مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان خبر داد:

بهره برداری از مجتمع تعاونی گاومیش داری و پرورش ماهی گرمابی در شهرستان کارون

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان از افتتاح طرح های بزرگ شرکت تعاونی گاومیش داری و پرورش ماهی گرمابی در شهرستان کارون در روز جهانی کارگر خبر داد.

به گزارش خبرگزاری خورنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان، ارسلان غمگین روز پنج شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه در آیین افتتاح مجتمع تعاونی گاومیش داری و پرورش ماهی گرمابی شرکت تعاونی کارون صابرین اهواز اظهار کرد: پروژه گاومیش داری شیری و گوشتی ۵۰۰ راسی و پرورش ماهی ۱۵ هکتاری شرکت تعاونی کارون صابرین اهواز از اوایل سال ۹۵ با سهم آورده اعضای تعاونی آغاز به کار کرد.
وی افزود: این پروژه در سال های ۹۷ و ۹۸ توانست از اعتبارات اشتغال پایدار روستایی تسهیلاتی بالغ بر ۱۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بهره مند شود و اشتغال ۵۶ نفر به صورت مستقیم و ۱۵۰ نفر به صورت غیر مستقیم را رقم بزند.
غمگین افزود: تولید شیر گاومیش، گوشت قرمز و گوشت سفید (ماهی) و همچنین تولید کود برای مصارف مزارع پرورش ماهی و کشاورزی از اهم اهداف طرح است.
وی درباره موارد برجسته این طرح گفت: ساخت این طرح تلاشی است برای حفظ و بقای گونه نسبتا کمیاب گاومیش به عنوان یک ثروت و ظرفیت ملی که در اولویت دولت بوده و در حال حاضر بیشترین تعداد گاومیش ها در دو استان اردبیل و خوزستان قرار دارد.
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان یاد آور شد: این طرح نخستین طرح صنعتی گاومیش داری در کشور است که توانسته بالاترین میزان تسهیلات اعتبارات اشتغال پایدار روستایی را به خود اختصاص دهد.
غمگین تاکید کرد: این طرح کارایی مدل تعاونی را در جذب و هدایت هدفمند منابع مردمی و حمایت های دولتی برای ایجاد رونق اقتصادی و اشتغال زایی را به اثبات می رساند.
وی در ادامه تعداد تعاونی های فعال کل استان را چهار هزار و ۵۶۰ تعاونی با سه میلیون و ۵۷۶ هزار و ۲۳۲ نفر عضو برشمرد که سبب ایجاد ۸۶ هزار و ۶۳۶ فرصت شغلی مستقیم و ۲۵۹ هزار و ۹۰۸ فرصت شعلی غیر مستقیم شده است.
غمگین اضافه کرد: خوزستان از حیث تعداد تعاونی های فعال، در مقایسه با سایر استان ها مقام ششم را دارد و از حیث تعاونی های بانوان، خوزستان با تعداد ۴۱۴ تعاونی و عضویت تعداد سه هزار و ۸۷۰ نفر و اشتغال مستقیم چهار هزار و ۴۳۲ نفر در مقام سوم کشوری است.
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان خاطر نشان کرد: بیش ترین تعاونی های فعال استان در شهرستان ها به ترتیب اهواز، ایذه، بهبهان، رامهرمز، آبادان، مسجد سلیمان و خرمشهر قرار دارند.
وی گفت: در سال ۹۸ تعداد ۱۵۹ شرکت تعاونی با اشتغال مستقیم هزار و ۶۵۹ فرصت شغلی و عضویت تعداد هزار و ۹۰۷ نفر در استان تشکیل شده است. عملکرد محقق شده در این زمینه فراتر از برنامه ابلاغی وزارت متبوع است.
غمگین در ادامه گفت: با توجه به گستردگی مویرگی شبکه تعاونی های مصرف در سراسر استان و نظم ساختاری آنها در قالب اتحادیه های استانی متمرکز، این تعاونی ها می توانند در سرعت و حسن توزیع عادلانه کالا به ویژه اقلام ضروری تاثیر بی بدیلی داشته باشند. به همین دلیل این نوع تعاونی ها برای دولت و ستاد تنظیم بازار در توزیع اقلام مصرفی ابزار مطمینی خواهند بود.
وی اظهار کرد: تعاونی های الکل سازی خرمشهر، تولیدی تجهیزات پزشکی پویا مکانیک دزفول و ورود بیشتر تعاونی های تولید پوشاک به موضوع تولید انواع لباس های محافظتی، بیمارستانی، ماسک و غیره، فعالیت مشارکت تعاونی ها را در این اوضاع ویژه شیوع کرونا به صورت تمام وقت و چند شیفت درآورده است که تسهیلات و حمایت های ویژه یی برای این نوع تعاونی ها مورد انتظار است تا وقفه یی در تولید و فعالیت آنها ایجاد نشود.
مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی خوزستان خاطر نشان کرد: فعالیت تعاونی ها در تولید برخی اقلام خوراکی و ضروری قابل توجه و بعضا بی بدیل است. به نظر می رسد با توجه به سختی تامین مواد اولیه و سایر ملزومات واحدهای تولیدی و به منظور کنترل اوضاع جامعه به ویژه کنترل روانی و اطمینان بخشی به آحاد مردم مبنی بر وفور کالاهای مورد نیاز، تعریف برخی بسته های حمایتی و معافیت ها و بخشودگی های فوری برای تولیدکنندگان ضروری است.
گفتنی است: در این‌ زمینه علاوه بر تلاش های سازمان‌جهاد کشاورزی استان دو معاونت اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی خوزستان از جمله معاونت تعاون به لحاظ نظارت، سرکشی و پیگیری و معاونت اشتغال به منظور پیگیری و پرداخت تسهیلات در این طرح بزرگ حضور داشتند.