سقوط آزاد ناحیه ۴ آموزش و پرورش اهواز

انتشار یادداشت مخاطبان در خورنا به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست.

خورنا| یادداشت مخاطبان:

ناحیه چهار آموزش و پرورش اهواز یکی از مهمترین نواحی اداره کل آموزش و پرورش خوزستان است.  به علت قرار گرفتن مناطقی همچون کیانپارس، کیان آباد و وجود مدارس خاص و غیر دولتی در آن. این ناحیه میزبان دانش آموزان مناطق مختلف است و در بین افکار عمومی اینطور جا افتاده که اگر میخواهی فرزند موفق داشته باشی او را در مدرسه ای ثبت نام کن که در محدوده کیانپارس است. اگر کلاس خوب میخواهی، اگر موسسه خوب میخواهی، اگر میخواهی زبان یاد بگیری باید در آن منطقه دنبال موسسه یا مدرسه باشی.

همین شیب ثبت نام که به سمت کیانپارس متمایل شده باعث حساسیت منطقه شده و انتظارات از این اداره را بالا برده است. اداره ای که علیرغم اسم بزرگ آن حال و روز خوشی ندارد. این اداره که باید بهترین ها را در همه زمینه ها داشته باشد اکنون در بحران بسیار بدی به سر می برد.
آموزش و پرورش ناحیه ۴ با داشتن چندین مدرسه نمونه دولتی، سمپاد، شاهد و غیر انتفاعی خوب که باید آرامترین و با ثبات ترین ناحیه باشد ولیکن در سراشیبی سقوط بدی قرار گرفته.

این اداره پس از دوران طلایی که با ریاست امثال حویزاوی و سید محسن موسوی گذراند، در دوره تدبیر و امید سکان مدیریت آن را به فاضل خمیسی سپردند که سابقه ۳۰ ساله ای در آموزش و پرورش داشت. در این دوره علیرغم نقدهایی که وجود داشت آموزش و پرورش ناحیه بین سه منطقه برتر استان و جز مناطقی بود که میانگین نمرات نهایی آن بالاتر از میانگین کشوری بود. با وجود مدارسی که ذکر میکردیم جز این انتظاری نمی‌رفت و همه کارشناسان می‌گفتند که اتفاق خاصی نیفتاده زیرا مدارس خاص و دانش آموزان خاص تر باعث این توفیقها شده است.

این رتبه ها چندین سال تکرار شد تا اینکه مدیریت اداره دچار تغییرات عجیب و غریبی شد. فاضل خمیسی رفت. علی شریفی آمد.

شریفی که سابقه و رزومه آنچنان روشن و موفقی نداشت به لطف حمایت برخی افراد در اداره کل، مدیریت مهمترین ناحیه استان را به عهده گرفت. انتصاب وی توسط مدیر کل وقت از آن جهت که یک جوان وارد عرصه مدیریت می‌شود را می‌توان به فال نیک گرفت چرا که مدیر سازی یک اصل فراموش شده بود. اما سپردن این اداره مهم به این جوان خیلی‌ها را نگران کرد که ای کاش امثال آقای عزیز مزرعه یا موحدیان را منصوب میکردند و این جوان از مناطق اطراف اهواز شروع به کار می‌کرد. حال به هر دلیل شریفی مدیریت اداره را به عهده گرفت و از همان روزهای اول ثابت کرد که کار این اداره بسیار بزرگتر از توان وی است. از جمله اتفاقات بعد از انتصاب وی می‌توان به این موارد اشاره کرد.

۱. سقوط ده پله ای ناحیه چهار در استان

۲. انتصابات غلط و ایجاد نارضایتی در بین اقوام مختلف

۳. عدم حضور پای کار و ارتباط ضعیف با مدیران مدارس

۴. عدم تسلط به دستور العملها

۵. عدم تسلط به پرسنل اداره به شکلی که اداره چند رئیسه شده و هر کس ساز خود را می‌زند.

نمی‌دانم آنها که از ایشان حمایت کردن و وی را منصوب کردند دنبال چه اهدافی بودند. آیا فقط می‌خواستند خمیسی عزل شود. آیا می‌خواستند ثابت کنند جوانان نمی‌توانند.

اما پیشنهاد من به عنوان یک معلم ناحیه ۴ این است که مدیر کل محترم نظارت بیشتری به وضع ناحیه داشته باشد. یا با عزل وی یا با ارائه مشورت و انتصاب افراد توانمند کنار وی این ناحیه مهم استان را از این وضع اسفناک نجات دهد.

معلم دلسوخته روستاهای ناحیه ۴