در کارگروه استانی مقابله با ریزگردها:

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان: نهالکاری در برخی نقاط راهکار مناسبی برای مقابله با ریزگردها نیست

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: کاشت نهال در برخی نقاط برای مقابله با ریزگردها راهکار مناسبی نیست و از آنجا که انجام این کار به نوعی هدر رفت هزینه محسوب می شود لازم است روشهای دیگری نیز در این زمینه مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار خورنا از اهواز کیامرث حاجی زاده، امروز چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت در کارگروه استانی مقابله با ریزگرد با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه کنترل و مقابله با گرد و غبار در سطح استان گفت: در یک تا ۲ سال اخیر بارش‌های خوبی داشتیم و ترسالی ایجاد شد اما نباید این ترسالی ها ما را اغفال کند که فکر کنیم دوران خشکسالی در استان به پایان رسیده است.

وی با اشاره به تعطیلی ادارات خوزستان در روز چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ۹۹ براثر ورود گرد و غبار به استان بیان کرد: اطلاعیه گرد و غبار بامداد روز چهارشنبه از سوی اداره کل هواشناسی به مدیریت بحران استان صادر شد و پیش بینی آنها این بود که تا ظهر گرد و غبار عراقی با غلظت بالا به استان می‌رسد برای همین به منظور پیشگیری از حوادث احتمالی، آلودگی هوا و با توجه به ماه مبارک رمضان و روزه دار بودن مردم ادارت در سطح استان تعطیل شدند از سوی دیگر با توجه به وجود ویروس کرونا، مشکلات تنفسی ناشی گرد و غبار می تواند موجب مشکلات بیشتری شود.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان ادامه داد: خوزستان هنوز با گرد و غبار چه از کانون داخلی و چه در کانون خارجی درگیر هست البته در ترسالی های اخیر در برخی از کانون های ریزگرد از طریق پخش سیلاب ، باران و کانال های آب کنترل ریزگردها تاحدودی صورت پذیرفته است.

حاجی زاده اظهار کرد: در حال حاضر اگر گرد و غبار به وقوع می پیوندند مردم انتظار دارند مسئولان دوباره در مواجه با این بحران درمانده نشوند، هر چند کشور ما با تحریم های ظالمانه رو به رو است و این روزها با وجود شعارهای بشر دوستانه و حقوق بشری برخی کشورها حتی اجازه ورود لوازم درمانی برای مردم را نمیدهند.

وی یادآور شد: مقام معظم رهبری اجازه دادند تا از صندوق توسعه ملی اعتباری برداشته شود تا برای مقابله با گرد و غبار مورد استفاده قرار گیرد برای همین باید مسئولان پای کار بیایند و با جدیت در این امر ورود کنند، شرح وظایف در زمینه مقابله با ریزگردها کاملا مشخص و روشن است و هر دستگاهی باید مطابق وظیفه خود اقدام کند.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان تصریح کرد: کنترل عرصه های ریزگرد برعهده سازمان جنگل های منابع طبیعی و آبرسانی عرصه ها برعهده جهاد نصر است و در این زمینه نیز اعتبارت خوبی به آنها داده شده است.

حاجی زاده با اشاره به همکاری سازمان آب و برق استان در آبرسانی به عرصه های نهال کاری با حرکت جهادی بسیج سازندگی و سپاه پاسداران در این حوزه بیان کرد: مقرر شده بود شرکت جهاد نصر مساله تامین آب نهال های کاشته شده را به طور کامل انجام دهد که اکنون انتظار ما این است هر چه سریع تر این مساله را به سرانجام برساند.

وی بیان کرد: در سال۹۷ با وجود مشکلات آب آشامیدنی در هندیجان اما آبرسانی به نهال ها از کانال کوت امیر قطع نشد لذا این کانال از اهمیت بالایی برخوردار است و در حال حاضر ایستگاه پمپاژ آن نیاز به اورهال دارد لذا انتظار می رود ۱۵ میلیار تومان برای کانال کوت امیر در اختیار سازمان آب و برق قرار داده شود.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان خاطرنشان کرد: برای مقابله با ریزگردها در برخی نقاط کاشت نهال موثر واقع نمی شود و انجام این کار به نوعی هدر رفت هزینه محسوب می شود و لازم است روشهای دیگری مورد بررسی قرار گیرد.

حاجی زاده گفت: یکی از کانون های اصلی گرد و خاک که همیشه مرکز استان را غافلگیر می‌کند کانون ریزگرد کریت کمپ و غیزانیه است که باید فکری اساسی برای آن بشود.

وی افزود: البته در کنار دیگر اقدامات اولویت بندی شده برای مقابله با ریزگردها برخی دستگاه ها نیز دارای یکسری وظایف ذاتی هستند به عنوان مثال شهرداری موظف است مساله کمربندسبز را اجرایی کند، همچنین در کنار آن شرکت هایی که آلایندگی و مشکلاتی دارند مکلفند هرساله درصدی را به فضای سبز و نهال کاری اختصاص دهند اما به نظر میرسد مدتی است این اقدامات اجرایی نمی‌شود که لازم است در این زمینه پیگیری لازم صورت گیرد.

این مقام مسئول در پایان بیان کرد: اداره کل مدیریت بحران استانداری خوزستان نیز سال گذشته ۱۸ دستگاه ماشین چند منظور شستشوی معابر و مه پاش را تهیه و در اختیار شهرداری ۱۸ شهرستان قرار داد که در حال حاضر نیز برای ضدعفونی معابر در مقابله با کرونا نیز به کمک آمده اند اما تعداد این ماشین ها کافی نیست.

گفتنی است این جلسه با حضور علی محمد طهماسبی، مشاور رئیس سازمان محیط زیست کشور و دبیر ستاد ملی مقابله با ریزگردها در اداره‌کل مدیریت بحران خوزستان تشکیل شده بود.