کارنامه‌یی به دروغ؛ واکاوی کتاب «تمدن عیلام و مردم عرب خوزستان»

اشکان زارعی

خورنا – واپسین روزهای فروردین هر سال یادآور یورش دولت آشور به شهر شوش است.
۶۴۵سال پیش از میلاد در چنین روزهایی آشوربانی‌پال، پایتخت ایلام را به چنگ آورده، چگونگی پیروزی خود را در سنگ‌نگاره‌یی این‌‌‌گونه بازگو کرده است:

«من، شوش، شهر بزرگ و مقدس را به خواست خدایان آشور گشودم. من وارد کاخ‌های معبد شوش شدم و هر آنچه از سیم و زر و مال فراوان بود، همه را به غنیمت برداشتم. من همه آجرهای زیگورات شوش را که با سنگ لاجورد تزئین شده بود، شکستم. من تمامی معابد عیلام را با خاک یکسان کردم، شهر شوش را به ویرانه‌ای تبدیل کردم و بر زمینش نمک پاشیدم. من همه دختران و زنان را به اسارت گرفتم. از این پس دیگر کسی، صدای شادی مردم و سم اسبان را در عیلام نخواهد شنید»

اما سرنوشت شوش آن‌گونه که پادشاه آشوری گفته بود نشد، این شهر با روی کار آمدن فرمانروایان آریایی شکوه و بزرگی گذشته را دوباره باز یافته، دولت آشور خود به دست مادها برافتاد.

دولت ایلام نیز اگر چه با این جنگ برای همیشه تاریخ نابود گردید اما از آن همواره به عنوان یکی از تمدن‌های بزرگ جهان و نخستین دولت‌شهر در ایران یاد می‌‌شود که جایگاهی شگرف در بالندگی فرهنگ همسایگان میان‌رودانی خویش و فرمانروایان آریایی داشته است.

ایلامی‌ها، سامی و آریایی نیستند و مانند سومری‌ها در جرگه‌ی نژادهای تک خانواده هستند

در چند دهه گذشته کیستی و تبار ایلامی‌ها یکی از چالش‌های پژوهشی بوده است. اگر چه این جستار( موضوع) در نزد پژوهشگران برجسته و شناخته‌ شده بسیار روشن و گویا است اما گاه برخی، دیدگاه دیگری در این زمینه دارند.

چنان‌که می‌توان از کتاب « تمدن عیلام و مردم عرب خوزستان» که به دست حسین فرج‌الله چعب نگارش یافته، نام برد. وی در این کتاب بر آن است با گزاره‌های تاریخی و همسانی خالکوبی زنان عرب خوزستانی و دست بافته‌های آنان با تندیس‌ها و سنگ‌نگاره‌های ایلامی نشان دهد که ایلامی‌ها از تبار عربی برخوردار هستند.

این درحالی است که به باور ایلام‌شناسان بزرگ ایرانی و انیرانی از پیرآمیه و والتر هینتس گرفته تا دنیل‌تی.پاتس و ماتیو ولفگانگ استولپر و از مجید یوسف‌زاده و بهزاد مفیدی تا محمدرحیم صراف و عباس علیزاده، ایلامی‌ها، سامی و آریایی نبوده، باید آن‌ها را مانند سومری‌ها در جرگه‌ی نژادهای تک خانواده دانست. زیرا آنان نژاد و زبان جدا و ویژه خود را داشتند.

ایلامی‌ها تنها کسانی بودند که « سکه» نداشتند و در دادوستدهای خود از مهر سود می‌برند

کتاب “تمدن عیلام و مردم عرب خوزستان” اگر چه سخنی تازه دارد، اما نویسنده برای گفته‌های خود گواهی استوار و یافته‌ی خردمندانه بازگو نکرده، گاه با دست‌کاری در واژه‌ها و نگاره‌ها دچار لغژش گردیده، اندیشه‌ی خواننده را به گمراهی می‌کشاند.

برای نمونه در رویه( صفحه) ۱۳ کتاب دبیره( خط) هجدهم آمده است؛
« می‌توان به لباس عیلامیان اشاره نمود که متشکل از لباس بلند شبیه دشداشه مردم عرب خوزستان و نیز عقال و چفیه‌ عربی در نقوش ایلامی است. نیز سکه‌های دوران عیلامی و مهرهای این دوره، پادشاهان عیلامی را با این نمونه لباس نشان می‌دهد».

حال آن‌که همه ایران‌پژوهان و شرق‌ شناسان به خوبی می‌دانند که ایلامی‌ها تنها کسانی بودند که « سکه» نداشته در دادوستدهای خود از مهر سود می‌برند.
این پرسش پیش می‌آید که نویسنده، نقوش عربی را بر کدام سکه‌ها دیده است و چرا در هیچ رویه‌یی از کتاب، مُهری را با آن نقوش نشان نمی‌دهد؟

از این‌رو این نوشتار ۷ رویه( صفحه) کتاب و چند واژگان که می‌تواند «مشت نمونه خروار باشد» را بررسی می‌کند تا خوانندگان خود درستی گفتار فرج‌الله چعب را پیرامون تخمه و ریشه‌ی ایلامی‌ها داوری کنند.

تندیس زنی که مرد می‌شود! فرج‌الله چعب برپایه‌ی کدام نگرش‌های باستان شناسی این تندیس را در کتاب خود مرد نامیده است؟

در رویه ۱۹ کتاب تندیسی نشان داده شده که نویسنده آن را «مجسمه مرد نیایشگری خوانده که عقال، چفیه و دشداشه عربی آن قابل مشاهده است».

فرتور (عکس) مربوط به رویه ۱۹ کتاب تمدن عیلام و مردم عرب خوزستان

در حالی که این تندیس سال‌ها است با فرنام (لقب) زن نیایشگر ایلامی در موزه لوور پاریس نگهداری شده، با نشانی زیر به آسانی می‌توان درباره آن آگاهی به دست آورد.
http://www.louvre.fr/en/oeuvre-notices/statuette-female-worshipper

فرتور ( عکس) مربوط به موزه لوور پاریس از بایگانی نویسنده این مقاله

با آن که چهره‌ی زنانه‌ی تندیس به خوبی دیده می‌شود فرج‌الله چعب برپایه‌ی کدام نگرش‌های باستان شناسی او را مرد نامیده است؟

آیا خالکوبی نماد ایلامی است؟

فرج‌ا‌لله چعب فر‌توری( عکسی) از رویه ۸۸ کتاب با‌ستان‌شناسی ایلام از دنیل‌تی. پاتس بی‌هیچ کم‌و‌کاستی تنها با دگرگونی
نوشته‌ی زیر آن به نمایش گذاشته، درباره آن می‌گوید: «این تصویر، نقش‌مایه‌های اصلی سفال شوش یک است‌. نقوش چفیه مردم عرب خوزستان و برخی دیگر از نشانه‌های خال‌کوبی دیده می‌‌شود. علاوه بر آن چلیپا یا صلیب شکسته نیز قابل مشاهده است. که این نشان در میان مردم عیلام رواج داشته و نشانی از چهار عنصر اصلی طبیعت یعنی آب، خاک، باد و آتش است که از نشانه‌های صابئین مندائیان می‌باشند»

 

فرتور (عکس) مربوط به رویه ۲۰ کتاب تمدن عیلام و مردم عرب خوزستان

اگر چه نقش‌های دست‌بافت‌ها، پوشاک و خالکوبی‌ بازگو‌کننده‌ی بخشی از فرهنگ یک هازمان ( جامعه) به شمار می‌آیند، اما ریشه‌ی آن‌ها را باید در توتم، شیوه‌های زندگی و زیست‌بوم همه‌ی انسان‌ها در درازنای تاریخ جستجو کرد.

ازاین‌رو نقش‌مایه‌های یکسانی‌ همچون جانوران، گیاهان، درختان، ماه، خورشید، ستارگان، نیزه و…….در خالکوبی و دست‌بافته‌های سرخ‌پوستان تا بومیان هند و از سیاه پوستان آفریقا تا چشم‌بادامی‌های کوه‌های تبت دیده می‌شود.

به همین شوند (دلیل) آن‌چه را فرج‌‌ا‌لله چعب در رویه‌های ۱۱۲ و۱۱۳ از نماد‌های ایلامی در گلیم عربی نشان می‌دهد نمونه‌ی آن در دست‌بافت‌ها و رخت دیگر اقوام خوزستانی مانند بختیاری‌ها و قشقایی‌ها نیز به کار رفته که برآیند همان ضمیر ناخودآگاه انسان‌ها بوده است چنان که هنرمندان بختیاری‌ هم از واژه و نمایه‌ی چلیپا(چارعلی)، بزکوهی و مرغابی در گلیم‌ و نقش« ماری» را در «وریس» و «سفره‌ی آردی» خود بهره می‌برند.
بنابراین نمی‌توان نقش‌مایه‌ها و خالکوبی را شناسه‌ی برای نژاد و تبار دانست.

فرتور (عکس) مربوط به رویه‌های ۱۱۲ و ۱۱۳ کتاب تمدن عیلام و مردم عرب خوزستان

نقش و نگاره‌های یک گلیم بختیاری از بایگانی نویسنده این مقاله

نقش و نگاره‌های یک گلیم بختیاری از بایگانی نویسنده این مقاله

نقش و نگاره‌های یک گلیم قشقایی از بایگانی نویسنده این مقاله

فرتور (عکس) پوشش زنان بختیاری از بایگانی نویسنده این مقاله
فرتور (عکس) پوشش زنان قشقایی از بایگانی نویسنده این مقاله

منداییان؛ یکتاپرستی یا چند خدایی؟!

در رویه ۳۵ فرتوری( عکسی) از نیایشگاه تاریشا « اشکفت سلمان ایذه» و و فرتوری دیگر از نیایش صابئین مندایی در رودخانه کارون به نمایش گذاشته شده که به گفته نویسنده؛ «لباس و باورهای دینی این دوره عیلامی شبیه عقاید مندائیان خوزستان است و گفته می‌شود که عقاید مندائی در میان علامیان رواج داشته است ».

فرتور(عکس) مربوط به رویه ۳۵ کتاب تمدن عیلام و مردم عرب خوزستان

به گفته‌ی پژوهشگران، ایلامی‌ها خدایان بی‌شماری را پرستیده، همواره برای آنان جانورانی چون گاو، قوچ و بزغاله می‌کشتند.

چنان‌که والتر هینتس در رویه ۴۸ کتاب دنیای گم شده ایلام« از تثلیث خدایان هومبان، این‌شوشیناک و کیریریشا و پیوند زناشویی آن‌ها با یکدیگر» سخن گفته که کیریریشا مادر و همسرآن دو بود.

آیا همانندی دینی ایلامی‌ها و منداییان در کتاب فرج الله چعب دشنام به منداییان خداپرست نیست؟

یوسف مجیدزاده نیز در رویه ۵۰ کتاب تاریخ و تمدن ایلام «سحر، جادو، پرستش مار و موجودات تخیلی که نیمه انسان و نیمه جانور هستند را ویژگی مشترک مذهب ایلامیان» دانسته است.

هم‌چنین به گفته‌ی دنیل‌تی‌.پاتس در رویه ۵۳۱ کتاب باستان‌شاسی ایلام « بررسی متون باروی تخت‌جمشید از چهار خدای یقینا ایلامی نام برده شده است که نشان می‌دهد مذهب ایلامی دست کم تا زمان داریوش جایز شمرده می‌شد.»

حال آن که بر پایه‌ی برجسته‌ترین کتاب آسمانی مندائیان به نام «گنزا‌ربا» آنان به یکتایی و آفریدگاری خداوند باور داشته، نخستین پیامبرشان حضرت آدم و آخرین آن حضرت یحیی نام دارد. از این‌رو در قران، صابئین مندایی در جرگه اهل کتاب به شمار آمده‌اند.

به راستی فرج‌ا‌لله‌چعب برپایه کدام منابع تاریخی و دینی از همانندی دینی ایلامی‌ها و منداییان سخن می‌گوید؟ آیا این داوری دشنام به منداییان خداپرست نیست؟

گئومات‌ مغ، آچینا، آل‌حسینا! / نام حسین در پیش از اسلام به کار نمیرفت

نویسنده درباره نگاره( نقاشی) رویه ۴۰ این‌گونه می‌گوید: « تصاویر» مربوط به عیلامیان در زمان هخامنشیان است. در این تصاویر باز هم لباس و عقال مردم عرب خوزستان قابل مشاهده است. در تصویر بالا نقش داریوش هخامنشی در حال قتل آل‌حسینا ( آچین) فرزند دارم( درمه) قابل توجه است»

فرتور (عکس) مربوط به رویه ۴۰ کتاب تمدن عیلام و مردم عرب خوزستان

این درحالی است که عکس این نگاره در منابع تاریخی همچون رویه ۲۰ و ۷۴ کتاب پرفسور هاید ماری کخ به نام «از زبان‌ داریوش» بسیار روشن و رنگی سرکوب گئومات مادی یا بردیای دروغین و نه آل‌حسینا را به همراه یارانش نشان داده که در آن هیچ همانندی نیز با رخت عربی دیده نمی‌شود.

فرتور ( عکس) سنگ نگاره بیستون از بایگانی نویسنده این مقاله

از آن‌جا که بر پایه‌ی کتب اسلامی مانند رویه ۲۰۹ تاریخ خلفا و رویه ۳۸۴ عبقات‌الانوار، اعراب نام حسین را نمی‌شناخته، تا پیش از زاده شدن امام سوم شیعیان آن را برای فرزندان خود برنمی‌گزیدند، چگونه فرج‌الله چعب هزاران سال پیش از پدیداری دین اسلام از نام آل‌حسینا بن درمه در ایران سخن می‌گوید؟ به ویژه آن که دانیل‌تی. پاتس در رویه ۴۹۲ کتاب خود دراین‌باره می‌گوید:
« به نظر زادوک اچین احتمالا نامی ایلامی است. گرچه پژوهشگران دیگر آن را هندواروپایی می‌دانند که اوپدرمه، پدر اچین، نامی ایرانی داشت نه ایلامی. البته بعضی نام او را به شکل مادی‌اش (ات-ری-ن) آورده‌اند».

آن‌چه روشن است ریخت درست این واژه « آچین اوپدرمه» بوده است که فرج‌الله چعب، آن را «آل‌حسینا بن‌درمه» نامیده است‌.

چفیه یا تیار؟! / تحریف سکه الیمایی برای اندیشه‌های قومی!!

رویه ۴۴ کتاب نمایی دور، از سنگ‌نگاره‌ی سروک را بی‌آن‌که نامی از آن ببرد در کنار نگاره‌یی ( نقاشی) از یک پیرمرد کلاه‌دار به همراه یادداشت زیر بازتاب داده است

« تصاویر مربوط به دوره‌ی الیمائیس؛ دراین تصاویر لباس این افراد شبیه به لباس مندائیان خوزستان است و پژوهشگران بر این باورند که در این دوره دین مردم عیلام مندایی بوده است.
عقال بالای سر پادشاه عیلامی اسکیر ( این نام در میان مردم عرب خوزستان هنوز رایج است) ماه و ستاره، چنگک و ماهی‌گیری( فالح) قابل توجه است ».

فرتور (عکس) مربوط به رویه ۴۴ کتاب تمدن عیلام و مردم عرب خوزستان

شگفت‌آور است که چرا نویسنده به جای نگاره‌یی ناروشن از یک پیرمرد کلاه‌دار، عکس آن را به نمایش نگذاشته تا خواننده خود به همگونی آن با پوشش اعراب خوزستان پی ببرد!؟

این نگاره یک سکه‌ی الیمایی است نه ایلامی که چهره‌ «کامناسکیرس هفتم» فرمانروای الیمایی را نشان می‌دهد نه اسکیر آن‌گونه که فرج‌الله چعب می‌گوید.

کشف سکه‌های الیمایی در اندیکا و هندیجان؛ نگاره نمادین ماه و ستاره در بالای این سکه‌ها الگویی از سکه‌های اشکانی است

الیمایی‌ها فرمانروایان نیمه مستقلی در روزگار اشکانیان بودند که با پرداخت خراج در خوزستان و رشته‌ کوه‌های بختیاری زندگی می‌کردند. ازاین‌رو در شیوه کشورداری، فرهنگ، هنر، ساخت سکه، پوشش و … پیرو اشکانیان بودند.
آن‌چه بر سر «کامناسکیرس» دیده می‌شود، کلاه یا نیم ‌تاجی به نام تیار است که همراه با نوار یا سربندی زرین، در پشت سر گره می‌خورد که نمونه آن را برخی از شاهان اشکانی نیز برسرداشتند.

چنان‌که می‌توان از فرتور‌های (عکس) زیر از سکه‌های الیمایی یاد کرد. از این دست سکه‌ها چند سال گذشته در «چگارمان» اندیکا و «دهملا»ی هندیجان بسیار یافت شده که ریخت تیار و سربند آن به خوبی دیده می‌شود. نگاره نمادین ماه و ستاره در بالای سکه، الگوبرداری از سکه‌های اشکانی همچون «مهرداد دوم»، «ارد دوم» و «فرهاد چهارم» است که ریشه در باور دینی آن روزگار مانند آیین مهرپرستی دارد.

درباره «نگاره لنگر» نه چنگک ماهی برداشت‌های گوناگونی وجود دارد. اما برجسته‌ترین آن‌ها، لنگر را گونه‌‌ای دیگر از آتشدان می‌دانند که در روزگار ساسانیان نمایان شد. البته برخی نیز آن را برگرفته از سکه‌های سلوکی می‌دانند که رمز خدایان آن دوران برای پیروز و کامیابی بود.

فرتور (عکس) سکه الیمایی از بایگانی نویسنده این مقاله

فرتور (عکس) سکه الیمایی از بایگانی نویسنده این مقاله

فرتور (عکس) سکه الیمایی از بایگانی نویسنده این مقاله

عیلام یا ایلام؟؟

مردمانی که ۶۰۰۰ هزار سال پیش تمدن بزرگی را در جنوب غربی ایران از خوزستان تا کرمان پایه‌گذاری کردند، کشور خود را

ha-ta-am-ti و hal-tam-ti

« هتمتی و هلتمتی» یعنی سرزمین خدایان می‌‌خواندند. چنان‌که این نام در بسیاری از آجر‌نوشته‌های شوش و چغازنبیل آمده است.

از آن جا که همسایگان سومری آنان در میان‌رودان از آبرفت‌های پست کشور خود به کوه‌های زاگرس در خوزستان می‌نگریستند، آن را گستره‌یی «بلند» یافته، آن جا را «الام » elum یعنی سرزمین بلند نام نهادند. سپس اکدی‌های سامی‌نژاد با الگو‌پذیری از سومری‌ها، هتمتی‌ها را «الامتو» elamatu نامیدند.

ایلامی‌ها حرف «ع» نداشتند/ نوشتن «عیلام» نادرست است

به گفته‌ی دنیل تی.‌پاتس، عبدالمجید‌ ارفعی و آرنولد پوبل چون همسایگان ایلامی‌ها حرف «ع» نداشتند نوشتن « عیلام» نادرست بوده، الام و الامتو ریختی دیگر از « هتمتی» هست که مردم میان رودان به کار می‌بردند.

هم‌چنین دامرو و انگلاند واژه ایلام را «شکل اکدی شده‌ی واژگان سومری «الام» ‌می‌دانند که توصیفی از سرزمین هلتمتی است ».

در چند سال گذشته بعضی آگاهانه یا ناآگاهانه به این شوند که چون «ایلام» در شمار فرزندان سام در تورات یاد شده، آن‌ها را سامی می‌پندارند.

اما به باور والتر هینتس در رویه‌ی ۱۲ کتاب دنیای گمشده‌ی ایلام « درست است که در سفر پیدایش، عیلام ظاهر می‌شود آن هم به عنوان فرزند سام اما این نام‌گذاری فقط یک مفهوم جغرافیایی دارد. زیرا ایلامی‌ها برای دوره‌هایی تحت حکومت سامی‌ها بوده‌اند.»

فراموش نکنیم نام درست و راستین این سرزمین، هتمتی و هلتمتی است که مردمانش خود را بدان می‌نامیدند. اما دیگران آن‌ها را ایلامی‌گفته و تورات نیز همین واژه را با ریشه سومری گرفته با دگرگونی آوایی به زبان عربی داده است.

آیا «الکساندر مقدونی» را که ایرانیان سال‌ها است اسکندر گفته و نام آن را بر فرزندان خود می‌گذارند می‌بایست ایرانی دانست؟.

چرا فرج‌الله چعب در کتاب خود نام رسمی ایلام را “عیلام” به کار می‌برد؟

بنابر آن‌چه گفته شد امروزه همه شرق‌شناسان از واژه « ایلام» بهره برده، سازمان میراث، فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز که نهاد رسمی در زمینه باستان‌شناسی به شمارمی‌آید همواره این واژه را «ایلام» می‌خواند.

شگفت‌آور است که چرا فرج‌ا‌لله چعب هم‌چنان بر به کارگیری نام عیلام در کتاب خود پافشاری دارد؟ او در رویه ۱۵ کتاب واژه «بنی‌لام» را هم‌ریشه ایلام برشمرده است. آیا ایشان گمان می‌کند چنین نگارش‌هایی نمایشگر اقوام سامی است؟

به ویژه آن‌که وی نام‌هایی چون هلتمتی، انتاش‌گال، زیگورات، کوتیر‌ناهونته را با ریخت عربی اهل‌تمتی،اهل‌تامت، انتاش‌جال، زیقورات، کوتی‌ناهونته خوانده تا خواننده را با اندیشه‌ی خود همراه سازد.

هم‌چنین به کار بردن نام‌هایی چون رامز، عسکرمکرم و… در پیش از اسلام برای چیست؟

آیا ایلامی‌ها، مندایی بودند؟!

ایلامی‌ها از آغاز هزاره‌ی سوم تا میانه‌های هزاره‌ی نخست پیش از میلاد در ایران می‌زیستند. منداییان نیز میان سال‌های ۵۱ تا ۸۱ میلادی یعنی دوران پادشاهی بلاش اول از اورشلیم زادگاه خویش به ایران آمدند.

منداییان دارای زبان و فرهنگ ویژه‌ی خود هستند/ آیا فرج‌ا‌لله چعب می‌‌خواهد از پیشینه‌ منداییان در خوزستان بهره‌برداری کند؟

به راستی فرج‌الله‌چعب چگونه بازه‌ی هزاران ساله میان تمدن‌های ایلامی و مندایی را آن هم در سرزمین‌های جداگانه نادیده گرفته، بدون نام بردن از منابع به آسانی در جای‌جای کتاب خود از همگونی دینی و فرهنگی آن‌ها سخن گفته است؟

منداییان آرامی‌نژاد که دارای زبان و فرهنگ ویژه‌ی خود هستند چه پیوندی با نام کتاب و اعراب خوزستان دارند؟ آیا فرج‌ا‌لله چعب می‌‌خواهد از پیشینه‌ منداییان در خوزستان بهره‌برداری کند؟ از سویی چرا ایشان از کارسازی فرهنگ و تمدن ایرانی در باورها‌ و آیین‌های مندایی چشم‌پوشی کرده است؟

برای نمونه افزون بر ۱۲۵ واژه فارسی در زبان دینی مندایی مانند درفش، یاور، دیو، مانا، سدره(پیراهن دینی)، تاگا، تاغا( تاج)، گنزا (گنج)، گنزاورا (گنجور)، ملکا(فرشته)، در کتاب دینی « طومار حران کویثا» آشکارا اردوان اشکانی یک رهبر بزرگ مندایی به شمار آمده، از بهرام ‌پادشاه ساسانی نیز در غسل تعمیدی به نام «ملکا بهرام ربا» به نیکی یاد شده است.

هم‌چنین بر پایه کتاب مندائیان ایران و عراق از خانم اتل استفانه دروور، داستان رستم و سهراب و به روایتی رستم و سیمرغ با اندکی جابجایی به میان استوره‌های مندایی راه یافته است.

سخن پایانی

برجسته‌ترین کاستی کتاب « تمدن عیلام و مردم عرب خوزستان» را باید در شیوه‌ی پردازش آن جستجو کرد آن‌جا که نویسنده نه با نگاهی پژوهشگرانه و بی‌طرفانه که با یک جهان‌بینی قومی به تاریخ نگریسته است.

پیامد این نگرش دست‌کاری‌ واژه‌ها، وارونه‌سازی نگاره‌ها و «وصله و پینه» کردن داده‌های تاریخی است تا خواننده آن‌چه را بپندارد که نویسنده از پیش اندیشیده است‌.

از چه کسی باید گلایه کرد؛ مدیران ارشاد یا از ناشران؟؟

البته به حسین فرج‌الله چعب نمی‌توان خرده گرفت زیرا وی با سود جستن از تاریخ در پی نهادینه کردن اندیشه‌هایی است که در سر می‌پروراند.

اما باید بانگ بر سر مدیران ارشاد زد که خویشکاری ( وظیفه) خویش را فراموش کرده، گاه از در دروازه گذر نمی‌کنند و گاه این‌چنین وا می‌دهند. هم‌چنین از ناشرانی هم باید گلایه کرد که در پی سود خود پایبندی ملی و اخلاقی را زیرپا می‌گذارند.

این سخن به چم ( معنی) دشمنی با گردش آزاد آگاهی‌ها نیست، اما آزادی اندیشه باید در چارچوب گفتمانی اندیش‌ورزانه، ارج‌گزاری به دانایی خواننده و پاسداری از تمامیت ارضی کشور باشد نه این که با ریشخند گرفتن خرد مردم، تندیس زنانه را مرد جا بزنند.

به راستی هویت برساخته‌ی این‌چنینی ارزش بالیدن و نازش دارد؟ بهتر نیست به جای پیشینه‌سازی، به گذشته‌ی راستین و فرهنگ پربار بومی اعراب خوب خوزستان پرداخته شود؟

بی‌گمان ایلامی‌ها از زبان و فرهنگ همسایگان سامی‌نژاد خود در میان‌رودان بهره برده‌اند اما نه بدین‌گونه که آنان را بیهیچ نشان‌های تاریخی و یافته‌‌های زبانی یکسره سامی‌نژاد بخوانیم.

هر تلاشی برای «مصادره» ایلام بی‌گمان شکست خواهد خورد/ همگان باید به فرمان تاریخ پیرامون نژاد ایلام گردن‌ بگذارند

همه‌ی ایلام‌شناسان نیز بر«ویژه» بودن زبان و نژاد ایلامی‌ها باور دارند. چنان‌که والتر هینتس در رویه ۲۷ کتاب خود می‌گوید: «۱۰۰۰ سال پس از میلاد جغرافی‌دانان عرب و مسلمان که از گوشه و کنار به خوزستان آمدند به زبان غیر‌مفهومی برخورد کرد‌ه‌اند. این زبان (خوزی)، مسلما آخرین شکل باقی‌مانده‌ی زبان ایلامیان بود. حتی داریوش هخامنشی هم نام ایلام را نشنیده بود و آن را به نام هوژا می‌شناخت . هوزیان مسلما همان نژاد ایلامی یا اوکسی‌ها بودند.»

مینورسکی و سوجک نیز خوزیان را همان ایلامیان باستان می‌دانند. در همین راستا یاقوت حموی در سده ۶ هجری از زبان ابوزید بلخی درباره زبان مردم خوزستان می‌گوید:
«اما زبان ایشان همه‌ مردم به فارسی و عربی آشنایی دارند و علاوه بر آنها به زبان خوزی مخصوص سخن می‌رانند که نه عبرانی است و نه سریانی و نه عربی و نه پارسی دری»

این گفتارها نشانگر آن است که ایلامی‌ها زبان و فرهنگ خود را داشته، سامی و آریایی نبودند. اگر چه نمونه‌هایی از فرهنگ و تمدن ایلامی در میان همه‌ی اقوام خوزستانی آشکارا دید می‌شود اما هر تلاشی برای «مصادره» ایلام بی‌گمان شکست خواهد خورد زیرا نمی‌توان به جنگ با تاریخ رفت و منابع تاریخی را نادیده انگاشت.

از این‌رو بایسته است همگان فرمان تاریخ را پیرامون نژاد ایلام گردن‌ نهاده، به جای چنگ زدن به فرهنگ‌های دیگران به داشته‌های خود بیاندیشیم.

زیرا به گفته نیاکان‌مان « بار کج هیچ‌گاه به منزل نمی‌رسد» فرخی‌سیستانی نیز در سده‌ی ۵ هجری به زبیایی چامه‌یی سروده که می‌تواند همیشه آویزه‌ی گوشمان باشد:

فسانه‌ی کهن و کارنامه‌یی به دروغ
به کار ناید رو در دروغ رنج مبر

نویسنده اشکان زارعی پژوهشگر و دانشجوی دکترای تاریخ از اهواز

یاری‌نامه:

