معاون میراث فرهنگی خوزستان:

بیشتر تعرض‌ها به بیت‌مشحوت طی ۲۰ سال گذشته رخ داده است

معاون میراث فرهنگی خوزستان در خصوص خبر منتشرشده با عنوان "هجوم بی‌امان حفاران به یک محوطه تاریخی در شوش" توضیحاتی را به منظور تنویر افکار عمومی ارائه کرد.

به گزارش خبرگزاری خورنا و به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان، احمدرضا حسینی‌بروجنی امروز شنبه ۲۰ اردیبهشت‌ماه ۹۹ اظهار کرد: «در راستای حفاظت و صیانت از محوطه‌های تاریخی، کارشناسان حوزه معاونت میراث فرهنگی به طور مستمر این محوطه‌ها را پایش می‌کنند؛ این در حالی است که باوجود تعدد محوطه‌های تاریخی در سطح استان، با همکاری دوستداران میراث فرهنگی و نهادهای مردمی و اطلاع‌رسانی به موقع آن‌ها، حفاظت از محوطه‌ها افزایش یافته است .»

او در ادامه عنوان کرد: «پس از اطلاع‌رسانی تشکل‌های مردم‌نهاد در خصوص تعرض به محوطه باستانی بیت‌مشحوت، معاون میراث فرهنگی در معیت مدیرکل و یگان حفاظت میراث فرهنگی استان از محوطه گفته‌شده بازدید کردند که پس از بررسی‌های بعمل‌آمده مشخص شد به جز چند مورد مابقی تعرض‌ها مربوط به دو دهه اخیر بوده است.»

معاون میراث فرهنگی خوزستان تصریح کرد: «پس از بررسی‌ها، بلافاصله با تشکیل کارگروه حفاظت با همکاری پایگاه‌های میراث جهانی شوش و چغازنبیل، مستندنگاری و ساماندهی محوطه با هماهنگی دکتر طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور، روح‌اله شیرازی رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی و با حضور مستمر کارشناس باستان‌شناس آغاز شد و اقدامات اضطراری حفاظتی در دستورکار قرار گرفت که این روند بطور مستمر ادامه خواهد داشت. »

او افزود: «در این راستا، همزمان با اقدامات اجرائی و ساماندهی محوطه با همکاری دهیار و دوستداران میراث فرهنگی، حفاظت فیزیکی از محوطه نیز بیشتر شده است. همچنین باحضور کارشناسان و عوامل اجرایی و نیز با همکاری افراد بومی منطقه ضمن ایجاد امنیت، سرنخ‌هایی ازشناسایی باند حفاری غیرمجاز به دست آمده که توسط نیروهای امنیتی، یگان حفاظت میراث فرهنگی و واحد حقوقی در حال پیگیری است . »

حسینی بروجنی یادآور شد: «با تشکیل کارگروه پایش آثار تاریخی سطح استان و همچنین همکاری انجمن‌های دوستدار میراث فرهنگی، بطور منظم و مستمر از محوطه‌های تاریخی سطح استان بازدید بعمل می‌آید که این مهم در راستای حفاظت پیش‌گیرانه و بروزرسانی اطلاعات آثار تاریخی بسیار تأثیرگذار و کارگشا خواهد بود . »