هجمه همه جانبه به خادمان سلامت مردم از کجا نشات میگیرد؟

رحیم هزاریان کارشناس ارشد مدیریت رسانه

خورنا – چند روزی است که آمار مبتلایان به کرونا در خوزستان روند صعودی به خود گرفته است و به اذعان سخنگوی وزارت بهداشت، خوزستان در وضعیت قرمز از نظر شیوع کرونا قرار گفته است.

اما نکته ای که در چند روز گذشته بیش از پیش در فضای مجازی به چشم میخورد، هجمه بی سابقه و ناجوانمردانه است که علیه مسئولین دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور شکل گرفته که با کمی تامل و تحلیل خبرهای منتشر شده، میتوان به نتایج جالبی دست یافت.

نکته اول اینکه، آیا مسئولین دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور، که در ماه های گذشته با از خودگذشتگی فراوان، در خط مقدم مبارزه با این بیماری بوده اند و با آماده سازی بیمارستان ها و فعال سازی مراکز بهداشت نقش مهمی در شناسایی بیماران داشته اند، از افزایش بیماران سود میبرند که با تحلیل برخی افراد، باعث و بانی این شرایط معرفی میشوند و در دادگاهی یک طرفه حکم به بی کفایتی مسئولین میدهند؟

سوال دوم اینکه مگر غیر از این است که تامین سلامت مردم یک مقوله فرابخشی است، پس در شرایط حساس کنونی که به مثابه یک جنگ تمام عیار است، نقش سایر ارگان ها از جمله شهرداری، اتحادیه صنوف، سازمان صمت و…. در کنترل این بیماری چیست؟

آیا وظیفه بهداشت و درمان استان است که بر تعطیلی بازارها و پاساژها نظارت کند؟ نقش شهرداری در جمع آوری بازارهای محله ای که کمترین اصول بهداشتی در آنها رعایت نمیشود، چیست؟

در این شرایط که مردم برخی مناطق اهواز از انجام مهم ترین توصیه مسئولین یعنی شستن دست ها، بخاطر قطعی مداوم آب گِله دارند، آیا آبفا استان نقشی در این افزایش بیماری ندارد؟ آیا بازهم دانشگاه در قطع بودن آب مقصر است؟

نقش فرمانداری ها در جلوگیری از برگزاری مراسمات سنگین ختم و عروسی و…. چیست؟ اگرچه تالارهای عروسی تعطیل شده ولی همگان شاهدند که اینگونه مراسمات بصورت مخفیانه در منازل برپا میشود و مشخص نیست چه کسی مسئول نظارت بر این اماکن است و آیا بازهم باید مجموعه بهداشت و درمان استان به این مسئله ورود کند؟ هر چند که در این مورد نیز، تذکرات لازم از مدت ها قبل داده شده بود.

لازم به ذکر است که از حدود دو هفته قبل، مکررا درخواست تعطیلی و اعمال قرنطینه در شهرهای قرمز بمدت حداقل دو هفته از سوی دانشگاه علوم پزشکی اهواز داده شد ولی متاسفانه ستاد مرکزی در تهران خیلی دیر و فقط با ۴ روز تعطیلی موافقت کردند آنهم به شکل نصف و نیمه!!

بدیهی است که تمام تلاشهای شبانه روزی خادمان سلامت مردم در حوزه بهداشت و درمان استان خوزستان که با حمایت همه جانبه استاندار انجام میشود، با تعلل ستاد کشوری کرونا بی نتیجه ماند و شاهد افزایش موارد در استان هستیم.

به این تفاسیر، مشخص است که دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور تمام تلاش خود را جهت کنترل بیماری انجام داد. اما بدلیل مسائلی که خارج از اختیارات این مجموعه بود، استان به سمت وضع فعلی پیش رفت و بدور از انصاف است که تلاش های شبانه روزی مدافعان سلامت مردم نادیده انگاشته شود و اینگونه ناجوانمردانه مورد هجمه قرار گیرند.

در پایان جا دارد که شعار ملی کشور سوئیس را باهم مرور کنیم: (یکی برای همه، همه برای یکی) یعنی در حال حاضر که مسئولین و کارکنان حوزه بهداشت و درمان استان، خود را فدای سلامت مردم کرده اند، جا دارد که تمامی ادارات و ارگان ها و تک تک افراد جامعه در کنار این فرشتگان سلامت مردم قرار گیرند تا با کمک یکدیگر و حُرمت شبهای قدر، این مهمان ناخوانده را از خانه، شهر، استان و کشورمان بیرون‌ کنیم. ان شاءالله