باستان‌شناسی ایلام، دنیل‌تی. پاتس

تاریخ ایلام، ماتیو ولفگانگ. استولپر

تاریخ ایلام،پیرآمیه

شهریاری ایلامی، والتر هینتس

دنیای گمشده ایلام، والتر هینتس

تاریخ و تمدن ایلام، مجید یوسف زاده

نقوش برجسته ایلامی، محمدرحیم صراف

از زبان داریوش، هاید ماری کخ

تحقیقی در دین صابئین مندایی، مسعود فروزنده

صابئین مندایی در ایران، عادل شیرالی

صابئین مندایی، پرویز عجیل‌زاده

جغرافیای تاریخی قوم الیمایی، ایمان آزوش

سکه‌های الیمایی، حسن پاکزادیان

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ایرانی در مورد نسب ایلامیان #عبدالنبی قیم که نویسنده عرب هست . در صفحه 235این کتاب که ظاهرا همین چند ماه پیش انتشار یافت به صراحت چنین گفته باید گفت عیلامی سامی نیست و قرابتی هم با سامی ندارد آنچه در تورات به عنوان فرزندان سام آمده از نظر علمی فاقد اعتبار است و نمیتوان به آن استناد کرد ممکن است تورات را به عنوان یک کتاب وقایع نگاری برای ذکر حوادث قابل استناد باشد اما این کتاب برای تعیین اصل و نسب اقوام کتاب معتبر و قابل قبولی نیست بویژه که پژوهش های علمی صحت چنین گفتاری را تعیین نکرده در تورات نام بسیاری از اقوام سامی به عنوان فرزندان سام نیامده مثل عربها. بابلی ها تدمری ها کنعانی ها و حتی عبری ها به عنوان فرزندان سام نیامده تورات تمدن عیلام و آشور و ارفکشاد و لود و آرام را فرزندان سام دانسته پژوهشگران و علما نوشته های تورات را قبول ندارند . هنری س عبودی مینویسد :نوشته های تورات درباره سامی ها با واقعیت ملت ها تطابق ندارد سرپرسی سایکس نیز در کتاب خود تحت عنوان تاریخ ایران آورده آنچه در تورات تمدن های جهان را به عنوان فرزندان سام آورده سیاسی بوده, نه نژادی او در پی نوشت این کتاب خطاب به جاهلین و کسانی که ایلامیان را سامی معرفی کردند آورده عده ای فکر کردن با حلوا حلوا کردن دهانشان شیرین میشود آن ها در این توهم هستن که بگویند ما عیلامی هستیم کافی هست و علماجامعه علمی حرف آنها را میپذیرند غافل از اینکه این موضوع به این سادگی نیست.
    • مازیار درود بر دکتر اشکان زارعی که با علم و دانششون در زمینه تاریخ پاسخ اراجیف و خزعبلات این فرج چعب مزدور سعودی که بدون هیچگونه علم و آگاهی در زمینه تاریخ و فقط به منظور تحریک احساسات مردم شریف عرب به قصد سو استفاده و بهره کشی های سیاسی و قومیتی اقدام به جعل تاریخ و هویت سازی بی اساس کردند رو داد، واقعأ بابد تاسف خورد به حال فرهنگ ارشاد و منتشران اینگونه کتابهای بی اساس و ضد میهن!!! درود به شرف تمام پاسبانان تاریخ و هویت این مرز و بوم همچون دکتر زارعی???
    • ناشناس قیم فارس هستن
  • ایرانی الیماییان پاسخ به ابهامات تمدن ایرانی و بومیِ #هَلتَمتی با نام اکدی بابلیِ #ایلام، #عیلام است. این تمدن ایرانی نژاده هیچ ربطی به آرامی، آشوری، تازی عربی ندارد. . هَلتَمتی‌ها_ایلامیان یکی از پایه‌های حکومت هخامنشی و در کنار پارس و ماد از میراث‌داران این حکومت بودند. پس از نابودی هخامنشی و در زمان سلوکی دوباره به عنوان یک قدرت از خاکستر هَلتَمتی سر برافراشتند و در مناطق کوهستانی جنوب غربی ایران به حیات خود ادامه دادند. پایتخت : ایذه ، شوش تأسیس : ۱۴۷ پ.م انقراض : ۲۲۴ م حکومت : حدود ۳۷۰ سال ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺣﮑﻮﻣﺖﻫﺎﯼ ﻣﺤﻠﯽ ایرانی ﮐﻪ ﺩﺭ ﺭﻭﺯﮔﺎﺭ ﺍﺷﮑﺎﻧﯽ در نواحی ﺧﻮﺯﺳﺘﺎﻥ_لرستان_کهگیلویه و بویراحمد_چهارمحال بختیاری امروزی ﻇﻬﻮﺭ ﮐﺮﺩ، ﺍﻟﯿﻤﺎیی‌ﻫﺎ ‏(ﮐﻪ ﺍﺯ ﻧﺴﻞ ایلامی‌های ﺑﺎﺳﺘﺎﻥ ﺑﻮﺩﻧﺪ ‏) می‌باشند. ﺍﺯ ﻣﯿﺎﻥ ﺭﻓﺘﻦ ﻗﺪﺭﺕ ﻫﺨﺎﻣﻨﺸﯿﺎﻥ ﻭ ﺩﮔﺮﮔﻮﻧﯽ ﺳﺎﺧﺘﺎﺭ ﻗﺪﺭﺕ ﺩﺭ ﺷﺮﻕ ﻧﺰﺩﯾﮏ ﺑﺎﺳﺘﺎﻥ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻣﺮﮒ ﺍﺳﮑﻨﺪﺭ ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﭘﯿﺪﺍﯾﺶ ﺩﻭﻟﺖﻫﺎﯼ ﻣﺴﺘﻘﻞ ﻭ ﻧﯿﻤﻪ ﻣﺴﺘﻘﻞ ﺷﺪ. . ﺍﻟﯿﻤﺎیی، ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺣﮑﻮﻣﺖﻫﺎﯼ ﻣﺤﻠﯽ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺭﻭﺯﮔﺎﺭ ﺍﺷﮑﺎﻧﯽ ﻇﻬﻮﺭ ﮐﺮﺩ ﻭ ﭘﺎﯾﺘﺨﺘﺶ ﺩﺭ #ایذه ﺑﻮﺩ. ﺍﺯ ﻣﯿﺎﻧﻪﻫﺎﯼ ﺳﺪﻩ ﺩﻭﻡ ﭘﯿﺶ ﺍﺯ ﻣﯿﻼﺩ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﯾﮏ ﻗﺪﺭﺕ ﺳﯿﺎﺳﯽ مطرح می‌شد ﺗﺎ ﺍﻭﺍﯾﻞ ﺳﺪﻩ ﺳﻮﻡ ﻣﯿﻼﺩﯼ ﺑﻪ ﺣﯿﺎﺕ ﺧﻮﺩ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺩادند. ﺣﮑﻮﻣﺖ ﺧﻮﺩﮔﺮﺩﺍﻥ ﺍﻟﯿﻤﺎیی، ﺧﺎﺳﺘﮕﺎﻩ ﺣﻮﺍﺩﺙ ﺗﺎﺭﯾﺨﯽِ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﻣﻬﻤﯽ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﻧﻘﺶ ﻓﻌﺎﻟﯽ ﺩﺭ ﺻﺤﻨﻪ ﺳﯿﺎﺳﯽ ﻭ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﯼ ﺭﻭﺯﮔﺎﺭ ﺳﻠﻮﮐﯿﺎﻥ ﻭ ﺍﺷﮑﺎﻧﯿﺎﻥ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺍﺳﺖ. ﻗﺪﺭﺕ ﺁﻧﺎﻥ ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﺳﻠﻮﮐﯽ ﻭ ﺍﺷﮑﺎﻧﯽ ﺑﻪ آﻧﺠﺎ ﺭﺳﯿﺪ ﮐﻪ ﺷﺎﻫﺎﻥ ﺍﯾﻦ ﺩﻭﺭﻩ ﺑﻪ ﻧﺒﺮﺩ ﺑﺎ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﺮﺧﺎﺳﺘﻨﺪ. . ‏آثار و سنگ نگاره‌های الیمایی در اندیکا، ایذه، مسجد سلیمان بختیاری (خونگ یارعلی وند ، شیمبار ، خونگ اژدر ، کمالوند، شهسوار ) و تنگ سروک بهمئی هنوز پایرجاست. .
  • مسعود سلام دکتر جسارتا عرض کنم عیلامی درسته نه ایلامی در متون عبری عیلامی آمده
    • ورشوی با درود بسیار و سپاس از جناب اقای دکتر زارعی گرانقدر مطالب شما مانند سایر مطالبتان با تحقیق و بررسی دقیق و بسیار درست و ارزنده و مطابق با واقعیت تاریخی است . مانا باشید .ورشوی
  • ایران درود سپاس از جناب آقای زارعی بخاطر این مقاله زیبا و علمی ایشان . متاسفانه در جند سال گذشته آقای فرج الله چعب با خیالبافی و دروغ پردازی اقدام به جعل تاریخ ایران و بخصوص خوزستان نموده است . ایشان با برخلاف تمامی مورخان ، باستان شناسان و زبان شناسان سعی در عربی کردن تاریخ خوزستان دارند و دیگر اقوام ایرانی را مهاجر و میهمان میدانند .
  • ماجده. م من خودم عرب هستم و سوال کردم از اجدادم فهمیدم عربها مهاجرن اگه بخوان حقبق رو قبول کنن،همه عرب‌های غیور و ایرانی میدونن که فرج ا... چعب و دارو دسته اش جدایی طلب و از ما عرب‌هایی که خودمونو ایرانی میدونیم، نیستن،مرحبا اخی زارعی
    • ترک ⚀پادشاهی عرب تبار میشان (میسان) در خوزستان . ??پادشاهی میشان یا میسان (Mesene) که همچنین به نام کاراسین(Characene) شناخته میشود؛ در سال (127 قبل از میلاد) توسط فرماندهی عرب تبار که در منابع یونانی از او به نام اسپاسینو (Spasinu) یا هیسپاوسین (Hyspaosines) و از فرماندهان پادشاه سلوکی آنتیوخوس چهارم نام برده میشود، تاسیس شد. . ??پایتخت آن شهر خاراکس (Charax) یا خاراکس اسپاسینو (Charax Spasinu) در حوالی شهر #خرمشهر امروزی بود. نام قدیم آن ، شهر اسکندریه بود که توسط اسکندر مقدونی در راس خلیج فارس در حوالی شهر خرمشهر تاسیس شد و پس از منصوب شدن (هیسپاوسین) به فرماندهی آن، به نام خاراکس هیسپاوسین (Charax of Hyspaosines) تغییر یافت. . ??مؤرخ رومی گایوس پلینیوس، معروف به پلینی بزرگ(۲۳–۷۹ میلادی) که خود شاهد و معاصر با پادشاهی میسان بوده؛ در حین بازدیدها و گزارشات خود میشانیان را قومی عرب خوانده‌است و آنان را تحت امر پادشاهی عرب معرفی می‌کند. . ??در مورد دین میسانیان اطلاعات زیادی وجود ندارد اما از نام برخی پادشاهان آنان که به صورت یونانی درآمده‌اند چون اتامبیلوس که در آن اشاره به #بعل از خدایان سامی دارد و چون #عبدنرگال که به معنی بندهٔ نرگال از خدایان سامی بین‌النهرین است بنظر می‌آید که میسانیان از لحاظ دینی تفاوت چندانی با دیگر سامیان بین‌النهرین نداشتند. . ??با ظهور دولت اشکانی، میسان یکی از ساتراپی های مهم دولت #اشکانیان گردید تا اینکه پس از ۳ قرن فرمانروایی فدرال، آخرین پادشاه میسانی توسط اولین پادشاه ساسانی یعنی اردشیر بابکان سرنگون شد و میسان تحت سلطه دولت ساسانیان درآمد. . . . ⚀پینوشت: هدف از نشر این پست تاریخی، علاوه بر بیان حقیقت، ذکر این نکته خطاب به برادران و هموطنان عرب ایرانی است که شما مانند تمام دیگر اقوام ایرانی همچون #فارس و #ترک و #لر و #بختیاری و #کرد و #بلوچ و #گیلک و #مازنی و ... در این وطن و خاک و بوم سهیم و دارای قدمت تاریخی و صاحب خانه اید و همواره بخش مهمی از مردم این وطن و سرزمین بوده اید و خواهید بود. ایران از دیرباز وطن شما بوده و نقش شما در دفاع از این وطن جز بر نادانان پوشیده نیست‌. همچنین این پست جوابیست به تمامی آن نژادپرستانی که عربهای ایران را با این سرزمین بیگانه تلقی میکنند.(از یک اخوند مهربون ووردم لری تس از لرستان ای کاش یکمی ازش یاد مگیرفتین)
    • ناشناس معلومه عربی از مرحبا اخی زارعی برو عربی یاد بگیر دوما مرحبا عربهای اهوازی ازش استفاده نمیکنن هههههه
    • على اره معلومه عربی از کلمه مرحبا اخی زارعی واضحه مال عرب اهوازی زبان محلی عربها از مرحبا اخی استفاده نمیکنه هههههه
