گونه‌ای نبوده که سیستم بهداشت و درمان نتواند پاسخگو باشد.

یادمان نرود که انتقال ویروس کرونا به شکل بازی “دومینو” است و تشخیص زودهنگام بیماری، هم در معالجه و هم در جلوگیری از انتقال زنجیره ای ویروس کرونا (با ایزوله کردن بیماران از انتقال ویروس کووید ۱۹ به سایر افراد جلوگیری به‌عمل می‌آید) بسیار موثر است، بنابراین، باید گفت فرماندهی ستاد مبارزه با کرونا به ریاست دکتر ابول نژادیان و مدافعان سلامت مردم در استان خوزستان، تاکنون در شناسایی بیماران کار بزرگی انجام داده اند و اکنون نوبت ماست که با رعایت اصول بهداشتی و خودمراقبتی به یاری آنها بشتابیم.

آری…. کرونا پیش از آنکه بیماری مُسری باشد، یک بیماری رفتاری است… رفتارمان را تغییر دهیم تا در امان بمانیم.