کرونا و دانشگاه علوم پزشکی در ترازوی انصاف/ اپیزود دوم

اپیزود دوم

در بخش اول یاددشت دانشگاه علوم‌پزشکی اهواز و کرونا در ترازوی انصاف” نوشته بودیم که سیستم درمانی خوزستان که به صورت روزانه به سختی پاسخگوی مراجعات عمومی بوده در مواجهه با بحران فراگیر کرونا باید به زانو در می آمد اما گویا به همان سرعتی که کرونا در حال گسترش بود سیستم درمانی خوزستان نیز متحول شده و برای مقابله به صف شده است.

در چرایی این تطبیق پذیری به انتخاب هوشمندانه بیمارستان رازی به عنوان سانتر کرونای استان، اجرایی کردن طرح غربالگری و بیماریابی و آماده سازی دیگر بیمارستان های استان برای مقابله با کرونا و حتی تامین نیروی انسانی بیمارستان ها با جابه جایی کادر درمانی اشاره شد.

دلیل کارا کردن یک سیستم فرسوده درمانی بهداشتی را که تنها با مدیریت صحیح و توزیع هدفمند منابع انسانی و مالی قابل انجام شدن بود را تنها باید در مدیریت دکتر فرهاد ابولنژادیان رئیس علوم پزشکی اهواز خلاصه کرد و آمار مبتلایان کرونا در میان کادر درمانی استان که فوتی نداشته است سندی دیگر بر تدبیر و امید رئیس تازه به صندلی نشسته حوزه سلامت استان است.

طبق آمار رسمی ارائه شده ۹۵ نفر از کادر درمانی استان خوزستان به کرونا مبتلا شده اند که اگر این تعداد را با جمعیت استان مقایسه کنیم یکی از بهترین عملکردها در میان استان های کشور است. نقطه امیدوار کننده تر آن است که کادر درمانی خوزستان به عنوان خط مقدم مقابله با بیماری کووید ۱۹ فوتی نداشته است.

اگر نسبت مبتلایان به کرونا در کادر درمان را به تعداد کادر درمان استان محاسبه و این امار را با دیگر استان ها مقایسه کنیم خوزستان در این زمینه در شاخص حفاظت از کادر درمان نیز عملکرد مطلوبی داشته است. این موارد در حالتی است که تجهیزات و ساختار درمانی خوزستان به دلیل سهل انگاری های صورت گرفته در ادوار گذشته فرسوده است و توان پوشش درمانی استان را ندارد.

بدون شک رسیدن به چنین اماری با حضور چندین هزار نفری کادر درمان و چندین میلیونی خوزستانی حاصل تلاش و برنامه ریزی های صورت گرفته در تهیه و توزیع اقلام حفاظتی در بین کادر درمانی در دو ماه گذشته است.

بررسی های میدانی از کادر درمانی در سه بیمارستان رازی اهواز به عنوان سانتر کرونای استان، بیمارستان امام خمینی اهواز، بیمارستان گلستان اهواز و نیز بیمارستان رامهرمز و ایذه نشان می دهد از اولین روزهای شیوع کرونا در کشور و کمبود تجهیزاتی که در تمامی کسور وجود داشته با تدبیر ستاد بحران دانشگاه در مدیریت منابع و تعریف سطوح مواجهه، اقلام حفاظتی به صورت منظم فراهم و در بین کادر درمانی توزیع شده است.

اگر چه تهیه این اقلام به راحتی ممکن نبوده ولی راهبرد ستاد بحران در این مواجهه موفق بوده است و کماکان این راهبرد در حال اجرایی شدن است و مدیریت جدید سلامت استان تمهیدات خاصی را برای حفاظت از کادر درمانی پرتلاش استان کشیده است.

گذشت زمان بهتر خواهد نشان داد که چه بر کادر درمانی استان و مدیریت آن رفته است تا بتوانند غول کرونا کنترل کنند، هرچند که علی رغم تلاش های صورت گرفته این ویروس تعدادی از هم استانی هایمان را مبتلا و قربانی کرده است.

فرهاد امیری