جوابیه سازمان آب و برق خوزستان به گزارش خورنا پیرامون قرار گرفتن این سازمان در مسیر انحلال

خبرگزاری خورنا در راستای ارائه گزارش های موثق از سازمان ها و شرکت ها و دستگاههای اجرایی استان خوزستان اقدام به درج گزارش پیرامون سازمان آب و برق خوزستان با تیتر «سازمان آب و برق خوزستان در مسیر انحلال قرار گرفته است» کرده بود که در پی آن این سازمان جوابیه ای در این خصوص ارائه داد.

مدیر محترم پایگاه خبری خورنا

با سلام
عطف به یادداشت آن  پایگاه خبری با عنوان ” گزارش خورنا از وضعیت بزرگترین سازمان آبی کشور به شماره۱۵۱۳۳۶ ” با توجه به قانون مطبوعات دستور فرمایید در همان صفحه و ستون پاسخ زیر منتشر گردد:

 

سازمان آب و برق خوزستان پس از تغییرات مدیریتی جدید در یکسال اخیر موفق شد آخرین چارت مصوب سازمانی خود را بازنگری و با ۱۵ درصد افزایش در سطوح مدیریتی و سرپرستی به تصویب سازمان امور استخدامی کشور برساند.  بازنگری اصولی و کارشناسی، دعوت و بازدید کارشناسان و مدیران سازمان امور استخدامی کشور از تاسیسات مختلف و درک وسعت ماموریت­ها و حجم تاسیسات درحال توسعه و بهره­برداری توسط آنها، منجر به تصویب چارت جدید با ۱۵ درصد افزایش در سطوح مدیریتی و سرپرستی گردید. در چارت جدید ضمن افزودن بخش­ها و ماموریت های جدید، هیچ پست سازمانی کسر نشده است که این اقدام برای شرکتی بزرگ و دارای بخش های تخصصی و فنی گسترده در نوع خود بی نظیر بوده و وجود بزرگترین شرکت وزارت نیرو در استان خوزستان افتخاری بزرگ محسوب می شود. این استثناء در حالی صورت گرفت که به استناد بند (الف) ماده ۲۸ قانون برنامه ششم توسعه دستگاه­های اجرایی موظف به کاهش حجم، اندازه و ساختار تشکیلاتی در طول اجرای قانون برنامه پنجم و ششم توسعه کشور  نسبت به وضع موجود، بودند، که نه تنها کاهشی صورت نگرفت بلکه با پذیرش استدلال­های کارشناسی ۱۵ درصد هم افزایش یافت که در نوع خود بی­نظیر بوده است.

از برتری­های ساختار جدید سازمان نسبت به ساختار قبلی ایجاد ۴ ماموریت و واحد جدید به شرح زیر بوده است:

  • مدیریت رصدخانه آب و انرژی با ویژه­گی­های قابل رقابت با استاندارد رصدخانه­های آب و انرژی پیشرفته جهان به عنوان پایلوت در کشور
  • مدیریت گردشگری جهت استفاده از ظرفیتهای موجود گردشگری آبی، از جمله بازکردن درب سدها به روی مردم و مشارکت جوامع بومی در انتفاع حاصل از گردشگری آبی
  • مدیریت بازرسی و حفاظت فنی تجهیزات و تاسیسات به منظور ایجاد ساختار مناسب جهت حفظ و نگهداری و افزایش طول عمر کلیه تاسیسات آب و انرژی استان ازجمله ۱۰۰۰ کیلومتر خطوط لوله ایجاد شده و ۱۰۰۰ کیلومتر خطوط لوله در دست احداث و سرمایه­گذاری هنگفت صورت­گرفته جهت تامین آب شرب در شهرهای مختلف استان
  • مدیریتHSE، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران جهت ارتقای نظام ایمنی و سلامت کارکنان و سایر ذینفعان، تقویت ساز و کارهای نظارتی بر جلوگیری از آلودگی و حفاظت از محیط زیست و آمادگی ارائه سریع خدمات در زمان­های وقوع بحران در اقصی نقاط استان خوزستان

شایان ذکر است انتصابات جدید نیز در راستای اجرای ساختار مصوب جدید و پس از ارزیابی عملکرد مدیران و نیز با هدف جوانگرایی، ایجاد تحرک، انضباط کاری بیشتر و پاسخگویی مسئولانه­تر به کلیه ذینفعان و از بین مدیران و متخصصان بومی و شاغل در سازمان آب و برق خوزستان صورت گرفته است.

از طرفی بازنشسته نمودن کارکنان واجد شرایط، مستند به ماده­ی ۱۰۳ قانون مدیریت خدمات کشوری، بخشنامه شماره ۵۴۳۴۲۰ مورخ ۲۵/۰۹/۹۸ سازمان اداری و استخدامی کشور در راستای بهره­گیری از ظرفیت جوانان در تصدی مسوولیت­های اجرایی و اصلاح هرم سنی کارکنان سازمان که مطالبه بزرگ تمام ادوار گذشته مردم و رسانه های جمعی بوده انجام شده است.  بر همین اساس سازمان آب و برق خوزستان با پیگیری­های مستمر و با هدف تقویت بدنه کارشناسی و مدیریتی و اشتغال زایی، در سال ۹۸ موفق به اخذ مجوز و استخدام ۳۰ نفر کارشناس جدید از طریق آزمون سراسری استخدامی ادواری سازمان امور اداری و استخدامی کشور که از بین بهترین فارغ التحصیلان دانشگاه­ها خواهند بود ، شده است.

جهت تنویر اذهان و اطلاع خوانندگان محترم آن پایگاه خبری ، مهمترین اقدامات یک سال اخیر سازمان آب و برق خوزستان که نشان از افزایش پویایی ، تحرک و هوشمندی این سازمان و همچنین افزایش بهره­مندی مردم از خدمات ارائه شده در سال ۱۳۹۸ داشته است به شرح ذیل خلاصه می گردد:

در بحث مدیریت سیلابهای فروردین ۹۸ علی رغم بی سابقه بودن میزان ورودی آب سدها و خسارات ایجاد شده جانی در استانهای دیگر، در خوزستان با برنامه­ریزی و استفاده حداکثری از ظرفیت کنترل سیلاب سدها، خسارات سیل به کمترین میزان ممکن و بدون هرگونه خسارت جانی تقلیل یافت. استفاده از خرد جمعی در مدیریت سیلاب مذکور، تشکیل کارگروه مشورتی و استفاده از اساتید دانشگاه و نخبگان متخصص استان، ابتکار جدیدی در کشور بود که مورد توجه مدیران ارشد وزارت نیرو قرار گرفته و در متن گزارش هیئت ویژه ریاست جمهوری به “عملکرد هوشمندانه سازمان آب و برق خوزستان در مدیریت سیلاب” اشاره شده است.

درخصوص تولید انرژی برقابی  طی سال گذشته به دلیل برنامه­ریزی دقیق ، از سیلاب بی سابقه ۹۸ به عنوان فرصت طلایی تبدیل انرژی برقابی استفاده شد و به لطف خدا  بی سابقه ترین میزان تولید برق در طول عمر این نیروگاه­ها که متجاوز از ۱۷ میلیون مگاوات ساعت بود، به شبکه برق کشور تزریق شد. این میزان تولید انرژی پاک که متجاوز از ۸/۱ برابر متوسط تولید سالهای قبل است، جز با درایت و همت والای همکاران در برنامه­ریزی دقیق تولید و سرویس و نگهداری مناسب نیروگاهها  حاصل نمی­شد. طی سال گذشته ۶ دستگاه ترانسفورماتور قدرت نیروگاهی مورد بهسازی و تعمیر اساسی قرار گرفت که این تعداد در طول کار تعمیرات نیروگاهی از رکوردهای  خاص و بسیار قابل قبول محسوب می شود. به امید خدا با برنامه­ریزی صورت­گرفته توسط این سازمان در آینده نزدیک برای نخستین بار با بهره­گیری از توان نیروهای کارامد استان تمام امور تعمیرات اساسی ترانسفورماتورهای قدرت نیروگاه­ها، در استان خوزستان صورت خواهدگرفت و ضمن ایجاد اشتغال پایدار در این زمینه، از اتلاف زمان ۶ ماهه و هزینه قابل توجه حمل ترانس به استان­های تهران و زنجان جلوگیری خواهد شد.

تأسیسات آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان شامل تأسیسات آبرسانی جنوب شرق و غدیر در حال حاضر با تولید روزانه ۷/۱ میلیون مترمکعب در شبانه روز تأمین کننده آب مورد نیاز شهرها و روستاهای مختلف استان با جمعیت بالغ بر ۷/۲ میلیون نفر می باشد. اجرای برخی پروژه های مغفول مانده، در سال ۹۸ بهره مندی جمعیت قابل توجهی از شهرها و روستاهای استان از نعمت آب شرب با کمیت و کیفیت مناسب و رضایتمندی این عزیزان را در پی داشت. از این موارد می توان به ساماندهی وضعیت آبرسانی به  شهرستانهای امیدیه، شادگان و رفیع با جمعیتی بالغ بر ۲۷۰ هزار نفر اشاره نمود.

