توقف لنج های باری یعنی از حرکت ایستادن چرخ نیروی محرک در بنادر جنوبی کشور

سید علی موسوی گمارونی، رئیس هئیت مدیره اتحادیه لنجداران و حمل و نقل دریایی استان بوشهر صبح امروز در گفتگو با خبرگزاری خورنا هندیجان اظهار داشت :

توقف لنج ها در بنادر کشور یعنی به منزله از حرکت ایستادن چرخ نیروی محرک در بنادر کشور ، لذا مسئولین باید راه را برای به حرکت درآوردن آن در بنادر باز کنند .

داد و ستد با کشور های حاشیه خلیج فارس و صادرات و واردات کالاهای اساسی و از جمله ته لنجی از سالهای گذشته حتی قبل از انقلاب در بنادر کشور رایج بوده است و همه نیز بر این امر واقف هستند.

قریب به ۲۰هزار موتور لنج باری که هر لنج با حداقل ۶ الی ۸ ملوان در بنادر کشور فعال هستند و این ملوانان از طریق صادرات کالاهای اساسی و ته لنجی و داد و ستد با کشورهای حاشیه خلیج فارس امرار معاش می کنند.

متاسفانه تعطیلی و عدم ورود لنج ها به امارات و کویت ناهماهنگی برای پیگیری بین ارگان های داخلی کشور و عدم پیگیری و رفع این مشکل باعث ایجاد مشکلات عدیده ای برای لنجداران و دریانوردان کل کشور شده است.

چرا لنجدارانی که در دور زدن تحریم ها در این برهه از زمان که کشور درگیر مشکلات اقتصادی است باید متوقف باشند با مشکلات معیشتی دست و پنجه نرم کنند در این دوره ، کشور ما بیش از هر زمان دیگری نیازمند حمل و نقل دریایی است و بایستی موانع مربوط به این کار از طرف مسئولین مربوطه برداشته و فعالیت لنج ها از سر گرفته شوند.

ما نعمت خدادادی به نام دریا و پتانسیل بزرگی به نام لنج های سنتی داریم که می توانند بدون هیچ مشکلی وارد قلب کشورهای حاشیه خلیج فارس شوند و مایحتاج کشور را نظیر مواد اولیه کارخانه ها تا دارو و … را تهیه نمایند .

لنج ها و لنجداران بنگاه های زودبازده و چرخ محرک بنادر هستند که بدون هیچ تسهیلاتی صدها هزار شغل ایجاد کرده اند و نباید جلوی فعالیت های آنها گرفته شود .

وی در ادامه افزود :گذران زندگی در این دوران بسیار سخت شده است و ملوانان و لنجداران ما با مشکلات عدیده ای رو به رو هستند و متاسفانه زندگی آنها هیچ ثباتی ندارد و به سختی میگذرد .

مسئولین کشوری جلسات خود را بدون حضور نماینده لنجداران بنادر کشور برگزار می کنند/ خود تحریمی، حاصل جلسات غیر کارشناسانه
متاسفانه مسئولین کشوری در واقع تصمیم گیری در خصوص مسائل تجارت دریایی ، نمایندگان لنجداران را در جلسات خود دعوت نمی کنند و باعث می شود تصمیماتی بگیرند که زندگی یک قشر زحمت کش را به سختی و حتی نابودی بکشانند. مگر می شود برای زندگی و معیشت یک قشر تصمیمی گرفت بدون اینکه از نظر آن ها و خواسته هایشان در نظر گرفته شود .

از مسئولین عالی رتبه کشوری تقاضا داریم ، شخصا برای حل مشکل توقف لنج ها ورود کنند و با دعوت از نمایندگان لنج داران، یک بار برای همیشه ، مشکلات لنج داران کل کشور و به ویژه چند صد هزار نفری که ارتزاقشان مستقیما از طریق دریاست را حل کنند.

مسئولین باید این را بدانند، با بیکار شدن این افراد ، باری بر دوش دولت و جامعه خواهد بود. و با ادامه این روند و تعطیلی لنج ها در آینده نزدیک شاهد خالی شدن بنادر از سکنه و مهاجرت مرزنشینان به کلان شهرهای دیگر خواهیم بود .

و از طرف دیگر باید با مشکلاتی از قبیل معضلات اجتماعی ، اقتصادی ، امنیتی و ناهنجاری های متعدد دیگری در بنادر کل کشور باید دست و پنجه نرم کنیم .

و نکته آخر ، قابل توجه لنج داران سراسر بنادر جنوبی کشور، دولت امارات هنوز تا این لحظه هیچ گونه دستور عمل جدیدی مبنی بر ورود لنج های باری ایرانی در نظر نگرفته است .

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *