بیانیه تشکل های دانشجویی علوم پزشکی اهواز در اعتراض به مدیریت بحران کرونا در خوزستان

ادامه دار بودن شرایط می تواند سبب بروز فاجعه ای جبران ناپذیر شود

4 تشکل دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور طی بیانیه ای خواستار رسیدگی هرچه سریعتر مسئولین به موضوع جهش آماری در مبتلایان کروناویروس شده اند. متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
امروز کشور عزیزمان ایران در شرایطی بحرانی و بی سابقه قرار گرفته است که نه تنها باعث بوجود آمدن معضلات اجتماعی بزرگی شده بلکه سلامت همه ی افراد جامعه نیز درگیر آن است. استان خوزستان که همواره با وجود ظرفیت های فراوان در زمره ی استان های محروم کشور قرار داشته است این بار نیز در خط مقدم مبارزه با این بیماری قرار دارد. درحالی که تا ابتدای اردیبهشت ماه استان خوزستان براساس آمار های رسمی وزارت بهداشت یکی از مناطق کم خطر حساب می شد و حتی ظرفیت بیمارستان رازی که پایگاه اصلی مقابله با این بیماری است تکمیل نشده بود، به ناگهان با انفجار آمار رو به رو شد. ارائه ی اطلاعات غلط و ناکافی همچنین مدیریت ناصحیح شرایط سبب شد تا یکی از امن ترین نقاط کشور از لحاظ ابتلا، امروز در زمره ی بحرانی ترین استان ها قرار بگیرد.
به دلیل تصمیمات نسنجیده و غیرکارشناسی صورت گرفته و رفع محدودیت های آمد و شد، آمار ابتلای به بیماری کرونا در طی بازه ی دو هفته در استان خوزستان تا ۳ برابر رشد داشته است و این درحالیست که شرایط و امکانات استان دیگر قادر به پاسخگویی به این شرایط نیست. بازگشایی بدون پشتوانه و ناگهانی و عدم اطلاع رسانی مکفی از سوی دانشگاه و وزارت بهداشت سبب شده است تا مردم با فرض عادی بودن شرایط در سطح شهر تردد کنند و همین موضوع زمینه ی شیوع بیش از پیش بیماری را فراهم کرده است. گناه مسئولین آن گاه سنگین تر می شود که انفجار آمار را نتیجه ی بی مبالاتی مردم می دانند درحالیکه هیچ اقدام موثری در زمینه مقابله با شیوع بیماری از سوی مسئولین انجام نشده است.
حال در این شرایط بحرانی که با گذشت هر ساعت وضعیت استان زخم خورده ی خوزستان وخیم و وخیم تر میشود، ادامه دار بودن شرایط و عدم مدیریت صحیح می تواند سبب بروز فاجعه ای جبران ناپذیر شود که جان هزاران نفر از شهروندان استان را با خطر بسیار جدی رو به رو می کند. با توجه به تکمیل بودن ظرفیت بیمارستان ها، عدم وجود امکانات جهت رسیدگی به بیماران و نبود تجهیزات محافظتی برای کادر درمان لازم است که مسئولین با کنار گذاشتن هرگونه ملاحظه سیاسی اقدامات لازم جهت صیانت از جان مردم را انجام دهند.
ما امضا کنندگان این نامه شرایط موجود را “بحران وخیم” دانسته و گمان می کنیم که زمام امور از دست مسئولین خارج شده است. لذا برحسب وظیفه پیشنهادات خود را جهت مدیریت شرایط و جلوگیری از بروز فاجعه به شرح ذیل اعلام می داریم:
۱-بازگرداندن سریع محدودیت های ترددی در سطح استان
۲-بستن معابر شهری و جلوگیری از عبور و مرور های بی دلیل در سطح شهر ها و برخورد جدی با خاطیان
۳-ضد عفونی منظم تمام معابر شهری و اطلاعرسانی صادقانه و هشدار دهنده به شهروندان
۴- کاهش ظرفیت کاری ادارات و تعیین ساز و کارهای جهت کاهش نیاز مردم به خروج از منزل
۵-بسیج تمامی امکانات استانی و کشوری جهت کمک به دانشگاه علوم پزشکی و اعلام وضعیت بحرانی به ستاد ملی کرونا

در پایان لازم است یادآور شویم که جان هموطنان ما خط قرمز تغییر ناپذریست که هرگونه سهل انگاری در حفاظت از آن عواقبی بس خطرناک را در پی دارد. در صورت عدم توجه به مطالب فوق الذکر و ادامه یافتن ضعف های مدیریتی، وزارت بهداشت، استانداری خوزستان و دانشگاه علوم پزشکی اهواز به عنوان حافظان اصلی جان مردم و تصمیم گیران اصلی در این زمینه، مسئولین اصلی تمامی عواقب این فاجعه هستند.

والسلام علیک و الرحمت الله.

انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام
بسیج دانشجویی
هیات محبان اهل بیت
انجمن اسلامی دانشجویان