    • گرگعلی خُم خَوَر دارِم و از اجدادم فهمیدم که ما لرا برای ییلاق قشلاق می آمدیم خوزستان و موقع اکتشاف نفت برای کار در شرکتهای نفت آمدیم و بعدش ماندگار شدیم
    • ناشناس ههههههه خزعبلا بسه دیگه تاکی دروغ
    • ناشناس تف علیچ اتببعین اصلچ
    • ابراهیم خودت فهمیدی چی نوشتی انتی عنصریه مثلچ ماکو
    • محمد قوم عرب به همچین خائنی نمی نازه حیف است که خودت رو از عرب بنامی برا دکتر زارعی اینو بدونه که که عیلام و سومر اولین تمدن بین النهرین هستن که هر دو تمدن عربی هستن و خواهند ماند شما گروهی از هند و اروپا به اسم آریایی مهاجرت کردین و پوشش شما در مراسم شبیه به هندی هست اگر توجه کرده باشید ساکنین اولیه خوزستان عربن که نخلستان و زمین های زراعی محل سکونت آن ها و شماها که به خوزستان مهاجرت کردین ساکن کوه ها شدین که اموال و دارایی شما همون بزکوهی هست
    • اهوازی اگه به مهاجرت باشه . ماد ها ، پارت ها و پارس ها هم مهاجر بودند ....
  • انوشیروان با سلام آقای فرج الله چعب با دروغ پردازی و جعل تاریخ خوزستان مسبب تمامی اختلافات قومیتی در خوزستان شده است .
  • رها سلام،سپاس از شما و آقای زارعی برای روشنگری خوبشون، که متاسفانه در کشور برخی اقلیت ها دنبال جدایی ایران هستن و ادعاهای بیجا دارن و بدتر از همه هویت سازی هویت داشتنی نه ساختنی تعجب می‌کنم چرا این فرج ا چعب که گرفته بودنش آزاد شد هرچند به قید وثیقه وای بازم باید به سزای عمل زشتش میرسوند، باید بقیشونو بگیرن و باهاشون برخورد جدی بشه تا بفهمن حالا که راهشون دادیم جانشین نشن، بازم سپاس از مطلب خوب که منابع بسیار خوبی داره، درود بر شما
  • انوشیروان درود بر شما با سپاس از مقاله زیباو علمی سرور زارعی گرامی. زمانیکه کتاب آقای فرج الله چعب را مطالعه نمودم در ابتدا حس کردم نویسنده قصد دارد شوخی کند و مزاح میکند اما وقتی دیدم عده ای با تمایلات قومگرایانه که در استان شهره هستند مطالب او را سند قلمداد میکنند متعجب شدم که چرا اجازه چاپ به این کتاب داده اند . بهرحال با نقد و بررسی سطحی مطالب این کتاب از دید نه دانشجوی تاریخ بلکه کسی که آشنایی اندکی نسبت تاریخ داشته باشد متوجه میشود که نویسند قصد تخریب تاریخ ایران را دارد و واقعیات تاریخی را بر اساس تعصب و جهل قومیتی وارونه جلوه داده است . والتر هینتز در کتاب خود نژاد ایلامیان را خاص و تک میداند و مینویسد ایلامی ها ایلامی هستند . حال باید پرسید نویسنده کتاب بر چه اساسی ایلامی ها و سومریان را سامی و یا عرب میدانند ؟
  • سیده فاطمه زهرا سلام، موندم چرا ارشاد با این همه سختگیری به همچین دروغگویی مجوز کتاب داده،، خداروشکر و الحمدا... که روشنگران چون آقای زارعی هستن تا کشور رو از دست دشمنان داخلی مثاین چعب و چعب ها و عبدنبی قیم نجات بدن، خداوند حفظ کنه ناجیان ایران اسلامی رو این جدایی طلب ها مخل نظام اسلامی هستن اینها دنبا جدایی استان نیست دنبال اینن که با دست به یکی با عربستانی‌ها وهابی نظام رو بلرزونن ولی کور خوندن تا آقای زارعی ها هست مرگ بر جدایی طلب، مرگ بر دشمن داخلی، مرگ بر وهابی،مرگ به عربستان البته عرب‌هایی چون شهید علی هاشمی هم داشتیم ولی اینا دارن خون اون شهید خدارو پایمال میکنن ننگ بر جدایی طلب
    • ناشناس چرا مسائل تاریخی رو با سیاسی قاطی میکنی اتفاقا آقای چعب ضد نظام نیستن و سندهای تاریخی رو خوب بیان کردن اما دلیل حذف تاریخ مردم عرب خوزستان ممکنه شما از طایفه مهاجر باشی اما ما نیستم و خوزستان وطن ماست و مثل دیگر قومیت به قومیت و اصالت خودمان افتخار میکنم
  • صمد وقتی یک معلم ادبیات عرب که تحصیلاتش نیز ادبیات عرب است در مورد تاریخ کتاب می نویسد نتیجه اش جعل و دروغگویی است. حسین فرج الله چعب با جعل تاریخ، به هویت عربی مردم عرب خوزستان توهین کرد. این آدم در راستای سیاستهای پانعربیستی این کتاب سراسر دروغ را نوشت. ممنون از آقای زارعی که اینگونه به شکل علمی دروغهای فرج الله چعب را برملا کردند.
  • سرباز سلام گرچه سخنان جناب زارعی بسیار دقیق و از روی تحقیق است اما طبق یافته های جدید ژنتیکی توسط دکترمازیاراشرفیان بناب خواستگاه ایرانیان بیش از ده هزار سال پیش در منطقه ی جنوب غرب بوده یعنی همین جایی ک جاعلان قومگرا سعی در تحریف آن دارند شاید بتوان با جعل و جهل و تحمیق و تهدید تاریخ را وارونه جلوه داد وای یافته های علمی و تجربی را نمیتوان منکر شد خوزستان چه با نام خوزی ها و چه با نام ایلامی ها ازنظر تباری(ژنتیکی) و تاریخی ایرانی هستند
  • ناشناس از جاعلان پانعرب فقط یک سوال می پرسم چرا۹۰ درصد اتار ایلامی. در سرزمین بختیاری و شوشتری دزفولی ها است و و ده درصد باقیمانده هم در سرزمین مشترک هست. اگر در جنوب و جنوب غربی خوزستان که بالاخره عرب در حال حاضر ساکنان اکتریتش را تشکیل می دهندچهاراتر ایلامی را نام ببرند ما قول می دهیم کل تمدن ایلامی را سندش را بنام پانعرب ها بزنیم
    • سیما سرایی چون ثبت شده در متون و تاریخ و جغرافیای خوزستان اون موقع ۳۰۰۰ سال پیش اصلا کل منطقه فعلی عرب نشین هور و باتلاق و پوشیده از آب بوده و قابل سکونت نبوده. طبق اسناد موجود اولین طایفه عرب زبان با اجازه ی ایلخانی بختیاری در قرن ۱۷ میلادی وارد خوزستان شده.
    • ناشناس البته من نه پان عرب نیستم اما به اصالتم افتخار میکنم شما که میگی شوشتری و دزفولی و شوش نشانه بارز آن نبی دانیال دار سرزمین مشترک نبوده و بیشتر زمینها متعلق به عربها هست شما نمیتوانید هویت واصالت وتاریخ قومیت اصیل رو بنام خودتون بزنید و به بهانه برچسب ضد نظام تاریخ سازی بنام خودتون بخوانید آقای زارعی از حربه برچسب ضد نظام منکر اصالت وهویت عرب های خوزستان نمیتوانی بشی
    • ناشناس جنوب خوزستان کتیبه حمورابی حاکم بابل پیدا شده.بابلیان سامی هستن که بعد از حمله سامی حجاز به سامی عربی تبدیل شد زبانشون
  • شهروند مندایی خداپرست ایرانی با سلام، متاسفم برای فرج‌الله چعب و عبدالنبی قیم که بافکار مخربشون نه تنها به فرهنگ خود عرب‌های شریف خوزستان لطمه زده که به ما مندایی هم توهین و اهنت غیر قابل بخشش کرده.. مایه‌ی شرمساری و خجالت است که ما که خداپرستیم با مردمی که به چند خدایی اعتقاد داشتند. برابر کرده.. فرج‌الله چعب باید از مندایی‌ها معذرت بخواد.چه کسی بهش اجازه داده نام ما رو به زبان ناشریفش بیاره، باید عذرخواهی کنه حتما،با تشکر از سایت خوب شما که اطلاع رسانی درست دارید از طرف خودم و اقلیت مندایی
  • ناشناس با سپاس و دستمریزاد از جناب اشکان زارعی و خسته به ایشان بابت چنین نقد بسیار بجا چون فرج الله چعب هیچگاه از تاریخ بهره نبرده و جز جعل تحریف تاریخ نکرده ایلامیان هیچگاه سکه نداشتتد و دینشان هم چند خدایی بوده و هیچ ارتباطی با مندائیان نداشتند اینها مطالب علمی تاریخی ست برخلاف نظرات فرج الله چعب و همفکرانش که فقط در پی ایجاد گسست ملی و تحریف تاریخ و علم هستند
  • احمد کرمانشاهی با سپاس و دستمریزاد از جناب اشکان زارعی و خسته به ایشان بابت چنین نقد بسیار بجا چون فرج الله چعب هیچگاه از تاریخ بهره نبرده و جز جعل تحریف تاریخ نکرده ایلامیان هیچگاه سکه نداشتتد و دینشان هم چند خدایی بوده و هیچ ارتباطی با مندائیان نداشتند اینها مطالب علمی تاریخی ست برخلاف نظرات فرج الله چعب و همفکرانش که فقط در پی ایجاد گسست ملی و تحریف تاریخ و علم هستند
  • احمد درود بر اقای اشکان زارعی که دست پانعرب ها رو رو کرد
  • حامد گودرزی چندی است نئوبعثی ها در حال جعل تاریخ ایرانی ایلام برای مردم عرب هستند. مردم عرب خوزستان بسیار قابل احترام هستند اما ربط دادن تمدن ایلام به عربهای نازنین در خوزستان جعل تاریخ و توهین به مردم عزیز عرب است.
    • ناشناس پس چی لابد عیلامی ها آریایی بودن و بختیاری???
  • پوریا چفیه نمادی است که جهودان در هنگام رونق گرفتن جاده ابریشم،به نشانه تحریم این کالا بر سر می گذاشتند.
  • ناشناس سپاس بیکران از مطلب بجا و کاملا مستند .
    • ناشناس با درود و سپاس از جناب آقای دکتر اشکان زارعی گفتار نیک و پسندیده شما درست و مورد پسند است و براساس گواهی تاریخی دارای ارزش گرانقدر است . ورشوی
  • علی (خسرو) لیموچی درود هزاران آفرين به آقای دکتر اشکان زارعی که چنين ياوه گوييهايی را بی پاسخ نميگذارد و بر همگان آشکار میسازد.
  • بی نام حالا شما چرا سوختی مشخصه از نژاد پرستیت هست . چرا بی احترامی می کنی . داری به اکثریت خوزستان که عرب هستند توهین می کنی . ایلامی ها ( عیلامی ها ) مسلما اجداد مردم جوزستان هستند . حالا ممکنه در طول تاریخ فرهنگ و زبانشان تغییر کرده نشر بده خورنا
  • ناشناس سپاس از آقای زراعی بابت مطالب مستند و منطقی که ارائه دادن.
  • پویا آسرای درود بر جناب زارعی...مطالبشدن سرار گویای حقیقت بود....هرکس خواهان حقیقت باشه از این مطالب میتونه اونو پیدا کنه
