انتخاب کمیسیون ، اولین آزمون نمایندگان آبادان

 

* صالح ساری پور
۱۳۹۹/۱/۳۰

همه ی دوازده کمیسیون تخصصی مجلس شورای اسلامی ، از اهمیت یکسان برخوردار می باشند. و به هیچ وجه نمی توان گفت ، کمیسیونی از کمیسیون دیگر ، برتر و مهمتر است. بلکه به صراحت می توان اعلام کرد ، برخی از کمیسیون ها ، در برخی از استان ها وشهرها ، از درجه ی ، اهمیت بیشتری برخوردار می باشند. و بالعکس نیز صادق است.

*در اهمیت کمیسیونهای مجلس شورای اسلامی ، همین قدر کافی است که بدانیم ، بصورت معمول ، طرح‌ها و لوایح مجلس ، ابتدا در کمیسیونهای مرتبط ، مورد بررسی وکار شناسی قرار می گیرند ، و در هنگام طرح در صحن علنی مجلس ، نظر نهایی کمیسیون ، پرسیده و اعلام می‌شود.

بهره مندی آبادان از سه کرسی مجلس شورای اسلامی ، فرصت بسیار استثنایی ، جهت حضور نمایندگان این شهر در سه کمیسیون مختلف می باشد. و اگر نماینده محترم خرمشهر نیز بعنوان عضو نمایندگان منطقه آزاد تجاری اروند همراهی فرمایند ، می توان در چهار کمیسیون تخصصی مجلس از ظرفیت های موجود در آبادان وخرمشهر دفاع نموده ، و راهکارهای لازم ، جهت حل مشکلات آبادان وخرمشهر ، را از این طریق اتخاذ نمود. و در صورت وجود خلأ قانونی یا قانون معارض مبادرت به تصویب یا اصلاح قوانین مرتبط نمود.

اگر کمی به گذشته ی نه چندان دور برگردیم ، و کمیسیون های دوره ی نهم مجلس شورای اسلامی را بررسی نمائیم ، می بینیم که سه نماینده محترم آبادان آن دوره ، یعنی آقایان ، دکتر جواد سعدون زاده ، محمد سعید انصاری و دکتر حسین دهدشتی همگی در کمیسیون انرژی عضو بودند.
سوال مطروحه این است که عضویت این سه نماینده ی آبادان در کمیسیون انرژی برای پیگیری مشکلات مردم بود یا صرفا علاقه ونظر شخصی؟

*آیا عضویت این سه نماینده در کمیسیون انرژی ، به غیر از نصب تابلوی پالایشگاه دوم خوزستان در پنج کیلومتری آبادان ، ارمغان دیگری داشته است؟

البته طرح این موضوع ، به معنای نادیده گرفتن اقدامات این سه بزرگوار در عرصه های دیگر نمی باشد. و مطمئنا این نمایندگان عزیز خدمات قابل تقدیر داشته اند که از حوصله این بحث خارج است.

در دوره ی دهم مجلس شورای اسلامی ، خوشبختانه سه نماینده آبادان در سه کمیسیون متفاوت عضو شدند ، این موضوع از نکات مثبت آن دوره به شمار می رود. دکتر کعبی در کمیسیون اقتصادی و دکتر مختار در کمیسیون اجتماعی و آقای شرفی در کمیسیون انرژی عضو شدند.
الحق والإنصاف در دوره ی دهم مجلس شورای اسلامی ، دکتر جلیل مختار در مقایسه با دیگر نمایندگان آبادان توانست از حداکثر ظرفیت، توان و قدرت کمیسیون اجتماعی ، در پیگیری مشکلات آبادان استفاده کند و اعضای کمیسیون اجتماعی ودیگر نمایندگان را در آبادان دعوت نموده ، و در بحث اولویت استخدام آبادانی های بومی در فاز ۲ پالایشگاه آبادان ، کمیسیون اجتماعی را همراه خود نماید. و توانست جلوی استخدام حداکثری غیر بومیان را بگیرد. اصلاح قانون استخدام کشوری با اولویت استخدام متقاضیان بومی نیز ، در کمیسیون اجتماعی این دوره تصویب شد.

با عنایت به مقدمه فوق ، می توان به این نتیجه رسید که انتخاب کمیسیون ، با توجه به اولویت های آبادان ، می تواند باعث گره گشایی بسیاری از مشکلات شود.

مشکلاتی که این روزها گریبانگیر بسیاری از کشاورزان ، باغ داران ، نخل داران ، دامداران ، صیادان و فعالان محیط زیست شده است.

سوال مهم این است که آیا زمان آن فرانرسیده است که حداقل یکی از نمایندگان آبادان ، در کمیسیون کشاورزی ، آب ، ومنابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، عضو شود ؟

این کمیسیون ، در محدوده ی ، کشاورزی ، منابع آب ، دام و طیور، شیلات ، محیط زیست و هواشناسی بصورت تخصصی فعالیت می نماید. و بسیاری از کارآفرینان و مردم آبادان ، که در فوق به آنها اشاره شد ، به صورت مستقیم ، متاثر از تصمیمات این کمیسیون هستند

هر چند که در دلسوزی سه نماینده عزیز در پیگیری مشکلات مردم مظلوم آبادان ، شک وتردیدی نیست ولی این مطالب را از باب * لیطمئن قلبی * می گویم.*

در پایان ، نمایندگان بزرگوارم ، باید اذعان واعتراف نمود شما وفادار آبادان هستید ، ما هم وفادار شما هستیم ، آبادان دنیای شماست ، شما هم دنیای ما هستید ، آبادان گام دوم شماست ، شما هم گام سوم ما هستید ، ولی بشرطها وشروطها ، تاکید می شود بشرطها و شروطها.

بادان بیداراست.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *