آغاجاری در حسرت “حق آلایندگی” به سر می برد

خورنا: پالایشگاه بیدبلند که با فاصله‌ای بسیار کم و ناچیز به آغاجاری قرار دارد روزانه شاهد مسمومیت و ذره ذره شدن ریه‌های شهری بوده که روزی برای خود روزگارانی داشته است.

شهرستان آغاجاری با وجود وسعت کم و دارا بودن جمعیتی حدود ۱۴ هزار نفر از کمبود امکانات رفاهی و اجتماعی رنج می‌برد و به واقع طبیعت دست نخورده آن به شهر رنگ و لعابی خاص بخشیده که چهره هر رهگذری را متوجه خود می‌سازد.

این منطقه که بر پایه اقتصاد نفت استوار است جز استشمام بوی دود و آلایندگی نفت و گاز چیزی عایدش نمی‌شود و البته به همین نیز قانع و شاکر است.

به گفته برخی از شهروندان این منطقه، آغاجاری به حیاط خلوت دیگر شهرها مبدل شده و به راستی تنها دودش در چشم این شهر می‌رود.

پالایشگاه بیدبلند طلایی خفته در دل شهرستان

پالایشگاه گاز بیدبلند در ۳۲ کیلومتری غرب بهبهان، ۱۸ کیلومتری شمال آغاجاری و ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی میانکوه در استان خوزستان واقع شده‌ است.

طراحی این پالایشگاه ابتدا به منظور تصفیه گازهای ترش همراه منطقه آغاجاری و صدور به خارج کشور صورت گرفته و ساختمان اولیه شامل پنج واحد تصفیه گاز با ظرفیت mmscfd 240 برای هر واحد و قابل توسعه تا ۹ واحد در سال ۱۳۴۷ آغاز و در آذرماه ۱۳۴۹ مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

این پالایشگاه که با فاصله‌ای بسیار کم و ناچیز به شهرستان قرار دارد روزانه شاهد مسمومیت و ذره ذره شدن ریه‌های شهری بوده که روزی برای خود روزگارانی داشته است.

حتی در شب نیز به راحتی می‌توان آلودگی‌های ایجاد شده توسط این پالایشگاه را مشاهده و استشمام کرد و به حال مردم و شهری که در حال زوال است آه کشید و افسوس خورد.

توزیع اعتبار و توسعه بخش‌های مختلف در شهرستان عادلانه نیست

رضا رضایی فاضل فرماندار آغاجری در گفت‌وگو با فارس از ظرفیت‌های باید و نباید شهر آغاجاری این چنین سخن می‌گوید: شهرستان آغاجاری پیش از این‌که تبدیل به شهرستان شود روستا بوده؛ این منطقه از ادغام امیدیه و بهبهان تشکیل شده و روستاهای امیدیه را نیز در برمی‌گیرد.

وی افزود: یکی از اقدامات دولت دهم که از آن به‌عنوان هدیه شیرین برای شهروندان نیز می‌توان نام برد استقرار فرمانداری در آغاجاری بوده است.

فرماندار آغاجاری خاطرنشان کرد: آغاجاری منبع نفت و گاز است و پالایشگاه این منطقه امسال بیش از ۳۰ میلیارد تومان اعتبار عمرانی را به شهر اختصاص داده است.

وی عنوان کرد: پالایشگاه آغاجاری علاوه بر اختصاص اعتبارات به بخش‌های مختلف شهرستان، خدمات مطلوبی در خصوص ساخت استادیوم و مسائل فرهنگی به شهرستان آغاجاری ارائه می‌دهد.

رضایی فاضل با اشاره به این‌که می‌توان از ظرفیت‌های بیشتر و مطلوب‌تر نفت برای ارتقای بخش‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و تجاری شهرستان بهره برد، افزود: طبق کمیسیون ماده ۷۷ قانون، سهم آلایندگی باید به این شهرستان تعلق گیرد که البته با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته در این راستا تاکنون منفی بوده است.

وی ادامه داد: توزیع اعتبار و توسعه بخش‌های مختلف در این شهرستان غیرعادلانه است و مسئولان باید با همت و حمایت بیشتری به آغاجاری توجه کنند.

۵۰ درصد مردم آغاجاری زیرپوشش نهادهای حمایتی هستند

فرماندار آغاجاری با بیان این‌که بیکاری در شهرستان آغاجاری بیداد می‌کند، اظهار داشت: در شهرستان آغاجاری ۱۸ درصد نرخ بیکاری موجود بوده و بیش از ۵۰ درصد مردم این منطقه زیرپوشش نهادهای حمایتی شهرستان قرار دارند.

وی خاطرنشان کرد: این امر نشان دهنده وضعیت بد اقتصادی مردم شهرستان بوده که نیازمند توجه و حمایت مضاعف مسئولان با توجه به ظرفیت‌های بلااستفاده و بالفعل آغاجاری است.

به راستی با وجود این ظرفیت‌های نهفته و آشکار که در شهرستان آغاجاری موجود است آیا این منطقه کوچک که خود حامل طلای سیاه است را نباید طلا گرفت؟ آیا مسئولان به راحتی در راستای فراهم و هموار کردن امکانات برای مردم این مرز و بوم  قدرت اجرایی ندارند؟

مریم خبازی