  • ایرانی حالا می شود فهمید پروژه تحریف و جعل تمدن ایلامیان توسط پانعربیستها با نقش محوری حسین فرج الله چعب با همراهی نئوبعثی ها داخل و خارج چگونه کلید خورده و پروژه کدام کشور بوده است. آیدی کوهین روزنامه نگار اسرائیلی، مامور موساد و عضو مرکز مطالعات استراتژیک بگین سادات که متعلق به اسرائیل است نوید تشکیل دولت در تبعید برای کشور ایلام(الاحواز) را داده است. پروژه تحریف و جعل تمدن ایرانیِ ایلام با هدف وطن سازی جعلیِ عربی در خوزستان چند سالی است که توسط تجزیه طلبان در خوزستان پیگیری می شود. که می توان نقش اسرائیل را در این پروژه درک کرد. پس از تحریف تمدن ایلام به عربی، توسط پانعربیستها، برخی رسانه های حکومتی مانند خبرگزاری فارس نیز با این تحریف تاریخ همسو شده و آن را بسط داده و تبلیغ کرده بودند. این رسانه ها باید به این نکته توجه کنند که چگونه در پروژه موساد برای تجزیه خوزستان از ایران بازی خورده اند. #هلتمتی #ایلام #تمدن_ایرانی
    • ناشناس چرا فک میکنید همه چیز مال شماست
  • عرفان حالا می شود فهمید پروژه تحریف و جعل تمدن ایلامیان توسط پانعربیستها با نقش محوری حسین فرج الله چعب با همراهی نئوبعثی ها داخل و خارج چگونه کلید خورده و پروژه کدام کشور بوده است. آیدی کوهین روزنامه نگار اسرائیلی، مامور موساد و عضو مرکز مطالعات استراتژیک بگین سادات که متعلق به اسرائیل است نوید تشکیل دولت در تبعید برای کشور ایلام(الاحواز) را داده است. پروژه تحریف و جعل تمدن ایرانیِ ایلام با هدف وطن سازی جعلیِ عربی در خوزستان چند سالی است که توسط تجزیه طلبان در خوزستان پیگیری می شود. که می توان نقش اسرائیل را در این پروژه درک کرد. پس از تحریف تمدن ایلام به عربی، توسط پانعربیستها، برخی رسانه های حکومتی مانند خبرگزاری فارس نیز با این تحریف تاریخ همسو شده و آن را بسط داده و تبلیغ کرده بودند. این رسانه ها باید به این نکته توجه کنند که چگونه در پروژه موساد برای تجزیه خوزستان از ایران بازی خورده اند. #هلتمتی #ایلام #تمدن_ایرانی @iran_khouzesta
  • بختیاری انتشار این مطلب بسیار بجا است .عده‌ای خود فروخته قصد دارند با وصل کردن مردم عرب خوزستان به تمدن ایلام به نفع شخصی برسند و از نقشه داعش الاحوازیه مشخص است که تمام سواحل خلیج فارس و مناطق لر نشین را در بر گرفته که مزخرف محض است .ولی در جواب اطلاعات غلط این کتاب ها باید نهاد های علمی که وظیفه دارند .با دلایل علمی محکم این حرف های بی جا را به زباله دان بیندازند .و ناشر و نویسنده آن را محاکمه کنند.
  • اهورا اقلیّت مردم عرب در استان خوزستان از مردمان بومی این استان نیستند و از قرن نهم هجری قمری به سرزمین ایران و استان خوزستان بصورت خانوادگی و فردی مهاجرت کرده اند. در هنگام لشکر کشی اسکندر مقدونی به خاک ایران و عبور از خوزستان در قرن چهارم قبل از میلاد نامی از نژاد عرب در استان خوزستان نیست. ● 300 سال بعد از لشکر کشی اسکندر مقدونی، استرابون جغرافیادان یونانی از خوزستان و مردم آنجا نقطه به نقطه از جلگه و کوه دشت و بیابان و از هر سنگی سخن رانده و از نظر مردم شناسی تیره به تیره و طایفه به طایفه نام می برد ولی از مردم عرب خبری و اثری و نامی نیست.قطعأ با پیروزی قوای عرب تبار اسلام بر ایران درهای استان خوزستان بر روی مردم عرب از عراق و حجاز و یمن و نجد به سرزمین حاصلخیز و پر برکت خوزستان باز شد و به این استان مهاجرت کردند. تا قرن نهم هجری مالکیّتِ یک وجب از خاک خوزستان در اختیار نژاد عرب نبوده است. سرزمین و زادگاه اصلی اعراب بخشی از کشور یمن امروزی است.
    • بهشاد اینکه عربهای خوزستان ازچه زمانی به خوزستان مهاجرت کردند نباید الان زیاد مهم باشد چون سالهاست که قومیتهای مختلف لر عرب دزفولی وبهبهانی وغیره درکنار هم بخوشی زندگی میکردند ومسئله ای هم نبود وجعل تاریخ‌یک منطقه‌ ویک قوم ،جعل تاریخ یک کشوراست واینکار برچه اساس واندیشه ای انجام گرفته است ومهمترآنکه چه‌هدف وبرنامه ای را دنبال میکند واز سوی چه کسانی؟اما چندیست که بدنبال نشر اکاذیب وخزعبلاتی‌ازاین دست که هلمتی ها ازنسل سام پسر نوح هستند و عیلامیان نام دارند داعیه ی خاک خواهی به سر بعضی ها زده وادعای ملک موروثی برداشته اندومن درتعجبم از وزارت ارشاد اسلامی که مورا ازماست بیرون میکشند چگونه وبرطبق چه مجوزی اجازه ی چاب ونشر این چرندیات تفرقه افکن دربین خائنین جدایی طلب داده اند ؟چه کسی باید جوابگو باشد؟حاصل این چرندیات غیراز نفاق وتفرقه بین مردم خوزستان وهمچنین متشکل وتجهیزکردن گروهک تروریستی الاحوازیه نخواهد بودکافیست گردشی‌درپیج های اینستایی اینان بیندازید تا ببیندکه چگونه هموطنان عرب شریف مارا تحریک وتشویق میکنند؟من از استاد گرامی اشکان زارعی تشکر میکنم که همیشه به رسالت خود عمل کرده وبه آگاهی سازی مردم میپردازد ،برادرم قلمت پایدارباد
    • ناشناس شما چی شما از گرسنگی و طرد شدن از سیبری راهی فلات ایران شدید و مردمان بومی رو قتل عام کردید
    • یک ایرانی اعراب یمنی باید یه یمن بازگردند متاسفانه حکومت فعلی برای ایجاد ترس قصد این کار واجب رو نداره
  • حمید با تشکر از برادر ترک و ایرانیم متاسفانه نمیدونم چرا برخی افراد نمیخوان قبول کنم که عربهای ایران ریشه در خوزستان دارن حالا در دوره ورود اسلام مهاجرتی هم صورت گرفت ولی شکی نیست که نژاد سامی که پدر عرب میباشد در هزاران سال قبل در بین النهرین وجود داشت که خوزستان هم جزو آن میباشد و به تایید برخی مورخان از جمله مورخان ایرانی در زمان جنگ ساسانیان با اشکانیان از طایفه عرب در خوزستان بنام بنو العم یاد میشود که به کمک ساسانیان پرداختند متاسفانه از زمان پهلوی که به خوزستان حمله شد عربها تحت فشار بودند حتی اقوام زیادی را وارد خوزستان و مناطق عرب نشین کردند و خیلی از شهرهای خوزستان که نام عربی داشتند را تغییر دادند در زمان امام علی علیه السلام حکومت بنی امیه که قدرت و نفوذ زیادی داشتند آنقدر تبلیغ منفی علیه حضرت کردند که زمانی که خبر شهادت ایشان در محراب به گوش مردم رسید بعضیها می گفتند مگر علی نماز میخواند که در محراب شهید شد حالا قضیه عربهای خوزستان آنقدر تبلیغ منفی و مهاجر بودن عربها از سوی برخی میشود که باور همه میشود که عربها ایرانی نیستند اصلا بابا ما عربها را ول کنید دیگه ما کاری به کسی نداریم نفتمان را میبرن اب خوردن نداریم امکانات ضعیفه غیر بومیهای زیادی به تبعیت از روش دوره پهلوی وارد خوزستان میشه اگه عربی هم حرف زد میگید سعودی شده باور کنید خوزستان خیلی از شهراش اب تصفیه نداره همه دستگاه تصفیه تو خونه دارن اونی که قدرت خرید دستگاه نداره باید هر روز بشکه اب بخره الان هم دیدید منطقه غیرانیه و هفتاد روستای عرب نشین اطراف آن اب خوردن نداشتند مهم اینه ما الان هستیم و خوزستان جزو ایرانه و در دفاع از خوزستان در طول تاریخ معاصر عربهای فعلی بارها جان فشانی کردند و از وطنشان دفاع کردند حالا ما را چکار با نسب هزاران سال پیش مهم اینکه اتحاد اقوام حفظ بشه و هیچ قومی را از خود نرانیم و با صلح در کنار هم زندگی کنیم
    • یک ایرانی عرب یمنی بزودی برمیگردی به وطنت وسط خون و تجاوز به زنها... به امید آزادی ایران از عرب
  • حمید متن ما ثبت نشد
  • Mohmmad kkk وقتی لباس مردم عیلام دیشداشه بود و چفیه و روی سرشون عقال عربی میزاشتند چه شکلی ربطی به عرب ندارن؟؟؟؟؟؟؟????
    • عرب شاه هیچ تاریخی ثابت نکرده این به لر تعلق داره ایران حتی نمیزاره کارشناسان تحلیل کنن به زور تاریخ به خودتون تعلق کردید
  • عرب کش شر ور میگید کل دنیا این نقش ها و این تمدن رو مال لر ها میدونن حالا هرچی شما دوس برا خودت بگو ?
    • على نه دنیا تمدن لرها رومیشناسه نمیدونم این حرفها رو ازکجا میارید بعدقبولش میکنید اگر بگید تمدن فارس یه چیزی اما تمدن لرها خنده دار خو حرف میزنید بادلیل ومدرک
    • لرکش تو ده قدم بری خارج از ایران، تمدن لر هیچ، خود لر رو هم کسی نمی شناسه و هرجای دنیا بری رد پایی از عرب هست، از آسیا تا آفریقا تا اروپاو..
  • حميد روشني معلومه وقتي اشکان زارعی پژوهشگر و دانشجوی دکترای تاریخ از اهواز از طرف اطلاعات حق كفتن هر اراجيفي باشد واطلاعات حمايت كند، ورسانه ها حامي اراجيف زارعي باشد عيلام مي شود ايلام وعرب ميشود هرب .. حسن فرج الله ادله مهمي را نشر داد اين ادله چنان مستدل وبا روش تطبيقي بوده كه اطلاعات مجبور شده يك دانشجوي تاريخ بياورد و در رد اين ادله اراجيف بافي كند. حقيقت اين است : ــ خوزي فارس نيست ، خوزستان ساخته دوره رضا خان ــ عيلام نسب سامي دارد ــ مادها مهاجر از سيبريا ومحل اسكان انها مرزهاى زاجروس يعني قبل از وردي اقليم اهواز __ تمدن سومر يها وعيلاميها يكي است اين حمايت رسانه اي در بايكوت كردن ملت عرب اهواز ادامه نخواهد داشت