تشکیل ساختار عملیاتی مدیریت بحران در سازمان آب و برق خوزستان در سال ۹۸ و در راستای رسالت اجتماعی خود با هدف واکنش سریع در شرایط اضطراری از دیگر اقدامات سال گذشته بود. هر چند موضوع آب­گرفتگی ناشی از بارندگی­های شهری جزو وظایف این سازمان نیست ولی تصمیمات بهنگام واحد برنامه­ریزی و عملیات واحد مذکور در رفع آبگرفتگی مناطق وسیعی از اهواز در آذر ماه ۹۸ تأثیر به سزایی در مهار بحران ایفا نمود که از آن جمله می توان به تخلیه بیش از ۴۴۰ هزار متر مکعب آب انباشته شده در مناطق کوی سجادیه، کوی امام رضا و معین زاده طی ۴ روز فعالیت شبانه روزی و احداث ۲۰۰۰ متر کانال ، ۱۸۰۰ متر لوله گذاری و احداث ایستگاه پمپاژ جهت تخلیه آب انباشته شده در منازل مردم طی این مدت کوتاه نام برد.

در خصوص تأمین آب کشاورزی، ایجاد بستر مناسب جهت  تامین آب ۴۵۰ هزار هکتار کشت تابستانه و ۷۰۰ هزار هکتار کشت زمستانه علیرغم ازبین رفتن بسیاری از زیرساختهای تاسیسات انتقال و توزیع آب در سیلاب فروردین ماه ۹۸، تأمین و توزیع آب مورد نیاز کشت بیش از ۲۰۰ هزار هکتار شلتوک برنج برای اولین بار در استان صورت گرفت. در سال ۱۳۹۵ در زمانی که کشت تقریبی ۱۱۰۰۰ هکتار برنج در حوضه کرخه جنوبی باعث غرقاب شدن حدود ۳۰۰۰ هکتار از اراضی در حاشیه زهکش های آن نواحی می­شد این سازمان در سال ۱۳۹۸با انجام اقدامات ضربتی و سرمایه­گذاری بیش از ۲۶۰ میلیارد ریال در مدت ۳ ماه و اصلاح زیربنایی زهکش های اصلی کرخه جنوبی  و زیر کشت بردن بیش از ۲۵ هزار هکتار آن اراضی در تابستان گذشته فقط ۳۰۰ هکتار از اراضی در حریم زهکش­ها به دلیل استفاده بی­رویه آب دچار آب­گرفتگی شد که در تاریخ منطقه بی­سابقه بوده است.

در حوزه گردشگری، سازمان آب و برق خوزستان استفاده از ظرفیتهای موجود گردشگری آبی، بازکردن درب سدها به روی مردم و مشارکت جوامع بومی در انتفاع حاصل از گردشگری آبی را در صدر برنامه های خود قرار داده است که عاملی جهت شکوفایی اقتصاد منطقه و افزایش اشتغال پایدار خواهد شد. در این راستا جلسات و نشستهای متعددی با فعالین حوزه گردشگری و تورگردانان استان برگزار شده که از آن جمله می توان به نشست بهمن ماه ۹۸ تورگردانان در سد کرخه اشاره نمود .برای اولین بار با تخصیص اعتبارات استانی اقدامات شایسته ای جهت توسعه و بهسازی زیر ساخت گردشگری سدهای استان انجام شده که مراحل طراحی آن خاتمه یافته و در شرف آغاز مراحل اجرایی است. به موازات آن، سازمان آب و برق خوزستان در تدارک واگذاری بهره برداری اماکن گردشگری حاشیه سدها به مردم از طریق فراخوان عمومی است که در حال اخذ مجوزهای لازم می باشد. صدور مجوز های گردشگری آبی تسهیل گردیده و با همکاری اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری در سال ۹۸ شش فقره مجوز سرمایه گذاری در حوزه گردشگری آبی استان برای مردم صادر شده که در نوع خود بی نظیر بوده است.

ضمنا به استحضار مردم شریف استان می رساند که سازمان آب و برق خوزستان  در برابر مباحث انتقال آب از سرشاخه های رودخانه های استان خوزستان، به عنوان یک سازمان ذینفع  همواره موضعی کارشناسی داشته و کماکان با تهیه گزارشات و مکاتبات و از طریق ظرفیت های تخصصی و کارشناسی برای حفظ و صیانت از منابع آبی و حقابه های محیط زیستی از تمام مسیرهای قانونی اقدام می­نماید.

سازمان آب و برق خوزستان بعنوان یک مجموعه مدیریتی کارآمد، تلاش حداکثری برای توسعه استان را جز وظایف خود میداند و ضمن استقبال از نقد منصفانه عملکرد، منتقدان و اصحاب رسانه را به بیان حقایق و حمایت از اصلاحات و تغییرات سازنده فرا می­خواند.

روابط عمومی سازمان آب وبرق خوزستان

 

 

 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ناشناس خدا اجرشون بده
  • ناشناس پس چرا در خصوص جناب کاووسی معاونتی که قراردادمشخص می باشد( بدون آزمون و غیر قانونی استخدام شده اند در زمان احمدی نژاد) توضیحی ارائه نکرده است؟