معرفی اجمالی مکتب رُمانتیسم

《کلمه رومانتیک که از قرن هفدهم در انگلستان در مورد تعبیرات شاعرانه به کار می رفت ، از سال ۱۶۷۶ وارد فرانسه شد . مدت زیادی مترادف با Pittoresque(خیال انگیز) و Romanesque (افسانه ای) به کار برده می شد و تا سال ۱۷۷۵ به معنی امروزی به کار نرفت》.(سیدحسینی،۱۸۳:۱۳۹۴)

این مکتب نخست در قرن هجدهم میلادی در انگلستان و سپس در آلمان شکل گرفت اما در فرانسه به تکامل رسید . 《برای نخستین بار شاتوبریان Chateaubriandآثار شاعران انگلیسی و مادام دو استال آثار شعرای آلمانی را به فرانسه ترجمه کردند》.(همان۱۸۳) . دکتر سیروس شمیسا عقیده دارد مکتب رُمانتیسم پرچمدار تفکر اومانیستی است و {منِ فردی} بصورت آزادنه در این نوع از ادبیات مطرح می شود . او عقیده دارد در آثار مکتب رُمانتیسم ، انسان برخوردار شده از مواهب اومانیسم جهان درون و بیرون را به اختیار خود گزارش می کند . رضا سید حسینی در جلد اول کتاب مکتب های ادبی خود آغاز رسمی مکتب رُمانتیک را مقدمه ویکتور هوگو بر نمایشنامه معروف خود کرامول Cromwell می داند . وی این مقدمه را مرامنامه مکتب رُمانتیک می شمرد . (سید حسینی۱۹۲:۱۳۹۴) برخی از ویژگی های آثار مکتب رُمانتیسم به طور خلاصه از نظر او عبارتند از :

به تصویر کشیدن زیبایی ، زشتی و بدی ، بدون نگاه یک سویه و ندیدن همه زوایای داستانی ، وجود احساس و خیال پردازی ، استناد نویسندگان مکتب رُمانتیسم به شکسپیر برعکس نویسندگان کلاسیک که به آثار یونان و روم باستان استناد می کردند ، رعایت نکردن قواعد دستورهای کلاسیک بطوری که 《ویکتور هوگو در مقدمه نمایشنامه ارنانی Hernani می گوید ، عبارت از آزادی خواهی در هنر است》.(همان۱۸۵)

از چهره های مکتب رُمانتیسم می توان به :
ویکتور هوگو
ژان ژاک روسو
مادام دو استال
شلگل
شاتوبریان
لامارتین
پوشکین
و ادگار آلن پو ، نام برد

رضا بختیاری کیان
منابع
مکتب های ادبی ، رضا سیدحسینی ، موسسه انتشارات نگاه ، ۱۳۹۵ ، چاپ بیستم
مکتب های ادبی ، دکتر سیروس شمیسا ، نشر قطره ، ۱۳۹۷ چاپ یازدهم

یادداشتی از: رضا بختیاری کیان