  • حميد روشني معلومه وقتي اشکان زارعی پژوهشگر و دانشجوی دکترای تاریخ از اهواز از طرف اطلاعات حق كفتن هر اراجيفي باشد واطلاعات حمايت كند، ورسانه ها حامي اراجيف زارعي باشد عيلام مي شود ايلام وعرب ميشود هرب .. حسن فرج الله ادله مهمي را نشر داد اين ادله چنان مستدل وبا روش تطبيقي بوده كه اطلاعات مجبور شده يك دانشجوي تاريخ بياورد و در رد اين ادله اراجيف بافي كند. حقيقت اين است : ــ خوزي فارس نيست ، خوزستان ساخته دوره رضا خان ــ عيلام نسب سامي دارد ــ مادها مهاجر از سيبريا ومحل اسكان انها مرزهاى زاجروس يعني قبل از وردي اقليم اهواز __ تمدن سومر يها وعيلاميها يكي است اين حمايت رسانه اي در بايكوت كردن ملت عرب اهواز ادامه نخواهد داشت
    • Nima lor ینی واقعا پذیرفتن حقیقت تلخه.کجای تورات گفته که ایلامی ها سامی تبار هستند اونی که گفته عیلام فرزند سام یک موقیت جغرافیایی بوده اگه یکم مغزتو به کار بندازی و تحقیق کنی و هیچ ربظی با حکومت ایلامی نداره و اینکه حسن فرج اللهچعپ تمام حرفاش دروغه همه هم میدونن که فقط تاریخ جعل کرده اغای محترم وقتی چیزی مال شما نیست چرا ادعای مالکیت میکنید اغا تاریخ ثابت کرده مدارک شواهد و تاریخ دادان ثابت کردن که حکومت عیلام ربطی به عرب ها نداره باز شما میاید اینو انکار میکنید بجای چنگ زدن به تاریخ هویت و فرهنگ دیگران به داشته های خود به اندیشید
    • ناشناس احسنت ولی کو گوشه شنوا حقیقت تلخه عربها قدمتشان بیشترس
    • عرب شاه تورات مگه گفته عیلام لر بوده
  • اهوازی اصیل بومی ایران چرا نمیخواید باور کنید نژاد اریایی یا وحشیهای سیبری جایی تو ایران نداشتن و بصورت هجومی و جنگ وارد ایران شدن وبا زور شمشیر خودشون رو اینجا جا زدن واقعا خیلی پر رو هستید وقتی اشکان زارع یه مامور اطلاعاتی هستش که حق گفتن هر اراجیفی رو داره شما که خیلی بارت هست جواب سوالهای پوپیرار را بده که ۱۹ساله بدون جواب موندن و حتی به کتاباش اجازه چاپ نمیدید بناچار تو کشور سنگاپور چاپشون کرد از کانال تلگرامی و پیج ایستگرامت برای دشمنی با اعراب بومی اهواز پیداس چه کینه ای از تمدن غنی عربی داری در ضمن تمام بختیاری ها خودشون هم نمیدونن با خودشون چند چند هستن یه روزعاریایی یه عیلامی میشن
    • دانیال بختیاری اهوازی اصلی یعنی باور کنیم اجدادت از یمن نیامده اند؟ با این حرفها مقدمات اخراجتون از کشور رو فراهم میکنید مهاجمان بی شرم
  • على اولا همه میدانند که عربها از نژاد سام بودند وهمه دنیا میدانند که اشور ..اکد..بابل..فینیقی..میسان..مصر.وعیلامی که تا چند دهه اخیر باع در کتابهای تاریخ ایران بود وجدیدا ایلام مینویسند چون واژه ع رو ندارندومختص عربها است کل دنیا قبول دارند عرب هستندوسامی الا فارسهای نژاد پرست دوما یه بار میگه این نقش ونگارها مثل صابیین هست وعرب نیستند خوب بازم صاببین خودشون رو عرب میدانند ونژادشون سامی هست حتی یهودیها بازهم از نژاد سامی هستند وزبانشان عبری ( عربی قدیم) هست خو درخوزستان تمدن عیلام با میسان بود خو اینا مال کی بودند یکی میگه لرها بود خو لر سامی نژاد هست یا اریای نمیشه دوتاشون مال خودتون باشه ودرانزمان اشور باعیلام دشمنی داشت وهردوشون پسران نوح هستند قبل از اینکه فارسها به این منطقه بیایند وتمام اثار کشف شده نشان دهنده سامی تژاد بودن انها وعربها وارثان همان قوم سامی نژاد هستند اما شما فارسها زورتون میاد حکومت دستتونه که همین ادعاها رومیکنید
    • ناشناس ایلامیان دروا قع نیای لرها بودن چرابلور نمی کنید برادران عرب
  • ناشناس سلام خسته نباشید ملت غیور و عزیز ایرانی، ببخشید من خودم ساکن خوزستان، این اراجیف ودوروغ ها چه دیگه، حالا بعد از ترکیه، آذربایجان، باید بدیم دست آقای توحمی چعب، عقب، جالبه اکثر هموطنان خوزستانی‌ عرب به یمن، میرسن، وتمدن حمیر، ولخمی ها سواد یا همون عراق، باز ریشه یمانی دارن، وابتدا در سلسله اشکانی، وبدها ساسانی و دوران، شاهپور دوم، و خسروانوشیروان وحمله حبشه یا آفریقا ترسائی (مسیحی) که با کمک سپاه خسرو و فرمانده وهرز دیلمان پیروز شدند و بعد از اون از ترس روم به ایران آمدند. شاهنشاهی ساسانی گرچه در اوج قدرت خود بود، اما با قتل «آذرنَرسه» نهمین شاه این سلسله، دربار ایران درگیر هرج و مرج شده بود. همین موضوع هم باعث شد تا برخی همسایه‌ها به طمع غارت و کشورگشایی، به سرزمین‌های ایرانی یورش ببرند. این اتفاق در جنوب غرب ایران افتاد. حدود ۱۷۰۰ سال پیش، «عمرو قیس» رئیس طایفه «لَخْمْ» توانسته بود آبادی‌های شمال‌شرق شبه‌جزیره عربستان را تصرف کند و اتحادی از قبایل عرب به وجود آورد. عمرو خود را از نسل «جذیمه اَبرش» می‌دانست که با ایجاد حکوت «تنوخیان»، بزرگ‌ترین اتحاد قبایل عربِ پیش از اسلام را به وجود آورده و شهر «حیره» را در غرب رود فرات بنیان گذاشته بود. عمرو می‌خواست مثل جذیمه، اسطورة اعراب باشد؛ حتی فراتر از او، پس به سوی ایران یورش برد و بحرین را از آن خود کرد. «شاپور دوم» دهمین شاه ساسانی، در این زمان نوزاد بود و کشور عملا به دست درباریان و روحانیون و به‌خصوص ملکه مادر اداره می‌شد. ارتش، نظم و ترتیبی نداشت و کسی نبود تا جلوی این یورش‌ها را بگیرد. لشگریان عمرو قیس از این فرصت استفاده کرده و توانستند در ایران تا سرحد رود کارون جلو بیایند و ممالک جنوبی ایران را تا فارس تصرف کنند. شاپور دوم ساسانی، ۱۶ ساله بود که قصد نبرد با لَخمی‌ها کرد. ارتش او به سمت «حیره» حرکت کرد؛ پایتخت لخمی‌ها، جایی در شمال استان نجف در عراق امروز. «عمرو قیس» که می‌دانست حریف ارتش ساسانی نمی‌شود، از غرب کمک خواست؛ به رقیب ایران «کنستانتیوس دوم» امپراتور روم پیام داد که می‌توانند با کمک هم جلوی لشگر ایران بایستند. روم نپذیرفت و سپاه ایران به «حیره» وارد شد. این، نخستین جنگ رودرروی ایرانیان و عرب‌ها در بین‌النهرین بود. جنگی که پایان خوشی برای اعراب نداشت؛ نه تنها سرزمین‌های خود را از دست دادند، بلکه به دستور شاپور دوم، شانه اسرای این سرزمین سوراخ شد تا از آن ریسمان بگذرانند. این کار باعث شد تا شاپور دوم «ذوالکتاف» لقب بگیرد که به معنی صاحب شانه‌هاست. ساسانیان از ابتدای حکومت خود ترس از هجوم قبایل عرب به سرزمین‌های ایران را داشتند. اردشیر بابکان بنیانگذار این سلسله، در همان ابتدای حکمرانی خود، «جذیمه اَبرش» را فرمانروای عرب‌ها در منطقه مرزی حیره کرده بود تا از تاخت و تاز قبایل عرب شبه‌جزیره عربستان به ایران جلوگیری کند. شاپور دوم هم بعد از سلطه بر «حیره»، همین کار را کرد؛ او با تعیین حاکمی بر لَخمی‌ها، آن‌ها را تابع خود نگه داشت. شهر «حیره» در عراق امروز، در دوره ساسانیان به شکوه و جلال رسید. باستان‌شناسان در این محوطه تاریخی بقایای گورها و بخشی از نقش و نگارهای کاخی قدیمی را یافته‌اند که متعلق به ساسانیان است. این کاخ احتمالا «خوَرنَق» باشد که حدود یک قرن بعد از حمله شاپور دوم ساخته شده؛ کاخی که «نعمان یکم» حاکم لَخمی، برای بهرام گور شاهزادة یزدگرد یکم ساسانی ساخت. خلاصه که شما در ایران قوم بی بخار پیدا نمیکنی هر قومی که الان در ایران فعلی زندگی میکنه نشان از قدرت وایران دوستیش داره، من از پدر لر بختياري هستم از مادر قشقای، وکنار هموطنان عرب یه عمره درخوزستان زندگی میکنم، خیلی مهمان نواز، بامعرفت، اگر پشتت دربیان از برادر جلوترند هیچ فرقی بین عرب، لر، ترک، فارس، بلوچ، بژی کرد، مازنی، گیلمرد، کرمانی، سیستانی، آشوری، مسیحی، مسلمان نداره، تنها فرقش افکار وفکر خراب وآلوده به تفرقس، ایران با اقوامش ایرانه، جاویدانه،
  • ناشناس من یه بختیاری هستم و رفیق و برادرم عرب خوزستان، عرب عجم نکنید که خوب بد همجا هست بچه‌های خوزستان عرب عجم ندارند همه گل بامرام
  • ناشناس راجع به شهید هاشمی شهید هور هم همینطور تهمت ناروا زدن وبعد هم خجل شدند
  • سیما سرابی متن خیلی خوب سپاس گزارم. نویسنده ی تازی این کتاب بروشنی پیگیر غصب میراث فرهنگی قوم لر است به سودتازی و یهود و سامی. اگر زحمت می داد به خودش و سنگ نگاره ی هانی و کول آیاپیر را می دید که زنان و شهبانو بدون سرپوش با پوشش آستین کوتاه در پرستشگاه برابر با مردان و شاه هانی به پرستش ایستادند می فهمید در فرهنگ قوم سامی و تازی و یهود زن هیچگاه چنین پوشش و جایگاهی نداشته و ندارد. تنها قوم لر بختیاری میراث دار چنین دید و برخورد با زن است. پوشش زنان هم شبیه اقوام شبه جزیره هند است که ریشه ی مشترک اقوام دراویدی آریایی و ایرانی آریایی را نشان می دهد. آزمایشات دی ان آی استخوان‌های گورهای تمدن الیمایی در هفت تپه را خانم دکتر مریم رمضانی آزمایش و مقاله را منتشر کرده. نتیجه این بوده این استخوان‌ها ژن اقوام سامی و تازی و یهود نداشته و ژنتیک مشابه سایر اقوام ایرانی داشته اند. وقتی دانش پزشکی می تواند این ریشه را اثبات کند، یاوه گویان به رویا بافی و داستان پردازی بهتره پایان بدهند. چون بی سوادی و دزدی فرهنگی و جعل تاریخ نمایان تر و بی آبروتر از این می شوند.
  • بابک جناب دکتر باید بگم چرت گفتی یک منظور نویسنده درمورد سکه ،سکهای الیمایی بوده که ادامه حکومت عیلامی هستش دو درمورد دین منداییان اون زمان یکتا پرستی نبوده که عیلامیان یکتا پرست باشن منظور فرج الله اتقادات هردو مردم هست سه اقوام لر زنهایشان هیچ گاه خالکوبی نمیکردن خالکوبیه اعراب معروفه چهار اسم حسین معلومه دران زمان به این شکل نوشته نمیشده واون روایتت باید بگم دروغه پنجم زن یا مرد بودن مجسمه چه فرقی میکنه مهم عقال روی سره مجسمست شاید پسره جوان باشه شباهتی بازن هم ندارد بختاری ها همان اریاییها هستن کلا نمدی همیشه نشانه لرها بوده هیچ وقت دستار استفاده نمیکردن خلاصه باید بگم بهانهات منطقی نبودن
    • دانیال بختیاری تو را به همان حسین ع قسم بگو اهل کجایی از کجا آمده ای؟ اگر شهامت داشته باشی حقیقت رو میگی که از یمن آمدی یا حجاز... بیا ایذه بگو اشکفت سلمان مال ما عرباست ببین چکارت میکنیم
  • دانیال بختیاری با سلام، من لربختیاری ایذه ام، تمام اجدادم ایذه ای هستند و شاید باور نکنید که هنوز به خدای بخت قسم می خوریم در زبان عامیانه!! بیایید ایذه و بین قوم بختیاری تا فرهنگ ایلامی رو ببینید و تمام رسوم مانند قربانی کردن قوچ و... هنوزم بین بختیاری ها اجرا میشه. اگر دولت هلتمتی عرب بوده اند ( که نبوده اند) چرا حتی یک عرب در ایذه زندگی نمیکند؟ شما بیا ایذه بگو ( آنه عربی و افتخر ) ببین چه بلایی سرت میاد... سامی ها ذات مصادره گری دارند باور کنید با عربی رفیق نشدم مگر اینکه بعد از مدتی بگه اجدادم مثلا از یمن آمده اند یا عراق... اینها زمان قاجار آمده اند و اصالت طایفه کعبی ( نویسنده کتاب کذایی) به حجاز عربستان میرسه. ما ایرانی ها هرچی میخوریم از مهمان نوازیمونه. مجسمه مرد بختیاری ( مرد شمی) گویای اصالت ماست و سنگ نوشته های نیایشگاه تاریشا ایذه. یا حق
    • Reza بی خود کردی بز چرون ، عیلامی ، ماهی و نخل و گوسفند پرورش میده ، البته تو هم عربی ولی با گذر زمان شدی لر ، بالای کوه بیشترشون از ایل عرب هستند و اثارشون هنوز باقیست ، زمان قاجار ، لرها رو از هند برای رقص و سرگرمی اوردند .
  • سعید حسین فرج الله کعب یک فعال فرهنگیشریف هست که تبدیل شده به کابوس خیلی ازکسانی که مدعی هویت سرزمین عرب هستند.کسی که اصالت نداشته باشه وهیچ سهمی در هویت تاریخ این سرزمین نداشته باشه باید به همچین شخصیتی مثل استادحسین فرج الله کعب تهمت بزنه #حسین فرج الله کعب #عیلام#دورانتاش#سام#
    • خوزستانی چقد بی سوادی تو آخه چی داری میگی اینقدر قبیله بازی نکن آدم باش .وه توی آریایی و سامی و هرچی که هست فقط آدم باشید
  • عارف عرب اصل اصل تمام حرفات رو زدی تا بختیاریها رو تطهیر کنی شما بی اصل ونسب ترین مردم عیران هستید با تمام دروغهایی که به تاریخ مینویسید و اشاعه میکنید ولی کسی گول حرفاتون رو نمیخوره نمونه اش اینکه یه روز میگید ما عیلامی هستیم روز دیگه میگید ما عاریایی هستیم البته شما برا خوزستان عار هستید یه روز خودتون رو کردها یه روز به فارسها میچسبونید ولی از همه پوشیده نیست که انگلیس شما رو از شمال سوریه کار ناحیه کرد نشین مثل کولیها به اینجا مهاجرت داد مدرک هم لباس زنان و گندم بختیاری و موسیقی محلی آنها با هم یکی هستن فقط اینو حلقه گوشت بکن نمیتونی خوزستان رو به اسم بختیاری و لرها بزنی هر چند از ما خاکستر باقی بمونه باز هم خاری به چشم شما باقی میمانیم
    • خوزستانی تو چقد نژاد پرستی وای وای وای وای حواست باشه یه کاری دسته خودت ندی این چه نظریه آخه همش توهین آخه مگه میخوای آدم کشی راه بندازی
    • محمد شما ایران را عیران!، و ایلام را عیلام، و آریا را عاریا مینویسید ?. شگفتا از دانش ناچیز شما! شما نخست باید خواندن و نوشتن یاد بگیری سپس میتوانیم با هم کمی سخن بگوییم. وقت ما را نگیر
    • ناشناس یادت رفته تو‌عربستان پاپتی بودین و سوسمار میخوردین تخم سعودی حروم زاده کل اصالتتون به یه گیوه لر هم نمیرسه عرب کثیف شاشو
  • .... میگم اون شعر فرخی سیستانی طعنه ی غلط و از روی نادانیه خودش به فردوسی بزرگ هست؟
  • محمد من درمورد پوشیدن دشداشه توسط عیلامیان را در یک سایت عربی خواندم و واقعی می آید
  • Mohammad عیلامی ها عرب هستند از کتیبه ها معلومه لباس عربی بر تن داشتند و زبان آنها بیشتر شبیه زبان عرب ها هست تا بقیه لطفا نژاد پرستی رو کنار بزارید و با واقعیت کنار بیاید
  • Reza بنام الله شما فارس ها سابقه ی کمی در تحریف تاریخ ندارید و در روز روشن هم دست به تحریف و تغییر تاریخ میزنید نمونه اش هم در اوایل قرن اخیر است که نام های عربی و نام خود خوزستان کنونی بدست پهلوی تغییر یافت ، اری نام صدها شهر و روستا از عبادان و محمره و معشور و ناصریه گرفته تا نام استان عربستان که همکنون خوزستان شده را تغییر دادید ، حال که دیدید ، حقیقت عیلام و عیلامی چیست برایتان تلخ و قبولش دشوار است پس دست به نوشتن مقالاتی زدید که حتی کودکان هم قبولش ندارند ، عیلام عیلام است و ملتش سامی ، حال شما سر به سنگ بزنید و ان را ایلام بخوانید .
  • مرسی ازگفتهات خیالنوراحت کردی مرسی ازگفتارت خیالموراحت کردی
  • لرم ازنژادایلام وکوروش وهمه ازنژادعیلام .افتخارمون به خداییست ک مارالرافریدممنونم خداجان بخدامرسی ازشماکه این جواب کوبندرابافهم ودرک وباگفتارگفتین..وبخدامن درسرم داشتم ک این یک نخ زرین هست ک به دوره کلایاتاج میبستن اینهامیگن فوته هست خداخودت جای حق نشستی ..مرسی آقای زارع..شماروخدافرستادمرسی ..خداهمیشه هوای مالراوعیلامیارووپارساروداره ماهمه ازیه نژادیم مرسی.باتشکرازشمایک هموطن ولرزبان ..
  • حسین بنی کعب الاحوازی عیلامیان قومی بودند که با سومری ها در اصله اصل رابطه ی خونی داشتند و از فرزندان سام و عرب بودند کی گفته اون ها لر بودن اصلا قبل ورود آریایی ها ولرها که خودسونو منتسب به کوروش میدونن و آریایی هستند عیلامی ها تاریخی به اندازهی سومر داشتند .حالا سومریها سامی هستند و عیلامی ها نیستند
  • میلادسرآهنگر به خاطر این این مطلب از شما تشکر ویژه میکنم تاریخو همشو دس کاری کردن اگه به جای اینکه هی میان از اینو اون مطلب به خورد بچه های مردم میدن یخورده از تاریخو تمدن خودمون بگن این داستانا پیش نمیاد ،همش چرتو پرت شده ،تقصیر غربیا نیست میان تحقیرمون میکنن ۳۰۰ واز این داستانا میسازن خودمون داریم تاریخمونو فراموش میکنیم
  • ابراهیم با سلام تاریخ ایران ماله یک قوم نیس ماله دها اقوام هست تاریخ عیلام ب آریایی ها بزنمیگرذه ب قوم لرهیج ربطی نداره ما نقوشی داریم ثابت کردیم ک عیلامیان همون عرب هستن حالا میخوای باور کنی یا باور نکنید فعلا ک قلم دس شماها هرطور دوست دارید بنویسید
  • ناشناس نقشه حکومت ایلام وبعدالماییدهاروبانقسه اقوام امروزی مقایسه کنید متوجه نوادگان امروزی آن میشوید....اگه عربهای عزیزابلامی باشن نشان عرب نبودن آنهاست و عربزبان هستن...واکه عرب هستن ازحجازویمن وغربی عراق مهاجرت کردن امابه نظرم تاریخ باستان روزهاروکه خارجی‌ها نوشتن وهیچ غرضی ندارن بخونین
  • سعید سلام وخسته نباشید.در تورات سفرپیدایش اولاد سام را عیلام. اشور. ارفخشد. ارم ویکی دیگه نام برده شده. دوست عزیز معلومات شما هم حاکی از تعصب وخالی از کینه نبود چون عیلامیان را سامی نپنداشتی واز یه جهت دیگه انها رو نژاد ارامی خطاب کردی که این خود دلیل عدم معرفت شما به تاریخ است که ارام فرزند سام بن نوح هست واز یه جایی که سامیان در لحاض پوشش به هم نزدیک ومتشابه هستن سعی براین داشتین که مندائیان را عیلامی خطاب کنی فقط وفقط بخاطر اینکه پوشش عیلامیان را از پوشش عربی منحرف کنی. عیلامیان شش الهه داشتن ومندائیان موحد هستن. حال تنزلا ما مندائیان را عیلامی حساب میکنیم وادعای شما عیلامیان را ارامی نژاد خطاب کردی که خود مندائیان خود را سامی نژاد میدانند بااینکه انها خود رو نزدیکترین عرقی سامی حساب میکنن وسام پیامبر انها هست منابع سامی بودن عیلامیان نه ایلامیان. چون عیلامیان سامی هستن وعین حروف اصلی سامیان است خلاف شما که عین رو نمیتونین تلفظ کنین HarperCollins Study Bible. Attridge and Meeks, “Genesis 7”, The HarperCollins Study Bible. Attridge and Meeks, “Genesis 9”, The HarperCollins Study Bible. Whybray, “Genesis”, The Pentateuch, 65. Attridge and Meeks, “Genesis 10”, The HarperCollins Study Bible. کتاب جاشر فصلهای ۷ تا ۱۵ Whybray, R. N. (2010). "Genesis". The Oxford Bible Commentary: The Pentateuch. Oxford University Press. p. 92–53.* Attridge, Harold W.; Meeks, Wayne A. (2017). The HarperCollins Study Bible. HarperOne.
  • اهوازی تاریخ و قدمت ( ملاشیه و عین دو ) از کل تاریخ آریایی ها بیشتره . عیلامی ها که دیگه بماند ...